پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          22 آذر 1392 - 13 December 2013


نشریات توقیف شده دانشگاه امیرکبیر در تکاپوی احیا

«تکاپو»، «چکامه» و «قیاس» سه نشریه دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودند که به گفته مسئولانشان «به امید بیان واقعیت‌های اجتماعی، علمی و دانشجویی بی‌آنکه بدانند با چه سرنوشتی در میانه راه روبرو می‌شوند، شروع به‌کار کردند اما از انتشار بازماندند.» دبیران این نشریات می‌گویند با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید امیدوارند تا بار دیگر امکان انتشار آنها را بیابند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از : ایسنا، به مناسبت 16 آذر و هفته دانشجو در نشستی که جمعی از دبیران نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در یکی از کلاس‌ها برگزار کردند، درخواست‌های خود را مطرح کردند.

در ابتدا مرتضایی دبیر نشریه «تکاپو» با اشاره به عملکرد کمیته نظارت بر نشریات دانشگاه، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظیفه این کمیته اهدای مجوز به درخواست دانشجویان برای انتشار نشریه است و به موجب آن باید پس از گذشت 20 روز از دریافت مجوز باید نشریه منتشر شود، در غیر این صورت اگر افراد عضو و مسئول در نشریه مشکلی داشته باشند، باید به صورت مکتوب به آنان اعلام شود که متاسفانه چنین قانونی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: برای صدور مجوز یک نشریه مدت‌ها در صف انتظار می‌نشینیم و در آخر نیز با کلی بند برای عدم دریافت مجوز روبرو می‌شویم در حالی که اکثر این بندها که مانع از اخذ مجوز می‌شود، تنها نظرات شخصی عده‌ای از مسئولان دانشگاه است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه اخذ مجوز نشریه تکاپو دو ترم به طول انجامید، تصریح کرد: برای اخذ مجوز دبیر نشریه باید یک دوره کلاس که توسط کمیته برگزار می‌شود را بگذراند، اما متاسفانه سال گذشته و در تکاپوی انتخابات کلاسی برگزار نشد.

مرتضایی با بیان اینکه طبق قانون نشریه‌ای که توقیف می‌شود، باید در 10 روز موارد آن رسیدگی شود، تصریح کرد: زمانی که نشریه «تکاپو» توقیف شد یک ماه بعد جلسه رسیدگی به آن برگزار شد.

وی با بیان اینکه نشریه تکاپو در اولین شماره‌ انتشارش توقیف و پس از آن دوباره فعالیت خود را از سر گرفت، گفت که پس از دو سال به اتهاماتی که آنها را واهی خواند این نشریه مجددا توقیف شد.

این دانشجو در ادامه با بیان اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری فضای دانشگاه در حوزه فرهنگی کمی بازتر شد، اظهارکرد: پس از آن به علت پیگیری‌های انجام شده، امور فرهنگی وضعیت نشریه تکاپو را به مدت یک سال به حالت معلق درآورد، اما مجددا در شماره دوم به علت وجود متنی از یکی از دختران دانشجوی که متاسفانه در خوابگاه دانشگاه فوت کرد، توقیف شد.

باید در دانشگاه امیرکبیر فضایی ایجاد شود که دانشجویان به واهمه جرات انتقاد و حرف زدن را داشته باشند

همچنین جلدداریان، دبیر نشریه دانشجویی «چکامه» با بیان اینکه این نشریه از سال 89 فعالیت خود را شروع کرد و در شماره پانزدهمش توقیف شد، ابراز عقیده کرد که این نشریه مشکل قانونی نداشته و صرفا به علت نظر شخصی توقیف شده، زیرا زمانی که نشریه‌ای توقیف می‌شود باید دستور آن از طریق مدیر کل فرهنگی به دانشجویان اعلام و دلایل قانونی برای آن ذکر شود، اما زمانی که دلایل را جویا شده‌اند، تنها نظر شخصی یک مدیر درباره اعضای گروه عامل این مسئله اعلام شد.

جلوداریان با اشاره به قوانین نشریه، گفت: مدیرمسئول هر نشریه باید دو ترم تا فارغ التحصیلی‌اش در دانشگاه مانده باشد، اما این قانون برای برخی از نشریات دیگر در دانشگاه رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون حکم قطعی نشریه «قیاس» و «تکاپو» داده نشده است، اما متاسفانه حق رای از آن‌ها سلب شده است، به هزینه انتشار نشریه اشاره کرد و ادامه داد: هزینه‌ای که برای انتشار نشریه تخصیص داده می‌شود بسیار محدود و اندک است ضمن آنکه تنها یک مکان خاص در دانشگاه برای انتشار نشریه به اعضای نشریه اختصاص داده می‌شود.

جلوداریان با انتقاد از برخی رفتارها و برخوردهایی که در دانشگاه امیرکبیر صورت می‌گیرد، گفت: محدودبودن فضای دانشگاه بر خلاف شعار و رویه دولت تدبیر و امید است و می‌توان یقین داشت که اگر این رفتارها به همین روال ادامه یابد، قطعا فضای دانشگاه به سمت انزوا و نابودی می‌رود.

وی با بیان این اعتقاد در شرایط موجود دانشجو به یک دانش آموز تبدیل شده است، اظهار کرد: باید در دانشگاه فضایی ایجاد شود که دانشجویان به دور از ترس و واهمه جرات انتقاد و حرف زدن را داشته باشند.

نسیم اعتدال به دانشگاه امیرکبیر نرسیده است

در ادامه یکی از اعضای نشریه «قیاس» که خواست نامش رسانه‌ای نشود، با بیان اینکه شورای صنفی و نشریه دانشگاه از نظر بودجه بسیار ضعیف عمل می‌کنند گفت: به علت فعالیت‌های عمرانی که در دانشگاه در حال اجراست بودجه‌ای که به نشریه و شورای صنفی تعلق می‌گیرد بسیار محدود است.

این دانشجوی فعال با بیان اینکه تا کنون پیام انتخابات 92 به دانشگاه امیرکبیر نرسیده است، اظهار کرد: هنوز نسیم اعتدال به دانشگاه امیرکبیر نرسیده است.

وی تاکید کرد: نباید تنها راه برخورد با نشریه دانشجویی که به نوعی قلب تپنده جامعه دانشگاهی محسوب می‌شود، بستن و توقیف کردن باشد.

وی با بیان اینکه ما دانشجویان هدفمان این است که در چارچوب قوانین و به دور از افراط مطالبات خود را به رئیس دانشگاه ابلاغ کنیم، ابراز عقیده کرد:‌ شرایط کنونی دانشگاه به گونه‌ای است که دانشجو نمی‌تواند انتقادات، اعتراضات و مطالبات خود را عنوان کرد.

این فعال دانشجویی بستن و توقیف نشریات دانشجویی را بی‌اثر و نادرست دانست و افزود: اینکه به دانشجو اجازه صحبت داده نشود، نتیجه عکس دارد، چرا که ما تنها مایل به داشتن مجالی برای صحبت کردن هستیم و اگر اعتراضات ما اشتباه باشد، قطعا آن را می‌پذیریم.

وی با اشاره به چارت سازمانی نشریات دانشگاه امیرکبیر، گفت: هر نشریه دانشجویی طبق قانون یک مدیر مسئول که صاحب امتیاز نشریه است دارد که باید یک دوره کلاس آموزشی را بگذراند که متاسفانه سال گذشته به هر علت و بهانه‌ای این کلاس‌ها برگزار نشد.

این دانشجو با بیان اینکه این سه نشریه از نشریات با سابقه دانشگاه امیرکبیر هستند، اظهار کرد: هدف این نشریات تنها بازتاب مسائل سیاسی نیست، بلکه به تمام مسائل دانشجویی فرهنگی اجتماعی می‌پردازد.

وی تصریح کرد: نشریه دانشجو کارنامه‌ای از فعالیت‌هایش است و برخورد با دانشجو باید با دید فرهنگی و اخلاقی باشد؛ بنابراین برخی برخوردها فقط باعث می‌شود اگر کارخطایی از کسی سر بزند اصلاح نشود.

از سوی دیگر مدیر فرهنگی سیدی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به اعتراض دبیران سه نشریه اظهار کرد: این سه نشریه بر اساس بند 36 آیین‌نامه نظارت بر نشریات، توقیف شده‌اند.

سیدی با بیان اینکه «علت توقیف این سه نشریه طبق آیین‌نامه به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فرستاده می‌شود» به ایسنا گفت: پس از معرفی تخلفات نشریات کمیته ناظر صلاح دانست که این سه نشریه توقیف شوند و به دانشجویان مدیر مسئول سه نشریه تفهیم اتهام کرد.

وی با اشاره به توقیف نشریه «قیاس» گفت: نشریه «قیاس» مطلبی را علیه انجمن اسلامی کار کرده بود که در آن ایراداتی را به این تشکل وارد کرده بود و به علت شکایت انجمن اسلامی این نشریه محکوم شد و پس از بررسی‌های لازم در کمیته ناظر بر نشریات حکم توقیف این نشریه صادر شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه نشریات قیاس و چکامه پس از پایان حکم‌شان می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند،‌اظهار کرد: این دو نشریه پس از اتمام حکم خود که هر کدام سه ماه بوده است می‌توانند دوباره در دانشگاه فعال شوند.

سیدی همچنین درباره نشریه تکاپو گفت: به علت اینکه مدیر مسئول نشریه تکاپو صلاحیت صاحب‌امتیازی این نشریه را ندارد این نشریه از این پس در دانشگاه امیرکبیر منتشر نخواهد شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه امیرکبیر همچنین با بیان اینکه سال گذشته به علت وجود تقاضاهای بسیار برای مجوز گرفتن نشریه کلاس‌های ویژه انتشار نشریه دانشجویی تشکیل نشد،‌ اظهار کرد: سال گذشته امکان تشکیل کلاس در دانشگاه نبود اما امسال این کلاس‌ها در دانشگاه برگزار شد و چند نشریه جدید مجوز گرفتند.

تگ ها نشریات دانشگاهی نشریات دانشجویی نشریات فرهنگی انتشار نشریات دانشگاهی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی