پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 شهریور 1392 - 09 September 2013


تأخیر در تعیین تکلیف مدیران 2 نهاد علمی در آستانه آغاز به کار در دانشگاه ها

دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور پس از تعطیلات تابستانی به زودی فعالیت علمی خود را به صورت جدی آغاز می کنند اما در این آغازین روزهای فعالیت مراکز علمی و دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز با سرپرست اداره می شود و گزینه جدیدی هم برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که سال تحصیلی 14 دانشگاه از 2 روز گذشته 16 شهریورماه آغاز شده، 25 دانشگاه دیگر نیز از 23 شهریورماه سال تحصیلی خود را آغاز می کنند اما هنوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سرپرست اداره می شود و گزینه قطعی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد معرفی نشده است.

پس از تغییر دولت و معرفی اعضای کابینه به مجلس شورای اسلامی، جعفر میلی منفرد به عنوان گزینه وزارت علوم به مجلس معرفی شد اما در نهایت به دلیل کسب نکردن آرای لازم، نتوانست به عنوان وزیر علوم معرفی شود. چند روز پس از آن دکتر جعفر توفیقی از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شد و وی کار خود را آغاز کرد.

توفیقی در صبحت با رسانه ها تاکید کرده است که از سوی دولت به عنوان گزینه وزارت علوم معرفی خواهد شد اما با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا توفیقی نیز می تواند در صورت معرفی به مجلس از مجلس رای اعتماد بگیرد یا خیر.

با توجه به مهلت قانونی 3 ماهه برای معرفی وزیر به مجلس، در صورت عدم کسب رای اعتماد سه ماه دیگر به زمان بلاتکلیفی دانشگاهها و مراکز پژوهشی اضافه می شود.

اما مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که با معاونت علمی و فناوری مرتبط هستند نیز وضعیت بهتری ندارند. معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور یکی از معاونت هایی است که در دوره دولت نهم شکل گرفت و از آن زمان تاکنون بخش عمده ای از وظایف حوزه علم و فناوری و بودجه های مربوط به طرح های کلان ملی را مدیریت می کند.

هنوز گزینه جدی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی دولت معرفی نشده است و این بخش مهم مرتبط با علم و فناوری که وظایف متعددی را بر عهده دارد، در پیچ و خم تغییرات مدیریتی گرفتار مانده است.

با این وجود بیش از صدها مرکز تحقیقاتی که با این دو نهاد علمی کشور ارتباط دارند و بخشی از آنها در راستای قوانین مصرح برنامه توسعه ای کشور تابع بودجه هایی هستند که این دو نهاد به آنها اختصاص می دهند.

به نظر می رسد مشخص شدن قطعی هر چه سریع تر وضعیت وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند به توسعه علم و فناوری کشور و عدم وقفه در جریان علمی کشور کمک کند.

این در حالی است که بر اساس وظایفی که برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترسیم شده است، بخشی از این وظایف علاوه بر حوزه سیاستگذاری های کلان به انجام پژوهش‌هاي مورد نياز در راستاي توسعه و تعالي نظام علم، فناوري و نوآوري و ايجاد هماهنگي بين دستگاهها و نهادهاي برنامه‌ريز و مجري برنامه‌هاي علمي و فناوري كشور ‌اختصاص دارد.

به ویژه در حوزه فناوری ها و نوآوری در معاونت علمی و فناوري ریاست جمهوری ايجاد هماهنگي میان كليه دستگاه‌هاي فعال در زمينه فناوري در كشور بر عهده این معاونت است و همین موضوع لزوم برنامه ریزی هرچه سریع تر برای تعیین تکلیف در این معاونت را گوشزد می کند.

تهيه نقشه راه و تبيين موقعيت كنوني و موقعيت ايده‌آل كشور در فناوري‌هاي راهبردي و ارائه آن به مسئولان نیز از دیگر وظایف حوزه فناوری است که اهمیت این حوزه را بیش از پیش بیان می کند. همچنین از زمان راه اندازی این معاونت، برخی از وظایف معاونت علمی ریاست جمهوری با شرح وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تداخل دارد و کارشناسان بارها بر وجود موازی کاری بین این 2 نهاد تأکید کرده اند که انتظار می رود هر چه سریعتر بر این موازی کاریها نیز خاتمه داده شود.

از سوی دیگر نظام آموزش عالی مدرن با بیش از 80 سال سابقه در کشور و پیشرفت های حاصل شده بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش، هماهنگی بیشتر، جذب اعتبارات برای ادامه این روند و توسعه فعالیت های علمی کشور دارد و به نظر می رسد بلاتکلیفی در این حوزه نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

اظهار نظر برخی نمایندگان درباره تعیین تکلیف وزارتخانه های آموزشی

همانطور که برخی نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون آموزش یادآور شده اند که آغاز سال تحصیلی جدید بدون دو وزیر اصلی حوزه آموزش نگران کننده است. در این میان عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه در شرایط آغاز سال تحصیلی جدید معرفی وزاری پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش امری ضروری است، می گوید: به دلیل حضور سرپرستان دراین دو وزارتخانه مذکور، قادر نخواهیم بود اقدامات و تحول وسیعی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد کنیم.

وی می افزاید: تغییرات زیادی از سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی انجام گرفته است که این تغییرات نیاز به حضور مدیری توانمند و قوی در سیستم آموزشی کشور دارد تا با تحولات معقول و منطقی مشکلات و معضلات موجود را برطرف کند و زمام کار را در دست گیرد.

تردید و بلاتکلیفی در جامعه علمی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی -عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تاکید می کند بنظرم هر چه سریعتر باید رئیس جمهور تکلیف وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مشخص کند چرا که ادامه این وضعیت به بلاتکلیفی و تردید در جامعه علمی منجر می شود.

رئیس جمهور باید وضعیت معاونت علمی را مشخص کند

وی اضافه کرد: مجلس آمادگی این را دارد که در مدت کوتاهی این وزارتخانه های باقیمانده را تعیین تکلیف کند اما قبل از آن رئیس جمهور باید وضعیت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را نیز مشخص کند.

سلیمی اظهار داشت: همین مسئله موجب می شود که مجموعه های آموزشی و علمی در حال تردید بسر می برند و مدیران کل و دانشگاهها نمی دانند تثبیت شده اند یا نه . از همین رو این جابجایی های که به نوعی انجام می شود این تردید را در میان مدیران ایجاد می کند که می مانند یا نه . همین مسئله انگیزه مدیران و کارکنان را کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هر وزیری اولویت های خاص خودش را دارد و نمی توان یک مجموعه کاملی مانند وزارت علوم یا معاونت علمی را معطل کرد که چه سیاست هایی قرار است در آینده اعمال شود و تاکتیک های هر فرد نیز در اداره چنین زیرمجموعه هایی متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یاد آور شد: از طرف دیگر به زودی بودجه در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود و لازم است که دستگاه ها از بودجه خودشان دفاع کنند و مجموعه های آموزشی و علمی در این مسئله از اولویت برخوردارند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز موضوع رشد علمی را مطرح کرده اند باید در تعیین تکلیف هرچه سریع تر این مجموعه ها این موضوع مورد توجه قرار گیرد.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی