اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه 27 تیر 1392 - 18 July 2013
دانشگاههايی در اندازه و قامت يك مدرسه
دانشجويان موسسات غيرانتفاعي قزوين از امكانات كافي بيبهرهاند
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از نماينده مردم قزوين عدم رعايت ضوابط وزارت علوم و متاسفانه برخي از اين دانشگاههاي غيرانتفاعي را عامل اصلي مشكلات رفاهي دانشجويان دانسته و ميافزايد: «طبق مصوبات وزارت علوم براي تاسيس دانشگاههاي غيرانتفاعي ضوابطي تعريف شده است كه گاهي مشاهده ميكنيم اين ملاكها در دانشگاههاي غيرانتفاعي به گوشهاي گذاشته شده و فراموش ميشوند
ادامه از صفحه اول:كيفيتي كه اين روزها درسايه تمامقد تبليغات گسترده دانشگاههاي غيرانتفاعي گم شده و كسي درباره آن سوالي نميپرسد.
تجهيزات علمي ضعيف و ناكارآمد دانشگاههاي غيرانتفاعي قزوين
جواناني كه در آستانه ورود به دانشگاه قرار دارند و گاه با صرف هزينههاي گزاف موفق به گذشتن از سد كنكور و پذيرفته شدن در رشته مورد علاقه خود ميشوند، متناسب با رشتههاي تحصيلي خود داراي انتظارات و خواستههايي هستند. داشتن كتابخانهاي بزرگ و مجهز كه نياز پژوهشهاي فراوان كلاسي دانشجويان علوم انساني را فراهم كند يا نزديك بودن به آزمايشگاهي مجهز و پيشرفته كه نياز دانشجويان فني را مرتفع سازد، بهطور طبيعي سقف خواستههاي دانشجويي را در هر منطقه تشكيل ميدهد.خواستههايي كه به گواه دانشجوياني كه هر روز از تهران راهي كلاسهاي آن ميشوند، با نه محكمي از سوي دانشگاههاي غيرانتفاعي مواجه شده است.
بارزترين شكل اين سهل انگاري را ميتوان در برخوردار نبودن دانشجويان اين موسسات از امكانات فرهنگي مثل برگزاري اردوهاي علمي و آموزشي و تدوين برنامههاي فرهنگي وهنري مثل موسيقي وتئاثر و... مشاهده كرد كه براي بسياري از جواناني كه براي اولين بار طعم حضور در محيط آموزشي را ميچشند، به رويايي محال تبديل شده است. دانشجويان دانشگاههاي غيرانتفاعي قزوين با مشكلاتي همچون نداشتن كتابخانههاي نه چندان مجهز و حتي نداشتن كتابخانه وآزمايشگاه مواجه هستند. دانشگاههايي كه حتي در مقطع كارشناسي ارشد و در رشتههاي بالاي تحصيلي اقدام به پذيرش دانشجو ميكنند، بيآنكه به زيرساختهاي لازم و كافي كه مورد نياز دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد است توجه كافي به عمل آيد.
دانشجويان غيرانتفاعي قزوين سر درگم يافتن خوابگاه
داشتن مكان مناسب براي اقامت و تحصيل و برخورداري از امنيت زندگي از فاكتورهاي مهمي است كه در موفقيت تحصيلي دانشجوياني كه دور از خانه و خانواده مشغول به تحصيل ميشوند، نقش كليدي و حساسي را ايفا ميكند؛ با اين وجود ضرورت مهم كه دو اولويت امنيت و رفاه دانشجو را در صدر خواستههاي وي قرار ميدهد، دفترچه راهنماي انتخاب رشته فقط در دوره روزانه تعهد خوابگاه را ميپذيرد و براي دانشجويان دانشگاههاي غيرانتفاعي هيچ برنامهاي ندارد. موضوعي كه شايد نمود عيني آن را بتوان در اتاقهاي كوچك و فاقد امكانات خوابگاههاي انگشتشمار خصوصي ديد كه دانشجويان موسسات عالي غيرانتفاعي قزوين را فشرده و بدون امكانات لازم كنار يكديگر قرار داده است.
دانشگاه غيرانتفاعي دولتي با سرپرستي خصوصي به كجا ميرود ؟
آموزش عالي، به غيراز دورههاي روزانه، زيرمجموعههاي بسياري از انواع دانشگاههاي مجازي، پيام نور، غيرانتفاعي و شبانه را براي انتخاب رشته در اختيار دانشجويان قرارميدهد. موسساتي كه درواقع نيمهدولتي هستند و بخش خصوصي نيز بازيگر ديگر ماجراي آن است؛ موضوعي كه دکتر علي آهونمنش، رئيس اتحاديه دانشگاههاي غيرانتفاعي آن را بهنوعي با آموزش عالي ارتباط داده و گفته بود: «مشکل فضاي آموزشي در دانشگاههاي غيرانتفاعي غيرقابل انکار است؛ اما توجيهي براي اين مسئله وجود دارد و آن اشکال اين است که در اين اساسنامه آمده که اگر دانشگاه به هر دليلي تعطيل شد، کليه داراييهاي اين دانشگاه به وزارت علوم منتقل ميشود؛ بنابراين موسسان اين دانشگاهها براي سرمايهگذاري در اين دانشگاهها،احتياط مطلق دارند.» تمامي اين شرايط غيراستاندارد مانند ضعف در اساسنامه دانشگاه كه حقوق سرمايهگذار را رعايت نميكند،همواره به دانشجويان اين موسسات تحميل ميشود.دانشجويان در صورتي مجبور به پرداخت شهريههاي نه چندان سبك دانشگاههاي غيرانتفاعي هستند كه گاهي در برخي از دانشگاههاي غيرانتفاعي استان قزوين حتي از استفاده از آسانسور محروم هستند زيرا استفاده ازآسانسور به علت هزينهبر بودن فقط مخصوص كاركنان است.
چرا قزوين مركز دانشگاههاي غيرانتفاعي شده است؟
استان قزوين اين روزها تبديل به ركورددار دانشگاههاي غيرانتفاعي شده است.داوود محمدي نماينده مردم قزوين در پاسخ به سوال خبرنگار تهران امروز مبني بر علت اين گسترش بيرويه ميگويد: «نزديكي اين استان به تهران و شهرستانهايي مثل كرج سبب ميشود كه بسياري از سرمايهگذاران قزوين را براي تاسيس دانشگاههاي غيرانتفاعي انتخاب كنند. حدود 80 در صد از دانشجويان دانشگاههاي غيرانتفاعي از تهران و كرج به اين شهر ميآيند. موضوع آسيبزاي گسترش بيرويه دانشگاههاي غيرانتفاعي قزوين كه روز به روز ازدياد مييابد در نواحي اقماري قزوين مثل اقباليه و محمود آباد نيز افزايش پيدا كرده است. اين موضوع كه ريشه در تقاضاهاي زياد دانشجويان و مطالبه عمومي دارد به بررسي دقيقتري نياز دارد.»
ضوابطي كه زير پا گذاشته ميشود
نماينده مردم قزوين عدم رعايت ضوابط وزارت علوم و متاسفانه برخي از اين دانشگاههاي غيرانتفاعي را عامل اصلي مشكلات رفاهي دانشجويان دانسته و ميافزايد: «طبق مصوبات وزارت علوم براي تاسيس دانشگاههاي غيرانتفاعي ضوابطي تعريف شده است كه گاهي مشاهده ميكنيم اين ملاكها در دانشگاههاي غيرانتفاعي به گوشهاي گذاشته شده و فراموش ميشوند، معيارهايي نظير سرانه مشخص كتاب و كامپيوتر، تعداد وتعدد كافي هيات علمي، سرانه فضاي تحصيلي و فضاي عمومي دانشگاه مسائل جدي در حوزه آموزش هستند كه در اساسنامه دانشگاههاي غيرانتفاعي گنجانده شدهاند.
افزايش بدون حساب و كتاب دانشگاههاي غيرانتفاعي در استانهايي مانند قزوين داراي آسيبهاي چندسويه است؛ اول اينكه سرمايهگذاريهاي ناكافي به نتيجه نميرسد وما با تعطيلي دانشگاههاي مزبور مواجه ميشويم؛ مسئله ديگر اين است كه دانشجوياني كه در اين دانشگاهها مشغول به تحصيل هستند باپرداخت هزينه از امكانات علمي لازم محروم هستند و همين موضوع نيز سبب تربيت دانشجوياني با عقبه تحصيلي نه چندان موفق و مدرك گرا ميشود كه از خلق و توليد آثار علمي عاجزند و سودي نيز براي جامعه علمي و دانشگاهي كشور به بار نميآورند. توجه نكردن به مشكلات اقامتي دانشجويان و مشكل خوابگاه نيز مسئله ديگري است كه درجاي خود قابل تامل است.» محمدي ضعف نظارت بر روند كاري اين دانشگاهها را آسيب ديگري دانسته و ميافزايد: «متاسفانه نظارت بر ورودي وخروجيهاي اين دانشگاهها وبازدهي آنها چندان كافي نيست وهمين موضوع نيز آسيبهاي زيادي را برگرده آموزش عالي تحميل ميكند. مشكلات درون اساسنامه كه سرمايهگذار را نسبت به تجهيز دانشگاه بيانگيزه ميكند، مسئله ديگري است كه بايد حل و فصل شود زيرا هزينه اين اشكالات را دانشجويان ميپردازند.»
دانشجويان قرباني ناهماهنگيهاي اجرايي ميشوند
وزير علوم چندي پيش انتقادات جدي را به اساسنامه دانشگاههاي غيرانتفاعي وارد ساخته و گفته بود: «سنگ بناي دانشگاههاي غيرانتفاعي از اول غلط گذاشته شده است، اينكه پنج يا 10 استاد خواسته باشند با جمع پساندازهاي خود تامين سرمايه كنند، نميشود دانشگاه تاسيس كرد! هر دانشگاهي که شاخصهاي زيرساختي را نداشته باشد، بسته ميشود. براي تاسيس يك دانشگاه، غير از هسته علمي که مغزافزاري است، لازم است از اشخاص سرمايهگذار نيز براي اين امر استفاده شود تا دانشگاه با بنيان قوي ايجاد شود و در اين شرايط خواهيد ديد مردم نيز استقبال مناسبي از دانشگاههاي غيرانتفاعي نشان خواهند داد، چرا كه خانوادههاي ما همه طرفدار و مشتاق آموزش باكيفيت براي فرزندان خود هستند.» با وجود اين اظهارات كه نويد روزهاي بهتري را به دانشگاههاي غيرانتفاعي ميداد در عملكرد اين دانشگاهها درخصوص رعايت استانداردهاي آموزشي و علمي تغيير قابلملاحظهاي مشاهده نميشود. بسياري از اين دانشگاهها همچنان به كار خود ادامه ميدهند و دانشجويان بسياري به اميد تحصيل در دانشگاههاي غيرانتفاعي كه فاقد پشتوانه مستحكم اداري، علمي و آموزشي هستند به خيل شركتكنندگان آزمون سراسري ميپيوندند.