سالی دشوار اما موفقیت آمیز برای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی
تهران - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سال 91 را برای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، به لحاظ اعتبارات و برخی محدودیت ها سالی دشوار اما از نظر رشد تولیدات علمی و فناوری، سالی بسیار موفقیت آمیز توصیف کرد.
پرتال دانشگاهی به نقل از گزارش ایرنا براساس اعلام روز یکشنبه وزارت علوم، ˈکامران دانشجوˈ در دیدار نوروزی با جمعی از روسا و هیات رییسه دانشگاههای تهران ضمن اشاره به موفقیتهای علمی ایران در سال گذشته، اظهار داشت: ارتقای جهشی رتبه علمی ایران در سطح جهانی بیانگر پویایی علمی و فضای مناسب آموزشی در دانشگاههاست.
وی با بیان اینکه عملکرد حوزه آموزش عالی در سالهای پس از انقلاب اسلامی که زمینه ساز پیشرفت های اخیر شده است گفت: امروزه با برنامه ریزی و سیاستگذاری صورت گرفته، آموزش عالی از حاشیه وارد متن و ماموریت اصلی خود شده است و دانشگاهها برای کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی و همچنین رفع نیازهای کشور در حوزه کاربرد حرکت جدی دارند.
دانشجو ادامه داد: اکنون گفتمانی ایجاد شده است که به سبب آن دانشگاه از وضعیت مقلد غرب بودن به سمت دانشگاهی بومی، ایرانی و اسلامی و در جهت تعالی و پیشرفت کشور حرکت میکند.
وی به جهش سریع علمی ایران و رشد هفت برابری تولیدات علمی کشور از سال 1384 تاکنون اشاره کرد و گفت که این رشد، جایگاه علمی ایران را در پایگاه بین المللی ISI ˈآی اس آیˈ از رتبه 37 به رتبه 17 جهانی ارتقا داده است.
وزیرعلوم یادآور شد: رشد سریع تولیدات علمی دانشگاههای ایران و نیز جهت گیری دانشگاهها در راستای ارتباط با صنعت و حوزه کاربرد که هر روز در حوزه های مختلف نمایان میشود بیانگر پویایی علمی و فضای مناسب تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاههاست.
وی بر ضرورت گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: یکی از دردهای آموزش عالی این بود که برای گسترش تحصیلات تکمیلی به توان خود باور نداشت، اما امروزه با افزایش حدودا سه برابری ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ضمن آنکه در خروج ارز صرفهجویی شده است، از خروج داوطلبان تحصیلات تکمیلی به کشورهایی که دانشگاههای آنها به مراتب کیفیتی پایین تر از دانشگاههای ایران دارند نیز جلوگیری می شود.
به گفته دانشجو با افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هم تولیدات علمی افزایش یافته و هم امکان ارتباط بیشتر دانشگاهها با حوزه کاربرد فراهم شده است.
وی به استادان دانشگاه ها توصیه کرد با برعهده گرفتن راهنمایی و مشاوره چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در طی سال، زمینه تحقیقاتی خود را به گونهای تعریف کنند که هر رساله دکتری و کارشناسی ارشد بخشی از یک پروژه بزرگ مطالعاتی را شامل شود و دقیقا در جهت حل مشکلات کشور حرکت کند و این به معنی داشتن برنامه تحقیقاتی استادان دانشگاهی برای حل مشکلات و بازکردن گرههای جامعه است.
وزیر علوم همچنین به فعالیت های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و تصویب 40 طرح کلان ملی، برای جهتدهی مناسب به تحقیقات علمی در جهت رفع نیازهای کشور اشاره کرد و گفت: از مهم ترین آثار و دستاوردهای این فعالیتها این است که برای اولین بار دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری در قالب کنسرسیوم در جهت اجرای یک پروژه حرکت می کنند و هم افزایی دارند که خوشبختانه با ایجاد ردیف بودجه برای این طرحها در لایحه بودجه سال 1392 این موضوع هم نهادینه و قانونمند میشود.
دانشجو اظهار داشت: امروزه پژوهش و تولیدات علمی جامعه دانشگاهی در یک فضای مشخص و هدفمند صورت می گیرد و با مطالعات انجام شده تلاش کردهایم تحقیقات در مسیر اصلی خود برای رفع نیازها و مشکلات کشور قرار گرفته که البته این موضوع به معنای حذف تحقیقات نظری و پایه نیست چرا که تحقیقات بنیادی نیز زمینهساز رشد تحقیقات کاربردی است و بدون اینگونه تحقیقات پیشرفتهای جهشی در فناوری صورت نمیگیرد.
وزیر علوم یادآور شد: در مجموع به نظر می رسد جامعه ایران به نقش دانشگاهها و فعالیتهای ارزنده علمی و تحقیقاتی جامعه دانشگاهی آگاهی دارد و بویژه اینکه در چند سال اخیر هم فعالیت آموزشی و تحقیقاتی دانشگاهها بیشتر نمایان شده است و ما خوشحالیم از اینکه خدمات جامعه دانشگاهی به عنوان یک شاخص مهم از پیشرفت های کشور رضایت نسبی مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و مردم عزیز را فراهم کرده و زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر کشور در بسیاری از حوزه هاست.