پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          04 شهریور 1392 - 26 August 2013


 دانشگاه‌های غیرانتفاعی پولی‌تر خواهند شد


با ابلاغ مصوبات جدید شورای گسترش آموزش عالی، سرانجام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، رسما راه انتفاعی شدن در پیش گرفتند تا در حوزه آموزش کشور سود تعیین‌کننده باشد.

پیش از این ‌مدارس غیرانتفاعی‌برای سود بیشتر مؤسسان به مدارس غیردولتی تغییر نام پیدا کردند تا سنگ بنای آموزشی کشور پولی شود.در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، معاون آموزشی وزارت علوم مصوبات اخیر شورای گسترش آموزش عالی درباره مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی را ابلاغ کرده است.

براساس مصوبات جدید شورای گسترش آموزش وزارت علوم، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی درصورت خروج هرکدام از اعضا از ترکیب هیأت مؤسس، آورده وی به نرخ روز محاسبه و عودت خواهد شد، با این اقدام ماهیت عام‌المنفعه بودن سرمایه‌گذاری در مؤسسات غیرانتفاعی جای خود را به انگیزه اقتصادی می‌دهد.

همچنین براساس اساسنامه جدید، سالانه درصدی از سود مؤسسه تحت عنوان پاداش به اعضای هیأت مؤسس و هیأت امنا پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است در مؤسسات انتفاعی تمام سود مؤسسه بین هیأت مؤسس توزیع می‌شد ولی در اساسنامه جدید مؤسسات غیرانتفاعی درصدی از سود تحت عنوان پاداش بین اعضای هیأت مؤسس توزیع می‌شود، بدین‌ترتیب این مؤسسات غیرانتفاعی از پرداخت مالیات بر درآمد همچنان معاف می‌مانند.

همانگونه که مشخص است هم‌اکنون تنها تفاوت بین مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و مؤسسات تجاری توزیع درصدی از سود به جای توزیع کامل سود مؤسسه بین اعضای هیأت مؤسس است.

تأخیر در ابلاغ اساسنامه جدید

وزیر سابق علوم اردیبهشت90 وعده داده‌بود که اساسنامه جدید دانشگاه‌های غیرانتفاعی - غیردولتی تا آغاز سال تحصیلی 90 ‌ ابلاغ ‌‌شود.کامران دانشجو با بیان اینکه اصلاح اساسنامه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی - غیردولتی از مدت‌ها قبل در وزارت علوم آغاز شده‌، درباره برخی ایرادات مورد بررسی این اساسنامه گفته بود: یکی از بندهای اساسنامه فعلی این است که درصورت انحلال مؤسسه غیرانتفاعی به هر دلیل، باید اموال و دارایی‌های آن به وزارت علوم برگردد که این مورد اصلا توجیه منطقی ندارد و مؤسسان این مراکز باید اطمینان داشته باشند که سرمایه‌هایشان متعلق به‌خودشان است.

وی با تأکید بر سرمایه‌گذاری اولیه مناسب برای ایجاد مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی - غیردولتی اظهار کرده بود: نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راه‌اندازی و اداره مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نیز از دیگر تغییرات اساسنامه فعلی این مؤسسات است که با توجه به سرمایه اندک اعضای هیأت علمی، این افراد به هنگام تاسیس مؤسسات غیرانتفاعی باید بتوانند سرمایه‌گذارانی را در کنار خود داشته باشند و سیاست‌های حمایتی نیز باید به سمت تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ایجاد این مؤسسات سوق پیدا کند. وزیر سابق علوم همچنین افزایش اعطای بورس تحصیلی به مربیان را از دیگر سیاست‌های حمایتی وزارت علوم از مؤسسات غیرانتفاعی عنوان کرده‌بود و درخصوص فرایند انتقال و مهمانی دانشجویان این مؤسسات اظهار کرده‌بود:

فرایند نقل و انتقال از مولفه‌های مورد توجه وزارت علوم در اختصاص امکانات و حمایت از مؤسسات غیرانتفاعی است و نحوه همکاری این مؤسسات در انتقال و مهمانی دانشجویان متقاضی، ازجمله مواردی است که در رتبه‌بندی، ارائه امکانات و حمایت‌های وزارت علوم از اینگونه مؤسسات مدنظر قرار می‌گیرد. دانشجو با بیان اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی - غیردولتی مراکزی هستند که می‌توانند باری از دوش آموزش عالی بردارند، افزوده بود: البته این مسئله با برنامه‌ریزی‌ها و ایجاد امکانات مناسب امکان‌پذیر خواهد بود و ما نیز برای حمایت اصولی در خدمت این مؤسسات هستیم.

ایرادات دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی

خبرگزاری مهر البته در‌باره این مصوبه نوشت: یکی از انتقادات وارد شده به اساسنامه در بند 4 مطرح شده که به‌گفته دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی - غیرانتفاعی، اگر خریدی هم توسط هیأت مؤسس از محل دولتی، عمومی یا آورده صورت بگیرد باید به نام مدیر مؤسسه ثبت شود درحالی‌که این خریدها به مؤسسه واگذار می‌شود. علی آهون‌منش تصریح کرد: خواسته‌های دانشگاه‌های غیردولتی در این اساسنامه تدلیس شده و به‌نظر می‌رسد مسئولان وزارت علوم با یک گچ روی اساسنامه را سفید کرده‌اند تا معلوم نباشد چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند.

وی درباره میزان پاداشی که برای هیأت مؤسس درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: هیأت مؤسس می‌تواند4درصد از درآمدهای خود را درصورتی که پولی اضافه ماند، به‌عنوان پاداش برای اعضای هیأت مؤسس درنظر بگیرد، درحالی‌که با ضرس قاطع اعلام می‌کنم مؤسسات درآمدی ندارند که بخواهند 4درصد هم پاداش بدهند، طبیعی است که این تبصره تنها برای دلخوش کردن اعضای هیأت مؤسس است. به‌گفته آهون‌منش، درصورتی‌که مؤسسات درآمدی نداشته باشند، این پاداش منتفی است.

بررسی تغییرات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

درهمین حال معاون نظارت و راهبری مصوبات دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به فارس گفت: اساسنامه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ازجمله اساسنامه‌هایی است که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است بنابراین تغییرات در این اساسنامه نیز باید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

بابک نگاهداری افزود: البته تغییر در آیین‌نامه‌ها به بررسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیازی ندارد ولی برای تغییر در اساسنامه‌ها، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید نظر دهد. اساسنامه دانشگاه غیرانتفاعی نیز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بازبینی قرار گرفته است.

تگ ها پولی شدن برخی از دانشگاهها دانشگاه های پولی هزینه ی دانشگاه های غیر انتفاعی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی