پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          01 مهر 1392 - 23 September 2013


25 رویداد دانشگاهی در تابستان امسال


جنجالی ترین تابستان آموزش عالی از امروز جای خود را به پاییز داد. تابستان امسال دانشگاهها همراه با حاشیه ها و اتفاقات مهمی بود که آموزش عالی کشور را تبدیل به یکی از پرحاشیه دار ترین و پرخبرترین حوزه های کشور تبدیل کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، از آنجا که این تابستان با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شد دانشگاهها را می توان فعالترین مراکز در این ایام عنوان کرد که نشستهایی برای انتخابات ریاست جمهوری و کاندیداها برگزار کردند.

اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری، دانشجویان اتفاقات دیگری را در تابستانی که تعطیل بود تجربه کردند. تابستان امسال هم دولت دهمی بود هم دولت یازدهمی. بخشی از اتفاقات مهم تابستانه آموزش عالی در دولت دهم و بخشی دیگر در دولت تدبیر و امید رقم خورد. از لبخندها گرفته تا مرگها و برکناریها و اعتراضات و شادیها، همه و همه حاکی از تابستانی داغ با اخبار پر حاشیه بود.

مهرماه دانشگاهها از راه رسیده و تابستان با تمام خوبیها و بدیهایش به پاییز سلام کرد و حال آموزش عالی شاهد روزهای دیگری است؛ روزهایی پر از تصمیمات، اتفاقات، اخبار خوش و بد.

این گزارش کوشیده تا به مهمترین اتفاقات و حواشی تابستانه دانشگاهها بپردازد.

ادغام دو دانشگاه شهید بهشتی و عباسپور

جریان ادغام شهید بهشتی و عباسپور مربوط به امسال نبود، به گفته رئیس دانشگاه عباسپور از سالهای گذشته جریان ادغام این دانشگاه مطرح شده بود. در روزهای پر التهاب انتخابات ریاست جمهوری کامران دانشجو حکم به ادغام این دو دانشگاه داد و از آن پس اعلام شد دانشجویان صنعت آب و برق دانشجوی شهید بهشتی می شوند و مدرک این دانشگاه را دریافت می کنند.

هرچند برخی استادان و دانشجویان هر دو دانشگاه حتی بعضی از نمایندگان مجلس اعتراض کردند اما این گله ها و رسانه ای کردنش راه به جایی نبرد و بالاخره تابلوی پردیس شهید عباسپور بر تارک این دانشگاه نصب شد.

هم اکنون نیز دانشجویان پردیس عباسپور، در واقع دانشجویان شهید بهشتی به شمار می آیند و در واقع مدرک این دانشگاه را بعد از دانش آموختگی دریافت می کنند.

یادگار دولت دهم در دولت یازدهم

احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست خودش برگزار شد تصمیم گرفت دانشگاهی در تهران تاسیس کند. از آنجا که مجوز دانشگاههای غیرانتفاعی در تهران باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ شود، دانشگاه احمدی نژاد نیز مجوزش را از شورا گرفت.

اخبار این دانشگاه روزهای زیادی از تابستان را به خود اختصاص داد و در نهایت احمدی نژاد در آخرین اظهارنظرش درباره این دانشگاه در هفته گذشته اعلام کرد فعلاً کارهای اداری این دانشگاه به تعویق افتاده است.

یک تغییر نام دردسر ساز

از آنجا که تابستان امسال آبستن اتفاقات و حواشی بسیاری برای دانشگاههای کشور بود، دانشگاه صنعتی شاهرود نیز از این قاعده استثناء نبود و استادانش به یک حکم کامران دانشجو و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعتراض کردند.

ماجرا از این قرار بود که کامران دانشجو به همراه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی که رئیس دانشگاه دلائل آن را نامعلوم عنوان کرده، اقدام به حذف " صنعتی " از عنوان دانشگاه شاهرود کردند و موجب اعتراض استادان شد.

خبرسازیهای دانشکده خبر

بسیاری از خبرنگاران حوزه های مختلف خبری که در دانشکده خبر تحصیل می کنند یا دانش آموخته این دانشکده هستند تابستان امسال با شنیدن خبر " دانشکده خبر تعطیل می شود "، شوک زده و ناراحت شدند. داستان از این قرار است که این دانشکده عنوان کرد دانشگاه علمی کاربردی بنا به دلائلی مدتی است به این دانشکده دانشجویی نمی دهد. رئیس دانشکده خبر با انتقاد از این اقدام دانشگاه علمی کاربردی، نگرانیهای خود را مطرح کرد.

اما دانشگاه علمی کاربردی هم بیکار ننشست و رئیس این دانشگاه یعنی پورعباس طی مصاحبه ای که با خبرگزاری مهر داشت اعلام کرد هیچ کس نمی خواهد دانشکده خبر تعطیل شود اما اگر همین روند فعلی را ادامه دهد، دانشکده خود به خود تعطیل می شود. به گفته پورعباس، دانشکده خبر تا زمانی که رئیس قانونی نداشته باشد هیچ دانشجویی نخواهد داشت و دانشجویان فعلی مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند.

با این حال تابستان پر استرس برای دانشکده خبریها به پایان رسید و حال باید منتظر تصمیمات بعدی بود.

کنکور بالاخره حذف نشد!

دانش آموز که بودیم می گفتند قرار است کنکور حذف شود! دانشجو هم که شدیم کنکور حذف نشد! مدام سخن از سال 93 بود که قرار شده بود کنکوری نداشته باشد. اما اینطور نشد. تابستان امسال جور دیگری  برای کنکور 93 تصمیم گیری کرد.

متولیان کنکور با کمک مجلسیها تصویب کردند که کنکور تنها در برخی رشته های کم طرفدار حذف شود و رشته های پرطرفدار باید همچنان کنکور داشته باشند. ضمن اینکه عامل سابقه تحصیلی که از مدرسه برای کنکوریها لحاظ می شود عامل مهمی در پذیرش بدون آزمون اعلام شده است.

بنابراین باز هم کنکور برگزار می شود.

یک سند اسلامی برای دانشگاهها

از زمانی که کامران دانشجو وزیر علوم شد اعلام کرد می خواهد دانشگاهها را اسلامی کند. وی با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاهها، سندی را نوشت و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساند.

این سند در تابستان امسال به تصویب رسانده شد تا به مرور برای آن در دانشگاههای کشور فرهنگ سازی شود.

ایران از تهران جدا شد

زمانی که نخستین وزیر بهداشت زن کشورمان بر مسند وزارت نشست، تصمیم گرفته شد دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران با یکدیگر ادغام شوند. دانشگاه علوم پزشکی ایران یک شبه حذف شد و دیگر دانشگاهی به این نام در غرب تهران دیده نمی شد. این مصوبه دولت دهم مدتی کار خود را کرد تا اینکه پس از برکناری دستجردی و روی کار آمدن طریقت منفرد و دستور شبانه وی و احمدی نژاد، سر در دانشگاه علوم پزشکی ایران یک شبه سر از زمین در آورد.

اما شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد این موضوع باید بار دیگر در یکی از جلساتش مورد بررسی قرار گیرد. تا اینکه هفته گذشته شورا در یکی از دستور جلسات خود رای به جدایی ایران از تهران داد.

یک دانشجوی دیگر استاد شد

سارا دختر کامران دانشجو وزیر سابق علوم نیز یکی از خبرسازها بود برخی رسانه های اعلام کردند که وی با حکم پدرش و مساعدت رئیس دانشگاه تربیت مدرس، بورس دکتری این دانشگاه را دریافت کرده است اما برخی مقامات مسئول در وزارت علوم اعلام کردند که جذب سارا دانشجو در تربیت مدرس طبق روال قانونی صورت گرفته است.

اینگونه شد که دختر وزیر سابق علوم هم از قافله حاشیه تابستانه آموزش عالی عقب نماند و استاد دانشگاه تربیت مدرس شد.

جذب پر دردسر در دانشگاه علامه

جذب 102 نفر در دانشگاه علامه نیز یک سوژه خبری دیگر بود که عنوان می شد شریعتی رئیس وقت دانشگاه این تعداد را بدون طی کردن روال طبیعی جذب کرده است اما وی بارها این موضوع را تکذیب کرد و گفت:  دانشگاه علامه در رشته های علوم انسانی نیاز به 102 ردیف استخدامی دارد و وزیر وقت علوم خواسته که با این لیست 102 نفره برای استخدام موافقت کند.

بازگشت توفیقی به وزارت علوم

جعفر توفیقی به جای کامران دانشجو آمد، خبری که برخی را ناراحت و برخی را خوشحال کرد. کامران دانشجو که یکی از وزرای جنجالی دولت دهم به شمار می آمد اقداماتی را در راستای اسلامی کردن دانشگاهها، متمرکز کردن کنکور دکتری و جذب هیأت علمی انجام داده بود.

این آخرین تابستانی بود که کامران دانشجو در وزارت علوم، ریاست می کرد و توفیقی اوائل شهریورماه امسال به عنوان سرپرست، جایش را گرفت.

حکایت اول: کامران دانشجو

با روی کار آمدن دولت جدید و رای نیاوردن جعفر میلی منفرد به عنوان نخستین گزینه پیشنهادی دولت روحانی به مجلس برای وزارت علوم، جعفر توفیقی که در دولت خاتمی نیز چندی را در سمت وزیر علومی گذراند بر صندلی کامران دانشجو تکیه زد.

به این ترتیب نخستین دانشجوی دولت دهم از صندلی ریاست در راس آموزش عالی کشور خداحافظی کرد.

حکایت دوم: خسرو دانشجو

خسرو دانشجو برادر فرهاد و کامران که پس از رئیس شدن فرهاد ریاست واحد علوم و تحقیقات را از برادرش تحویل گرفته بود، 2 شب پیش از چهارشنبه شب جنجالی و آخرین چهارشنبه تابستان استعفای خود را به برادرش تقدیم کرد.

خسرو دانشجو علت استعفایش را گرفتاریهای شخصی اعلام کرد.

حکایت سوم: فرهاد دانشجو

آمدن فرهاد دانشجو به رئیس دانشگاه آزاد جنجالی بود و رفتنش اما جنجالی تر وی در یک اقدام شتابزده و عجولانه در اولین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد در دولت جدید توسط اعضای هیأت امنای دانشگاه برکنار شد و جایش را به حمید میرزاده دیگر عضو هیأت امنا داد.

خانواده دانشجو با رفتن فرهاد از این مثلث، به نوعی در دولت روحانی ستاره دار شدند.

روسای برکنار شده در علوم پزشکیها

تابستان امثال برای روسای علوم پزشکی هم خبرساز بود به طوریکه بیشترین تغییرات روسای دانشگاهها را با حکم وزیر بهداشت شاهد بود. براساس احکام صادره وزیر تاکنون 7 رئیس دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی منصوب شده اند.

دکتر قاسم جان بابایی، دکتر علی اصغر پیوندی، دکتر علی جعفریان، دکتر محمدرضا میرجلیلی، دکتر جلیل کوهپایه زاده، دكتر ابراهيم گلمكاني، دکتر علی اکبر نصیری روسایی هستند که احکامشان را در سمت سرپرستی دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، شهید بهشتی، تهران، یزد، ساوه، مشهد و بجنورد از وزیر چشم پزشک کشورمان دریافت کردند.

شریعتی رفت

پس از آنکه توفیقی به وزارت علوم آمد و به دنبال خبرساز شدن دانشگاه علامه و رئیسش که باعث شده بود درخواست های زیادی برای تغییر ریاست دانشگاه علامه مطرح شود، در یک روز تعطیل خبر برکناری شریعتی در رسانه ها پیچید و حسین سلیمی یکی از استادان این دانشگاه بر صندلی هشت ساله ای که شریعتی بر آن نشسته بود، تکیه زد.

شریعتی اعلام کرد که روی منبر بوده و از برکناری اش مطلع شده است.

همدانی گلشن رفت

اسماعیل همدانی گلشن نیز که یکی از روسای جنجالی در زمان کامران دانشجو به شمار می آمد در تابستان امسال و با حکم سرپرست وزارت علوم یک تماس تلفنی 30 ثانیه ای برکنار شد.

وی اما این تغییر را خلاف اعتدال و رویه دولت یازدهم مطرح کرد.

خداحافظی متکان از وزارت علوم

رفتن علی اکبر متکان بعد از رفتن کامران دانشجو و آمدن توفیقی به وزارت علوم خالی از حاشیه نبود. متکان که یک بار می گفت استعفا داده و یک بار می گفت برکنار شده در نهایت با حکم توفیقی جای خود را به امید - عضو هیأت علمی دانشگاه تهران داد.

معاون سابق اداری مالی وزارت علوم این تغییر را دور از مشی اعتدال دانست و عنوان کرد که در دولت یازدهم نباید افراطی گری صورت گیرد.

وقتی دانشجو رئیس را برکنار می کند

تابستانی که گذشت برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر که رئیسش به فعالیتهای علمی شهره است، بی حاشیه نبود. دو دانشجو با شکایتی که از علیرضا رهایی به دیوان عدالت اداری ارائه دادند موجبات انفصال از خدمت دوساله وی را ایجاد کردند.

یکی از این دانشجویان به علت ممانعت رهایی از برگزاری جلسه دفاعیه و دانشجوی دیگری به علت اجازه نیافتن برای نشست در کلاسهای دکتری صنعتی امیرکبیر توسط رهایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

این جریان رسانه ای شد اما خورش اعلام کرد که تنها قوانین آموزش عالی را رعایت کرده است و از سوی دیگر توفیقی نیز اعلام کرد که مشکلش حل شده است.

جنگ ستارگان در وزارت علوم

سرپرست وزارت علوم و از سوی دیگر سرپرست دانشگاه آزاد در این تابستان خبر از بازگشت به تحصیل برخی دانشجویان ستاره دار در دانشگاههای دولتی و ثبت نام مشروط دانشجویان محروم از تحصیل در دانشگاه آزاد را دادند.

همچنین توفیقی از تشکیل کمیته ای ویژه رسیدگی به شکایات استادان اخراجی و دانشجویان ستاره دارها در وزارت علوم خبر داد.

بازگشت عصر جاسبی

آخرین روزهای تابستان 92 مصادف شد با خبری که میرزاده در نخستین نشست خبری خود به خبرنگاران داد. جاسبی بر می گردد! میرزاده که از عدم برگزاری یک مراسم در خور جاسبی انتقاد کرده بود، تاکید کرد که از جاسبی می خواهد مشاورش در دانشگاه آزاد شود و او به دانشگاه تحت مدیریتش باز می گردد.

پنجشنبه، مراسم تقدیر از جاسبی و فرهاد دانشجو در واحد و علوم تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار می شود.

تصمیم دانشگاه پیام نور داد قبول شدگان دکتری را درآورد

پس از اعلام نتایج کنکور در دانشگاه پیام نور، مشخص شد دانشجویان پیام نور باید مبلغی بیش از آنچه که در سال تحصیلی گذشته برای این مقطع در نظر گرفته شده، پرداخت کنند. اعتراض اما فایده ای نداشت تا آنکه دانشجویان به رسانه ها متوسل شدند و کار به وزارت علوم کشید. در حالی که به نظر می رسد مصوبه ای که هیأت امنا داده لازم الاجراست از سوی دیگر دانشجویان نیز اگر انصراف دهند سال دیگر حق شرکت در کنکور دکتری ندارند.

آرمیتای 13 ساله دانشجوی دکتری شد

آرمیتا فرید، که به گفته مادرش دختری باهوش است توانسته در کنکور رتبه بالایی بیاورد و امسال دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران شد. مادرش گفته است که وی این صندلی را بدون کمک از هیچ کسی و تنها با تکیه بر تلاش و کوشش خودش از آن خود کرده است.

گریه تابستان برای سه دانشجو

و اما غم بار ترین خبر آموزش عالی در تابستان رقم خورد. سه دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان در آتش سوختند. خبر به سرعت همه جا پخش شد و خانواده های این دانشجویان که شب را منتظر فرزندانشان بودند ناگهان صبح با جنازه هایشان روبرو شدند.

مرحوم محمد امین میانجی، مرحوم عرفان امین الرعایا و مرحوم محمد کاظم مرادی، مهرماه امسال را دیگر مهمان دانشگاه صنعتی اصفهان نیستند.

بورسیه ها حکم نمی گیرند

به تعویق انداختن احکام برخی از بورسیه ها با حکم توفیقی بسیاری را نگران کرد. توفیقی علت این دستور را نبود اعتبارات کافی اعلام کرد.

در این میان دانشجویان در مقابل درب سازمان امور دانشجویان تحصن کردند، اما کمتر از یک ماه بعد از صدور این دستور، معاون بورس وزارت علوم از آغاز صدور احکام برای بورسیه های داخل و خارج خبر داد و گفت که منابع تأمین شده است.

حاشیه های هشتاد و هشتی توفیقی

شاید بتوان عنوان پر حاشیه ترین فرد را در تابستان به جعفر توفیقی اطلاق کرد. آمدن و ماندن و دستوراتش در وزارت علوم همه جنجالی هستند. توفیقی اما گذشته های جنجالی تری دارد که یکی از آنها در سال 88 رقم خورد.

حالا که سرپرست شده، یکی از سوژه های خبری خبرنگاران آموزش عالی و سیاسی شده است. این روزها بر سر ماندن یا نماندن توفیقی در وزارت علوم، حدسها و گمانه زنیهای زیادی منتشر می شود. وی اما همواره در این روزها که بسیاری از نمایندگان مجلس بر رأی نیاوردن وی در صورت معرفی شدنش به عنوان وزیر تأکید دارند بر یک موضع به شدت تاکید دارد : "به مجلس برای وزارت علوم معرفی می شوم."

-----------------------

گزارش: فاطمه زارعی


تگ ها رویدادهای تابستانی در سال92 رویداد های دانشگاهی در تابستان92 دانشگاهها در تابستان92

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی