امكان ترميم معدل وادامه تحصيل تركتحصيلكردگان دانشگاهها فراهم شد درگفتوگوباايسنا بيان شد: امكان افزايش سنوات تحصيلي وجود دارد مدرك معادل ديگر صادر نميشود نحوه جبران معدل و ادامه تحصيل دانشجويان تركتحصيلكرده و وضعيت دانشجويان اخراجي در دانشگاههاي وابسته به وزارتخانههاي علوم و بهداشت تشريح شد. دكتر رضا عامري مديركل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تشريح چگونگي جبران معدل و ادامه تحصيل دانشجويان ترك تحصيل كرده يا اخراجي، در خصوص دانشجويان مقطع كارشناسي كه به دلايلي نميتوانند تمامي واحدهاي تحصيلي خود را بگذرانند، گفت: اين مسايل در غالب كميسيونهاي موارد خاص در دانشگاهها و كميسيون مركزي وزارت علوم بررسي ميشود و تا جاي امكان سعي ميشود كه دانشجو از تحصيل محروم نشود، اما اگر بر اساس ضوابط و مقررات دانشجويي واحدهاي حد نصاب را گذارنده ولي نتوانسته تحصيل خود را به اتمام برساند، با مدرك فوق ديپلم فارغالتحصيل ميشود. وي افزود: همچنين دانشجويان مقطع كارشناسي كه بدون داشتن شرايط اخذ مدرك فوق ديپلم، از تحصيل باز ميمانند امكان دريافت اين مدرك را ندارند و تنها ميتوانند در فرصتي مناسب مجددا در آزمون رشته مورد علاقه خود شركت كنند. وضعيت دانشجويان اخراجي وي در ادامه خاطر نشان كرد: دانشجويي كه طي يك بازده زماني امكان ادامه تحصيل ندارند، ميتواند از دانشگاه مرخصي تحصيلي بگيرند، اما اگر طي مدت تعيين شده دانشجو به دانشگاه مراجعه نكند دانشگاه فرد مربوطه را اخراج آموزشي ميكند و متاسفانه ديگر امكان بازگشت به تحصيل براي اين دانشجو وجود ندارد. نحوه جبران و ترميم معدل امكان صدور مدرك معادل ديگر وجود ندارد دكتر عامري همچنين در خصوص وضعيت افرادي كه معدل كل فارغالتحصيلي آنها زير حد نصاب لازم است، گفت: در اين زمينه به دانشجوياني كه داراي سنوات مجاز هستند اما معدلشان زير حد نصاب لازم است فرصت داده ميشود تا تحت عنوان ترميم معدل واحد اخذ كرده و معدل خود را جبران كنند. وي به ايسنا گفت: ولي فارغالتحصيلاني كه با معدل زير حد نصاب لازم برايشان مدرك صادر شده است ديگر امكان جبران معدل ندارند. دكتر عامري در خاتمه با بيان اينكه تا يك زمان امكان صدور مدرك معادل وجود داشت، گفت: افراد ميتوانستند با معدل پايين در مقطع كارشناسي فارغالتحصيل شوند و در مقاطع بالاتر ادامه تحصيل دهند، اما هماكنون مدرك معادل حذف شده است و افراد تنها در طي دوره تحصيلي مجازند كه معدل پايين خود را ترميم كنند و پس از فارغالتحصيلي ديگر اين امكان وجود ندارد. بااعلام شرايط مشروطي، اخراجي وسنوات مجاز دردانشگاههاي علوم پزشكي رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت خبرداد: امكان افزايش سنوات و انتقال به مقاطع تحصيلي پايينتر رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به وضعيت آموزشي و تحصيلي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، شرايط مشروطي و اخراج آموزشي و همچنين نحوه ادامه تحصيل اين دسته از دانشجويان را تشريح كرد. دكتر غلامرضا حسن زاده در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به چگونگي ارزيابي آموزشي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي، گفت: اگر دانشجويي سه نيمسال متوالي يا 4 نيمسال متناوب مشروط آموزشي شود بايد اخراج شود. شرايط مشروطي و اخراجي و سنوات مجاز در دانشگاههاي علوم پزشكي وي افزود: همچنين دانشجويي كه سنوات تحصيلي وي بيش از موعد معمول باشد اخراج خواهد شد. دكتر حسنزاده با بيان اينكه در دوره دكتراي حرفهاي دانشجويان از نظر سنوات ميتوانند تا 10 سال تحصيل كند، تصريح كرد: به عنوان مثال يك دانشجوي پزشكي عمومي ميتواند تا 5 سال در دوره علوم پايه و فيزيوپاتولوژي و به همان ميزان در مراحل كارآموزي و كارورزي تحصيل كند. موارد ارفاق براي دانشجويان مشروطي يا داراي سنوات غير مجاز؛ افزايش سنوات و انتقال به مقاطع تحصيلي پايينتر رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت در عين حال تاكيد كرد: بنابراين اگر دانشجويي اين سنوات را پر كند و يا مشروطي آن بيش از حد معمول باشد اخراج آموزشي محسوب ميشود، البته در آييننامه كميسيون بررسي موارد خاص موارد ارفاقي كه ميتوان براي اين دسته از دانشجويان داشت، وجود دارد كه بر اساس بندهاي آن ميتوان به مدت 5/2 نيمسال براي دانشجويان با توجه به شرايط خاص ارفاقهايي داشت. وي با شاره به برخي از اين شرايط، گفت: ميتوان به دانشجوياني كه معدل آنها پايينتر از 12 نباشد اما سنوات آنها پر شده باشد يك نيمسال تحصيلي به سنوات آنها اضافه كرد، همچنين دانشجوياني كه معدل آنها پايينتر از 12 است اما از ديگر شرايط برخوردارند، ميتوانند از مقطع دكتراي حرفهاي به كارشناسي تغيير رشته دهند و يا اگر معدل آنها كمتر از 10 است ميتوانند از مقطع دكتراي حرفهاي و يا كارشناسي به كارداني انتقال يابند. تقسيم دانشگاههاي علوم پزشكي به 7 منطقه آموزشي وي با اشاره به تقسيم دانشگاههاي علوم پزشكي به 7 منطقه به ايسنا، گفت: اين مناطق آييننامه كميسيون موارد خاص را در مناطق خود اجرايي و راهكارهاي لازم را براي دانشجوياني كه دچار مشكل آموزشي و يا افت تحصيلي ميشوند در نظر ميگيرند. دكتر حسن زاده با بيان اينكه بر اساس گزارش دانشگاهها در خصوص وضعيت مشروطي و اخراجي دانشجويان، اظهاركرد: اين موضوع به 2 عامل بستگي دارد يكي اينكه دانشگاهي دقت بيشتري در بررسي پروندهها دارد و ديگري اينكه نسبت به مشكلات آموزشي دانشجويان سختگيريهاي بيشتري را در پيش ميگيرند، بر اين اساس آمار دانشگاهها در تعداد دانشجويان مشروطي و اخراجي نميتواند معيار مناسبي در رتبهبندي آنها باشد. رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت در خاتمه با تاكيد بر اينكه كيفيت آموزش علوم پزشكي روز به روز افزايش مييابد، خاطر نشان كرد: دانشگاهها از وضعيت آموزشي خوبي برخوردارند البته تفاوتهايي ميان دانشگاهها و گروههاي آموزشي وجود دارد.