پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 اردیبهشت 1392 - 29 April 2013


مهمترین عامل افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه



رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی اجرای طرح پایش سلامت برای دانشجویان شبانه، اجرای برنامه پیشگیری از مصرف قلیان و سیگار در خوابگاه‌ها و تربیت مربی ترک سیگار را از اهم فعالیت های این مرکز عنوان کرد.

پرتال دانشگاهی به نقل از دکتر حسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح فعالیت‌های مرکز مشاوره و بهداشت و روان دانشگاه علامه پرداخت و گفت: یکی از فعالیت هایی که مرکز مشاوره دانشگاه حدود هفت هشت سالی است که آن را انجام می دهد طرح پایش سلامت دانشجویان با هدف سنجش سلامت جسمی و روانی دانشجویان است.

اجرای طرح پایش سلامت برای دانشجویان شبانه

وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی تا سال 90 طرح پایش را فقط برای دانشجویان روزانه انجام می داد اما با تصویب شورای فرهنگی دانشگاه از سال 91 این پایش برای دانشجویان شبانه هم انجام شد.

ترسیم خط پایه سلامت دانشجویان

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه علامه اجرای طرح پایش سلامت برای دانشجویان شبانه را از اعتبارات دانشگاه انجام می دهد و هدف این است که یک خط پایه از سلامت دانشجویان در طول چهار سال کارشناسی و دوسال کارشناسی ارشد بدست بیاید تا در صورت نیاز به خدمات، دانشگاه بتواند مداخله کرده و نیازهای آن‌ها را برآورده کند.

پیگیری مهم تر از اجرای طرح پایش

وی افزود: هدف از اجرای طرح پایش سلامت پیگیری است که به دانشجویان بخش جسمی و هم بخش روانشناختی کمک می کند.

سلیمی درپاسخ به این سوال که هر سال با انجام طرح پایش چه مشکلات دانشجویی شناسایی می شود، گفت: این طرح ملاک دقیقی ارایه نمی دهد که بگوییم اضطراب فرد بالاتر است یا افسردگی، اما متوجه می شویم که نمره وی از معدل نمرات دیگر پایین تر است بنابراین توسط مشاور و مددکار مرکز این مساله پیگیری می شود.

وی افزود: در بخش جسمی با خانواده‌ها تماس برقرار می شود که بسیار موثر است چون مباحث فیزیکی و جسمی و پزشکی را گاهی خود دانشجویان هم نمی دادنند و از پیگیری دانشگاه استقبال می کنند به آنها مراجعه به آزمایشگاه، تهیه عینک و یا تهیه سمعک را توصیه می کنیم به این وسیله دانشجو و خانواده اش از مشکلات جسمی باخبر شده و پیگیری لازم را انجام می دهند.

ارایه خدمات مرکز مشاوره به صورت رایگان

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در بخش روانشناختی هم که تاثیر عمیقی در تحصیل دانشجویان دارد، دانشجویان را دعوت کرده و خدماتی را که می توانیم ارایه دهیم برای آنها توضیح می دهیم، درمرکز مشاوره دانشگاه، روانشناس، روانپرشک و مددکار فعالیت می کنند که اگر دانشجو نیاز به برنامه ریزی تحصیلی و مشاوره مکرر داشته باشد رایگان به دانشجویان ارایه می شود.

وی ادامه داد: در طرح پایش مهرماه سال گذشته حدود یک هزار و 160 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد روزانه شرکت کردند که حدود 60 نفر پیگیری جسمی و حدود 220 نفر در حوزه روانشناختی نیازمند ارایه خدمات بودند.

سلیمی تصریح کرد: دانشجویانی که در کارگاه آموزشی شرکت کرده بودند در دوره‌های کارگاهی 30 نفره ثبت نام شدند و حدود 5 ساعت مسایل مهم زندگی دانشجویی را به آنها توضیح دادیم.

اجرای 40 کارگاه آموزشی مهارت زندگی دانشجویی

علاوه براین بالغ بر 40 کارگاه تا پایان اسفند ماه سال گذشته با عنوان پیشگیری اولیه و مهارت سازگاری با زندگی دانشجویی برای دخترها و پسرها برگزار کردیم.

وی یادآورشد: طرح پایش سلامت روان به خودی خود اگر اجرا شود بی نتیجه است مگر اینکه پیگیری صورت گیرد هدف از اجرای این طرح کمک به دانشجو است که در فرایند تحصیل کمتر دچار افت تحصیلی شود.

اجرای طرح پایش مهر و بهمن ماه هرسال

سلیمی تصریح کرد: طرح پایش مهرماه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و در بهمن ماه برای دانشجویان کارشناسی اجرا می شود. نیازهای این دانشجویان متفاوت است. دانشجوی کارشناسی تازه از دبیرستان وارد دانشگاه شده و نیاز بیشتری به مراقبت دارد و چون دانشجویان ارشد تجربه زندگی دانشجویی را دارند مشکلاتشان نیز متفاوت تر است.

وی ادامه داد: مرکز مشاوره باید محلی باشد که به تصمیم گیری‌های مهم دانشجو کمک کند همه بحث هایی که در مرکز انجام می گیرد به این دلیل است که کمک کنیم دانشجویان کمتر دچار مشکل شوند و اگر دچار مشکل شدند در مرکز مشاوره جایی باشد که بتوانند مراجعه کنند.

مراجعه دختران بیش از پسران به مرکز مشاوره

رئیس مرکز مشاوره و بهداشت و روان دانشگاه علامه گفت: ما دانشگاهی هستیم که نسبت دخترها در آن به پسرها 70 به 30 است دخترها جمعیتشان بیشتر است از این رو مراجعان دختر به مراکز مشاوره نیز بیشتر هستند.

مشکلات تحصیلی و عاطفی در صدر مشکلات دانشجویی

وی افزود: بیشتر مشکلات تحصیلی و در مرحله بعد مشکلات شخصی مانند ارتباطات عاطفی با اطرفیان از استاد گرفته تا دوست، کارکنان دانشگاه و جنس مخالف همه مطرح می شود و بیشتر مشکلات دانشجویی در فرایند تصمیم گیری است.

برنامه پیشگیری از مصرف قلیان و سیگار در خوابگاه‌ها

سلیمی درباره برنامه هایی برای جلوگیری مصرف مواد مخدر، قلیان و سیگار گفت: برنامه‌هایی که اعلام کردم همه برای جلوگیری از همین آسیب ها است. کار ما آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، آموزش در مورد مضرات موارد مطرح شده است بنابراین دوره تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد برگزار می کنیم و به دانشجویان گواهی می دهیم ، 5 دوره برگزار شده و استقبال خوبی هم صورت گرفته است.

تربیت مربی ترک سیگار

سلیمی افزود: برای سیگار هم طرحی در دست اقدام داریم با عنوان دوره تربیت مربی ترک سیگار که برگزار خواهد شد.

افت تحصیلی برگرفته از چندین عامل

سلیمی درباره عوامل افت تحصیلی دانشجویان هم گفت: افت تحصیلی یک عامل ندارد چندین عامل دارد و یک نمود از یک سری عوامل و علت ها است. افت تحصیلی یا مشروط شدن در خیلی عوامل ریشه دارد اما اگر بخواهیم دسته بندی کنیم درگیری فرد با خود و مسایل شخصی خود اولین عامل افت تحصیلی است همچنین افت تحصیلی پسران بیش از دختران است.

تگ ها مهمترین عامل افت تحصیلی افت تحصیلی دانشگاه ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی