پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 دی 1392 - 08 January 2014


تلاش دانشگاه شهید چمران اهواز جهت تبدیل به دانشگاهی تحصیلات تکمیلی

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز از برنامه ریزی جهت تبدیل این دانشگاه به دانشگاه تحصیلات تکمیلی استان خوزستان خبر داد.



به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: دکتر حسن مروتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره سیاست ها و رویکرد دانشگاه درخصوص افزایش ظرفیت پذیرش در رشته ها و مقاطع مختلف تصریح کرد: با توجه به این که دانشگاه های اطراف دانشگاه شهیدچمران هم رشد زیادی از نظر تعداد دانشجو نداشته اند، در سطح کارشناسی به طور کلی دیگر هیچ گونه افزایش نخواهیم داشت؛ البته تمایل داشتیم همه رشته های کارشناسی را به دانشگاه های اقماری منتقل کنیم زیرا از سوی دیگر هنگامی که به طور مثال رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی هم در دانشگاه شهیدچمران و دانشگاه های هویزه، بهبهان و ... فعال باشد، دانشجویی که در هر یک از این دانشگاه ها پذیرش می شود، تلاش بسیاری برای انتقال به دانشگاه شهیدچمران می کند اما در صورتی که رشته های کارشناسی دانشگاه به دیگر دانشگاه های دولتی استان منتقل شود، می توان این ظرفیت را به سمت جذب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هدایت کرد.

رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز افزود: با توجه به این موارد، قطعأ ظرفیت جدیدی در مقطع کارشناسی در دانشگاه ایجاد نخواهد شد اما پذیرش در رشته های موجود ادامه می یابد و افزایش ظرفیت در مقطع کارشناسی تنها در رشته هایی که در سطح کشور جدید هستند یا به تعداد کم در دانشگاه های بزرگ وجود دارند، ایجاد می شود که تعداد این قبیل رشته ها هم بسیار اندک است اما رویکرد دانشگاه توسعه رشته های کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود و سعی می کنیم هیچ رشته کارشناسی در دانشگاه باقی نماند که مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آن راه اندازی نشده باشد؛ در حال حاضر بیش از یک صد رشته کارشناسی ارشد و بالغ بر 60 رشته دکتری در دانشگاه وجود دارد و زمینه لازم برای تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی فراهم است؛ بنابراین معتقدم رویکرد آموزش عالی باید به این سمت حرکت کند و سپس دانشگاه شهیدچمران برای همه مجموعه های آموزش عالی در استان مدرس تربیت کند.

مروتی افزود: البته ایرادی هم در مجموعه آموزش عالی استان وجود دارد و آن اینکه با وجود تحصیل نزدیک به 250 هزار دانشجو در استان، تنها 22 تا 23 هزار نفر از این تعداد در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند و به عبارت دیگر از این نظر تناسب متوازنی بین دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان وجود ندارد. این موضوع سبب شده در رتبه بندی آموزش و پرورش استان ها، با توجه به ملاک این رتبه بندی بر اساس میزان ورود دانش آموزان به دانشگاه های دولتی، رتبه آموزش و پرورش استان تنزل یابد؛ بنابراین به نظر می رسد این رویکرد باید تغییر کند و اگر دوره های کارشناسی به دیگر دانشگاه های دولتی استان واگذار شود، تعداد دانشجویان این دانشگاه ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مجموع دانشجویان همه این دانشگاه های دولتی که از دانشگاه شهیدچمران مستقل شدند، به اندازه دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه نیز نیست که نشاندهنده نوعی دیگر از عدم توازن در آموزش عالی استان است در حالی که در استانی مانند سمنان که دارای چند دانشگاه بزرگ دولتی است، تعداد دانشجویان این دانشگاه ها کم و بیش با اختلاف یک تا 2 هزار نفر، نزدیک به هم است و امکان ورود دانش آموزان این استان به دانشگاه های دولتی را افزایش می دهد؛ به طوری که آموزش و پرورش سمنان در رتبه بندی کنکور، در جایگاه نخست قرار دارد هرچند که نمره علمی دانش آموزان آن چندان بالا نیست.

مروتی به برنامه های دانشگاه در زمینه جذب اعضای هیأت علمی اشاره و تصریح کرد: تقریبأ می توان گفت در بعضی رشته ها نیاز به جذب اعضای هیأت علمی وجود ندارد و با توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر در کشور، هرم اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز کاملأ تغییر کرده است. اگر زمانی مربیان بیشترین تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه را تشکیل می دادند، در حال حاضر تعداد مربیان در حداقل است و در هرم هیأت علمی دانشگاه، استادیاران بیشترین تعداد را دارند. بسیاری از مربیان دانشگاه برای ادامه تحصیل رفته اند و یا در آستانه این امر هستند و تنها مربیانی که به دلیل بالابودن سن یا رسیدن به زمان بازنشستگی امکان تحصیل نداشتند، مستثنی هستند؛ با توجه به این موارد تا حدودی جذب اعضای هیأت علمی در بعضی رشته ها آسان تر شده است.

وی با اشاره به برخی شرایط خاص استان که برای جذب اعضای هیأت علمی دافعه ایجاد می کند، تصریح کرد: معتقدم اگر تفاوت حقوقی اعضای هیأت علمی در خوزستان نسبت به تهران یا سایر نقاط در حد محسوسی بود، این مشکل به طور کامل رفع می شد اما اکنون به اندازه ای نیست که جاذبه ایجاد کند و به همین دلیل دلایلی غیر از مسائل مالی بسیاری از افراد را در استان تثبیت می کند. از سوی دیگر در حال حاضر تعداد افراد بومی تحصیلکرده هم به اندازه ای نیست که همه نیاز هیأت علمی استان را رفع کند. آنچه اکنون در فراخوان های جذب دانشگاه اعلام شده نیاز به حداقل 150 نفر در 132 رشته است؛ با همه این موارد با توجه به شرایط بسیار خوب خوزستان برای تحقیق و مطالعه به همه افراد واجد شرایط توصیه می کنم در این فراخوان شرکت کنند.

افتتاح مرکز منطقه‌ای ISC

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز از افتتاح مرکز منطقه‌ای ISC با امکان پوشش همه دانشگاه‌های استان خبر داد و با اشاره به روند ارتقای رتبه دانشگاه از 26 به 9 در کشور تصریح کرد: رتبه بندی دانشگاه های کشور از سال 89 و پس از راه اندازی ISC با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری که "بروید و ISI ایرانی ایجاد کنید" آغاز شد. البته باید در نظر داشت که ISI هم یک مرکز گردآوری و ثبت مجلات و مقالات علمی است که سپس بر اساس تعداد مقالات منتشره هر دانشگاه یا مؤسسه علمی، تعداد ارجاع به مقالات و شاخص های دیگر رتبه بندی را انجام می دهد بنابراین این گونه نیست که تمام آمال و آرزوهای ما ثبت مقاله در ISI باشد؛ واقعیت این است که اگر علمی داشته باشیم که برای رفع مشکلی از مشکلات جامعه مفید باشد، ارجحیت بیشتری دارد.

وی افزود: با راه اندازی ISC کار رتبه بندی دانشگاه های کشور نیز کم کم شکل گرفت و نخستین رتبه بندی دانشگاه ها در سال 89 بر اساس تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال های داخلی و خارجی، تعداد کتب، مجلات، کنفرانس ها و ... انجام شد. در این سال رتبه دانشگاه 26 اعلام شد. در سال 90 رتبه دانشگاه به 15 و سال بعد به 11 ارتقا یافت؛ شهریورماه امسال نیز دانشگاه از نظر تعداد مقالات در ISC در رتبه نهم قرار گرفت؛ البته دانشگاه تهران که دارای بیش از چهار هزار عضو هیأت علمی است کاملأ شرایط متفاوتی دارد و با یک صد امتیاز در رتبه نخست است. از سوی دیگر ضمن تفاهم نامه ای میان این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی تهران، مقالات هر 2 دانشگاه با IP دانشگاه تهران منتشر می شود که همین موضوع حتی موجب تغییر رتبه جهانی این دانشگاه و قرارگرفتن در رتبه 175 شد در حالی که پیش از آن بهترین رتبه دانشگاه تهران در رنکینگ جهانی 520 بود.

رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز تصریح کرد: این کار در استان با تجمیع تمام دانشگاه های دولتی تحت عنوان دانشگاه خوزستان قابل انجام بود اما در خوزستان با مستقل کردن پردیس های اقماری دانشگاه شهیدچمران، تعداد دانشگاه های استان را افزایش دادیم و اکنون دانشگاه شهیدچمران، کشاورزی رامین، علوم دریایی خرمشهر و دیگر واحدهای اقماری دانشگاه که مستقل شده اند، به طور جداگانه مقالات خود را منتشر می کنند در حالی که این تجمیع با حفظ ساختار مدیریتی هر کدام از این دانشگاه ها دارای مزیت های دیگری نیز هست.

مروتی خاطرنشان کرد: کسب جایگاه نهم از سوی دانشگاه شهیدچمران در ISC در حالی است که بدانیم دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر در این رتبه بندی در رتبه های پس از دانشگاه شهیدچمران قرار دارند؛ از سوی دیگر دانشگاه های تهران با مشکلات جذب اعضای هیأت علمی که در استان همچنان وجود دارد، مواجه نیستند. با وجود همه این شرایط می توان متوجه شد که کار بزرگی در مجموعه انجام شده است.

وی افزود: تعداد مقالات منتشره دانشگاه در سال 90 در مجموع یک هزار و 243 و در سال 91 یک هزار و 294 عنوان مقاله است در حالی که دانشگاه دارای 534 عضو هیأت علمی است و این موضوع نشان می دهد که متوسط تعداد مقالات منتشره به ازای هر عضو هیأت علمی بیش از 2 مقاله است؛ در چند سال اخیر تعداد کتب منتشره دانشگاه نیز از رشد خوبی برخوردار بوده است به طوری که امسال 63 عنوان کتاب در دانشگاه به چاپ رسید و در حال حاضر 120 عنوان کتاب دیگر در دست بررسی است و از نظر تعداد کتب منتشره نیز دانشگاه شهیدچمران پس از دانشگاه های تهران و فردوسی مشهد در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین از نظر تعداد قراردادهای پژوهشی با صنایع و دستگاه های اجرایی در سال گذشته 70 قرارداد در مجموع با مبلغ حدود هفت تا هشت میلیارد تومان منعقد شد و از این نظر هم بر اساس استناد معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه شهید چمران بین دانشگاه های شهرستان ها و بدون احتساب دانشگاه های تهران، رتبه نخست را کسب کرد.

رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز افزود: این حجم قراردادهای پژوهشی دانشگاه در حالی است که تنها یک درصد اعتبارات صنایع و دستگاه های مختلف استان برای انعقاد قراردادهای پژوهشی با داخل استان، حداقل 18 میلیارد تومان است؛ از سوی دیگر دانشگاه شهیدچمران نسبت به همه دانشگاه های شهرستان ها، از بالاترین رقم قراردادهای پژوهشی برخوردار است و دلیل این موضوع هم در وهله نخست توان جذب دانشگاه و دوم مجاورت و نزدیکی به مراکز بزرگ صنعتی و کشاورزی است به طوری که تنها مبلغ یک قرارداد پژوهشی دانشگاه با صنایع فولاد یک میلیارد و 200 میلیارد تومان بوده است.

مروتی همچنین از افتتاح مرکز منطقه ای ISC در این دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: یکی از کارهایی که ISC انجام داده این است که منابع علمی مختلف موجود در دنیا اعم از منابع ISI، SCOPUS و منابع داخلی را در مجموعه خود گردآوری کرده است که به مجموعه ارزشمندی تبدیل شده است؛ این مرکز هم اکنون به ریاست دکتر مهراد در ساختمانی 16 طبقه در شیراز مستقر است؛ طی رایزنی های انجام شده با دکتر مهراد، وی راه اندازی مرکز منطقه ای ISC در دانشگاه شهیدچمران را پیشنهاد کرد.

وی ادامه داد: راه اندازی این مرکز آغاز فاز جدیدی در کار دانشگاه است و در صورت حمایت استانداری و اختصاص ساختمانی مجزا بیرون از محوطه دانشگاه به این مرکز که مشکلات رفت و آمد و حراست دانشگاه را نداشته باشد، امکان پوشش همه دانشگاه های استان وجود خواهد داشت و همه دانشگاه های استان می توانند به منابع موردنیاز خود اعم از منابع داخلی و خارجی دسترسی پیدا کنند؛ این مرکز با 2 نفر نیروی کار و چهار دستگاه رایانه در دانشگاه آغاز به کار کرد اما همه منابع موجود در ISC در این مرکز قابل دسترسی و به صورت آنلاین نیز به ISC متصل است.

مروتی با اشاره به وجود 250 هزار دانشجو در استان ادامه داد: مسلم است که در صورت مراجعه همه این دانشجویان به مرکز برای دسترسی به منابع موردنظر خود، این مرکز پاسخگوی این حجم بالای مراجعه کنندگان نیست اما امکان استفاده از این مرکز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان وجود دارد و با دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی این مرکز از مسافرت های غیرضروری و وبگردی ها برای یافتن اطلاعات مدنظر خود آسوده خاطر و بی نیاز خواهند شد و اگر این مرکز مورد حمایت قرار گیرد، انجام این کار امکان پذیر است

تگ ها دانشگاه چمران اهواز دانشگاه اهواز دانشگاه شهید چمران اهواز

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی