پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          20 آبان 1392 - 11 November 2013


ماجرای توقف طرح توسعه 5 دانشگاه و بلاتکلیفی چند ساله برای رشد فضای فیزیکی

دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، دانشگاه هنر اصفهان و صنعتی کرمانشاه دانشگاه هایی هستند که طرح توسعه آنها چند سال است به دلیل عدم اختصاص بودجه ویژه نیمه تمام و راکد مانده و این دانشگاه ها نیازمند اختصاص بودجه ویژه برای اتمام طرح های مذکور هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، گسترش مرزهاي دانش، عملياتي كردن نقشه جامع علمي کشور جهت رسيدن به اهداف سند چشم انداز ايران 1404 و تبدیل شدن به دانشگاه نقش آفرین در تحولات ملی و منطقه‌ای و جهانی که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست، نیازمند این است که دانشگاه‌ها  از فضاي مناسب، امکانات و تجهیزات براي فعاليت هاي تحقيقاتي ماموريت گرا برخوردار باشند. اما با نگاهی به وضعیت دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های بزرگی مانند تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر مشاهده می کنیم که این دانشگاه‌ها از حداقل فضا برخوردار هستند و طرح توسعه آنها به دلیل عدم تخصیص بودجه چند سالی راکد مانده است.

به عنوان مثال دو سال گذشته قرار بود با کمک معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و موافقت مجلس شورای اسلامی اعتباری برای شروع مجدد طرح توسعه دانشگاه تهران اختصاص داده شود که به دلیل مشکلات بودجه ای و عدم پرداخت تخصیص های عمرانی، این اعتبار پرداخت نشد و قرار شد در سال جاری اعتباری برای طرح و توسعه دانشگاه تهران اختصاص داده شود که امسال هم خبری مبنی بر اختصاص این اعتبار نیست و طرح توسعه دانشگاه تهران همچنان متوقف مانده است. طرح توسعه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز به دلیل مشکلات مالی و عدم تخصیص بودجه راکد و نیمه تمام مانده و نیازمند توجه ویژه مسئولان آموزش عالی به این بخش است.

بودجه توسعه دانشگاه امیرکبیر تخصیص داده نشد

دکتر علیرضا رهایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت طرح و توسعه دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اختصاص بودجه این طرح گفت: طرح توسعه و دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعلا متوقف است.

وی ادامه داد: امکانات بودجه‌ای که برای توسعه فضای فیزیکی دانشگاه باید تخصیص می یافت درچند سال اخیر اختصاص نیافته است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دانشگاه درحال حاضر در راستای توسعه فیزیکی دانشگاه به صورت تدریجی در حال خرید ساختمان‌های مسکونی اطراف دانشگاه است ولی این خریدها به علت کمبود بودجه به صورت محدود انجام می شود.

طرح توسعه دانشگاه شریف متوقف ماند

دکتر رضا روستا آزاد هم عدم اختصاص بودجه را دلیل اصلی توقف طرح توسعه دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از زمين‌هایی که در طرح توسعه دانشگاه قرار داشت تمليك شده و بخشی دیگر به علت عدم تخصيص اعتبار از سوي دولت همچنان راکد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه طرح توسعه دانشگاه در خیابان آزادی به دلیل عدم اختصاص بودجه راکد باقی مانده است، افزود: بخش باقي مانده با توجه به افزایش قیمت زمین به بیش از 100 ميليارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: با وجود این مسایل دانشگاه از درآمد اختصاصی، سیستم مشارکتی، کمک از خیرین، واقفین و روش مختلف دیگر سعی دارد به تدريج تمليك اين زمين‌ها را انجام دهد.

 

توقف طرح توسعه دانشگاه تهران

دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور نیزاز این قاعده مستثنی نیست، و از سال 87 به بعد طرح توسعه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با رکود کامل مواجه است. دكترمحمد حسين اميد مدير سابق طرح توسعه دانشگاه تهران درخصوص آخرين وضعيت طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: بعد از اتمام اعتباری که برای  طرح و توسعه دانشگاه تهران اختصاص داده شد یعنی سال 87 به بعد متاسفانه طرح با رکود کامل مواجه است.

وی به پیشینه طرح توسعه دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این طرح سابقه 15 ساله دارد و آغاز آن به حدود سال‌های  74 و 75 باز می گردد و تا 83 متوقف بود که در این سال اعتباری برای این طرح اختصاص داده و مقرر شد طرح در مدت کوتاهی به اتمام رسد. با اجرای طرح وسعت فعلی دانشگاه تهران که حدود 22 هکتار است به 50 هکتار افزایش پیدا می کند و محدوده طرح از جنوب به خبابان انقلاب، از غرب به کارگر شمالی، از شمال بلوار کشاورزو از شرق به خیابان وصال منتهی خواهد شد.

اتمام احداث دانشگاه هنر اصفهان در صورت اختصاص اعتبار

احداث دانشگاه هنراصفهان نیز در فضایی بالغ بر 130 هزار متر مربع از سال 89 در دستور کار قرار گرفت ولی به دلیل کمبود بودجه این طرح به اتمام نرسید، در مرحله اول قرار شد 40 هزار متر احداث شود. فرهنگ مظفر رئیس دانشگاه هنر اصفهان در این باره گفت: سال گذشته به علت مشکل و کسری بودجه، مجبور شدیم این پروژه را تعطیل کنیم امسال تخصیص بودجه ها بهتر از سال گذشته است برهمین اساس برنامه ریزی کرده ایم که کار احداث را آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به تغییر برنامه ساخت پروژه دانشگاه هنر اصفهان افزود: اسکلت‌های  15 هزار متر از فاز اول ساختمان های پروژه سال های گذشته نصب شده بود که برنامه ما در مرحله اول این است که این 15 هزار متر را به بهره برداری رسانده و دانشجویان را مستقر کنیم و سپس احداث 25 هزار متر از 40 هزار متر فاز اول را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ما بهره برداری فاز به فاز خواهد بود، افزود: کل پروژه دانشگاه هنر اصفهان 130 هزار متر است که درحال حاضر سازمان مدیریت برنامه ریزی با احداث 40 هزار متر آن موافقت کرده است برای بقیه پروژه، دانشگاه طرح خود را ارایه کرده و مجوز دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا مهر سال آینده قرار است فاز اول پروژه یعنی 15 هزار متر بهره برداری شود.

براساس این گزارش علاوه بر دانشگاه های بزرگ اکثر دانشگاه های تازه تاسیس نیز با کمبود و یا عدم وجود فضای مناسب برای فعالیت های تحقیقاتی مواجه هستند، در دولت نهم و دهم تعداد دانشگاه ها رشد قابل توجه ای یافت درحالی که بیشتر این دانشگاه ها از فضای مناسب بهره مند نبودند دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز جزء دانشگاه های تازه تاسیسی است که پروژه 22 هزارمتری دانشگاه که از سال 85 آغاز شده به دلیل عدم اختصاص بودجه با 38 درصد پیشرفت حدود یکسال است که به طور کامل متوقف است.

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

دکتر علی اکبر اختری - رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: دانشگاه یک سری مصوبات از سفرمقام معظم رهبری و هیات دولت به کرمانشاه داشت که این مصوبات به دلیل مشکلات تحریمی از سال 90 به بعد محقق نشد. که اگر پرداخت می شد دانشگاه می توانست پروژه 22 هزارمتری خود را که تمام دانشگاه در آن پیش بینی شده به اتمام برساند.

وی ادامه داد: بنابراین به دلیل عدم تخصیص اعتبار، پروژه در مرحله 38 درصد متوقف شد و حدود یکسال است که کامل متوقف شده، این پروژه از سال 85 شروع شده بود.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه به وضعیت دانشگاه صنعتی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اکنون دانشگاه در 6 ساختمان استیجاری مستقر است و سرانه آموزشی لازم دانشجویان را که به ازای هر دانشجوی روزانه 10 متر مربع فضا است رعایت می کند اما در یک بافت مسکونی و ساختمان استیجاری قرار دارد که خیلی از این بابت در تنگنا هستیم.

به گزارش مهر، این طرح‌ها همه در مرحله‌ای هستند که بازگشت برای آنها ممکن نیست و اجرای کامل آن اجتناب ناپذیر است و هرچه زودتر باید اجرایی شود و هرچه با تاخیر انجام گیرد هزینه و خسارت برای دولت بیشتر می شود.


تگ ها طرح توسعه 5 دانشگاه اخبار روزانه دانشگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی