پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          11 امرداد 1392 - 02 August 2013



جایگاه دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس در بین دانشگاه‌های برتر جهان

دانشگاه تربیت مدرس در شیمی و دانشگاه تهران در علم مواد موفق شدند جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار بگیرند.


به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: دیده بان علم یا Sciencewatch سامانه‌ای در ISI است که دانشمندان، موسسات (دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی)، کشورها و نشریات علمی را از نظر اهمیت و آستانه استناد رصد می‌کند. داده‌های این سامانه خود از پایگاه طلایه داران علم یا ESI استخراج می‌شود و عمل رتبه بندی بر روی مؤلفه‌های یاد شده انجام می‌گیرد.

وی افزود: از آستانه استنادی در مورد رتبه بندی هر رشته موضوعی استفاده می‌شود. در ISI رشته‌های موضوعی به 22 رده کلی تقسیم بندی شده است. دانشمندان و موسسات مرتبط با این رشته‌ها وقتی انتخاب می‌شوند که جزو 1درصد بالا و کشورها و نشریات علمی نیز جزو 50 درصد بالای کل استنادها باشند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) ادامه داد: برای تعیین رتبه بندی مؤلفه‌ها از کل داده‌های استنادی در طول 10 سال موجود در ISI استفاده می‌شود. پایگاه ESI هر دو ماه یکبار روزآمد می‌شود. بازه زمانی مورد نظر ژانویه 2001تا 31 اوت 2011 را در بر می‌گیرد. در این بین، تعدادی از کشورها و موسسات به طور چشمگیری در مسیر توسعه علمی قرار گرفته‌اند و تحقیقات آن‌ها اثر بخش و مورد استفاده جامعه علمی جهانی قرار می‌گیرد که از آنها به عنوان ستاره‌های نوظهــور یاد می‌شود.

مهراد افزود: ایران در ماه مــی 2011 در رشته بیولوژی مولکولی و ژنتیک و بر اساس داده‌های استنادی در بازه زمانی اعلام شده به عنوان ستاره نوظهور معرفی شده و از حد آستانه استنادی تعریف شده با افتخار عبور کرده است. مجدداً جمهوری اسلامی ایران در ماه ژوئیه در رشته محیط زیست و اکولوژی به عنوان ستاره نوظهــور معرفی شده و دو ماه بعد یعنی در ماه سپتامبر 2011 نیز ایران به عنوان ستاره نوظهور در رشته محیط زیست و اکولوژی که از حد آستانه استنادی مورد نظر عبور کرده معرفی شده است. در همین بازه زمانی ولی در ماه سپتامبر 2011 میلادی پژوهشگــران رشته میکروبیولوژی به ارتقاء ایران به عنوان یک ستاره نوظهور علمی افتخار جهانی بخشیده اند.

وی خاطرنشان کرد: به طوری که گفتیم رتبه بندی موسسات بر اساس آستانه استناد تعریف شده  شامل 1درصد بالای کل استنادهای ده ساله انجام می‌گیرد. در سال 2011 و در ماه ژانویه این افتخار نصیب دانشگاه تهران در رشته علم مواد شده است.

سرپرست ISC ادامه داد: 9 ماه بعد یعنی در ماه سپتامبر، دو دانشگاه ممتاز کشور موفق به کسب حد آستانه استنادی (1 درصد بالا) شده‌اند. دانشگاه تربیت مدرس در شیمی  و دانشگاه تهران مجدداً در علم مواد. حضور با شکوه دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران در کنار دانشگاه‌های تراز اول جهان مانند استنفورد در رشته کشاورزی، دانشگاه متروپولتین توکیو در رشته بیولوژی و بیو شیمی، دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در رشته اقتصاد و بازرگانی، دانشگاه ژیائوتونگ شانگهای (چین) در رشته ریاضیات، بیمارستان زنان بریگهام (هاروارد) در رشته داروسازی و چندین دانشگاه و موسسه معتبر دیگر را باید ارج گذاشت و از تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی دانشمندان و پژوهشــگران این رشته تقدیر کرد.

مهراد با اشاره به این نکته که رهبــر معظم انقلاب (مدظله العالی)، ششم مردادماه امسال در نشست دانشجویان فرمودند: «کار علمی در دانشگاه ها و کشور باید به صورت جهادی انجام شود»، خاطر نشان کرد: آمار تولید علم کشور و تلاش علمی در عرصه فناوری های نوین از جمله پزشکی و رشته های وابسته در چند سال گذشته نشان می دهد که ایران از شایستگی‌ها و قابلیت‌های علمی زیادی برخوردار است و رسیدن به جایگاه 15 تولید علم در سال جاری، مُهــر تایید دیگری برای افزایش بیش از پیش اعتبار علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور است.

وی ادامه داد: باید از داشته های خود و از اعتبار دانشگاه‌ها که مرزهای علمی را در می‌نوردند حراست کرده و نوع نگاه به این حرکت علمی را که گاهی از سوی بعضی از افراد مورد انتقاد قرار می گیرد به نگاه مثبت تبدیل کنیم. ارائه نقدهای ناسالم توسعه شایستگی های علمی را محدود خواهد ساخت. دستاوردهای جدید علمی تجلی همت مضاعف استادان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور است که مرهون سیاست‌های مؤثر آموزش عالی کشور در سطح کلان است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در پایان تصریح کرد: اکنون که مجموع تلاش‌های علمی سی سال اخیر تحویل دولت یازدهم می‌شود، حفظ این خود باوری و تقویت روحیه همکاری بیشتر، انتظاری است که وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به وجه نیکو برآورده ساخته و مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران را طبق اسناد بالا دستی قوام و دوام بیشتر بخشند.

تگ ها جایگاه دانشگاه های ایران دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه ها جهان دانشگاه های برتر جهان

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی