پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          02 شهریور 1392 - 24 August 2013



رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان:

تجمیع دانشگاه‌های شهرستان مورد توجه قرار گیرد و مزایای اقماری شدن دانشگاه‌های شهرستان



رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اهمیت تمرکز دانشگاه‌های موجود در یک استان به پردیس‌های دانشگاه منتخب و مادر استان و اختیار عزل و نصب مدیران پردیس‌ها به رئیس دانشگاه مادر، گفت: در عصر معاصر که هزاره پیچیدگی‌ها و فناوری‌های مدرن است، انعطاف پذیری و چابکی و تطبیق با تحولّات پرسرعت، از دولت‌ها انتظار می‌رود.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از:
زلفی گل در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه همگام با تحولات جهانی، کوچک سازی دولت، رویکردی غالب برای سازمان‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، اظهار کرد: این استراتژی که رویکرد استنباطی برآمده از اسناد فرابخشی از جمله سند چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های توسعه است، راهکار ارائه شده برای اصلاحات ساختاری در دولت و سازمان‌های دولتی محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه با توجه به ادغام‌هایی که در وزارتخانه ها انجام شده هنوز هم گستره فعالیت‌هایی که دولت امروزه انجام می‌دهد، بی سابقه بوده و به نظر می‌رسد در همه زمینه‌ها وارد شده است، اظهار کرد: در این میان وزارت علوم به واسطه نیاز مبرم و تامین عدالت آموزش عالی گسترشی به مراتب وسیع‌تر از سایر وزارتخانه‌ها داشته است.

ریس دانشگاه بوعلی سینا همدان ارتقاء رتبه دانشگاههای استانی در رتبه بندی های بین المللی را از دیگر مزایای اقماری شدن دانشگاه‌های شهرستان دانست و افزود: علی رغم اینکه هم اکنون ایران اسلامی در رتبه شانزدهم تولید علم دنیا قرار دارد، متاسفانه دانشگاهی از ایران در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار ندارد. تجربه آدرس مشترک دانشگاه تهران و علوم پزشکی که ارتقاء سریع دانشگاه تهران را در رتبه بندی‌های بین‌المللی به دنبال داشت می‌تواند به عنوان الگویی موفق در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. تجربه دیگر در این زمینه نیز تجربه دانشگاه آزاد است.

زلفی گل با اشاره به مزایای این طرح، خاطر نشان کرد: حداکثر استفاده از آزمایشگاه‌های آموزشی موجود در هر استان مزیت دیگر حاصله از این طرح است که امروزه در بعضی از استان‌ها بیش از 7 تا 12 دانشگاه دولتی داریم و هرکدام از این دانشگاه‌ها به یک سری از آزمایشگاه‌های آموزشی نیاز دارند.

وی افزود: با توجه به تعداد کسانی که از این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌کنند در بهترین حالت هرکدام از این آزمایشگاه‌ها 3 روز در هفته و 20 هفته در سال فعال هستند و مابقی روزهای هفته و هفته‌های سال این آزمایشگاه‌ها عملا تعطیل هستند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به دانشگاه تحمیل می‌کنند، در حالی که با ادغام دانشگاه‌ها نه تنها این هزینه‌ها از هزینه‌های دانشگاه کاسته می‌شود، بلکه اساسا نیازی به ساخت و تجهیز این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های گرانقیمت نخواهد بود و به آسانی و بدون تشریفات زائد اداری از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه مادر در بقیه روزهای سال می‌توان استفاده کرد.

زلفی گل حداکثر استفاده از تجهیزات گرانقیمت آزمایشگاه های پژوهشی را دیگر مزیت این طرح دانست و اظهار کرد: خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته، تامین نیروی انسانی متخصص برای کار با آن دستگاه و نگهداری دستگاه‌ها از چالش‌های اساسی هر دانشگاهی است، چرا که با راه‌اندازی هر دانشگاه جدید مسئولین دانشگاه تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا بتوانند دستگاه‌هایی را که در دانشگاه مادر موجود است خریداری کنند و مورد استفاده قرار دهند.

وی افزود: این در حالی است که دستگاههای تحقیقاتی در دانشگاههای ایران بعضا با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند و در صورت استفاده بهینه از این دستگاهها لزومی به خرید دستگاههای جدید نیست.

زلفی گل تصریح کرد: استفاده بهینه از منابع کتابخانه‌ای با بکارگیری از این طرح گسترش می‌یابد و از منابع اطلاعات علمی که یکی از مهمترین نیازهای هر دانشگاهی است و قسمت بزرگی از بودجه پژوهشی هر دانشگاه را به خود اختصاص می‌دهد، می‌توان بیشترین استفاده را کرد.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌های بزرگ در خرید تمام منابع اطلاعاتی خود ناتوان هستند، چه برسد به دانشگاه‌های کوچک، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با ادغام دانشگاه‌ها ضمن بیشتر شدن قدرت خرید دانشگاه مادر از هزینه‌های دانشگاه‌های کوچک تابعه کاسته خواهد شد، از سویی دیگر دانشگاه‌های تابعه به تمام منابعی که قدرت خرید آن را نداشتند دسترسی پیدا می‌کنند.

زلفی گل با اشاره به کاهش تعداد و سطوح مدیریتی دانشگاه‌های کوچک به عنوان یکی از مزیت‌های این طرح، گفت: امروزه دانشگاه‌هایی در کشور داریم که تمام اعضای هیات علمی آن حداقل یک پست مدیریتی دارند مشغله‌های مدیریتی این افراد معمولا اثر منفی روی عملکرد علمی شان می گذارد، ضمن اینکه هزینه‌های غیر ضروری (حق مدیریت، کسر موظفی، هزینه های ایاب و ذهاب) را نیز به مجموعه تحمیل می کند.

وی افزود: از سوی دیگر ماموریت‌های درون استانی و خارج استانی گاه و بیگاه این مدیران که بسته به پست مدیریتی افراد متفاوت است. هزینه‌های بعضا گزافی به دانشگاه‌های کوچک تحمیل می‌کند، در حالی که در صورت ادغام، این هزینه‌ها به شدت کاهش یافته و تنها هزینه‌های رئیس و اعضای هیات رئیسه یک دانشگاه (نه چندین دانشگاه) بر دانشگاه تحمیل می‌شود.

رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان ممانعت از ایجاد رشته‌های تکراری و موازی را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: بر این اساس می‌توانیم توزیع متوازن و متنوعی از رشته‌ها در یک استان داشته باشیم، همچنین می‌توان به سلایق مختلف جهت ادامه تحصیل در استان پاسخ داد.

تگ ها تجمیع دانشگاه‌های شهرستان تجمیع دانشگاهها مزایای تجمیع دانشگاه ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی