پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 بهمن 1392 - 13 February 2014


آخرین وضعیت بودجه سال آینده وزارت علوم

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدحسین امید با مقایسه وضعیت آموزش عالی در سال‌های 57 و 92، اظهار کرد: در سال 57، 150 هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند، تصریح کرد: این رقم در سال 92 حدود 4.5 میلیون دانشجو است که نشان از رشد 30 برابری دارد و در هیچ حوزه دیگری در کشور چنین رشدی را مشاهده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در سال‌های 57 و 92،‌ گفت: تعداد دانشجویان دکتری تخصصی (Phd) در سال 57، 913 نفر بود که اکنون در کشور 58 هزار و 683 نفر دکتری تخصصی داریم که تعداد آنها حدود 60 برابر شده است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با اشاره به پیشرفت‌های آموزش عالی در این سال‌ها، خاطرنشان کرد: تعداد مقالات بین‌المللی در سال 57، 669 مورد و در سال 92، 25 هزار مورد بوده است. همچنین ما در سال 57، 20 نشریه علمی پژوهشی داشتیم که این رقم در سال‌ جاری 680 نشریه است.

امید افزود: تعداد دانشجویان دکتری حرفه‌ای از 9458 نفر در سال 57 به 61 هزار نفر در سال 92 رسیده و در حالی که در سال 57 هیچ قطب علمی نداشتیم، در حال حاضر تعداد قطب‌های علمی در کشور 142 قطب است.

وی با اشاره به رشد 10 برابری اعضای هیات علمی تمام وقت، گفت: تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت در دانشگاه‌ها از 7231 نفر در سال 57 به 68 هزار و 552 نفر در سال 92 رسیده است و تعداد موسسات پژوهشی از 83 مورد به 640 مورد افزایش یافته است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با بیان اینکه در سال 57، 733 استاد تمام در کشور داشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 3000 استاد تمام در دانشگاه‌های کشور مشغول تدریس هستند و میزان فضاهای آموزش عالی از 1.5 میلیون مترمربع در سال 57 به حدود 12 میلیون مترمربع در سال 92 رسیده است.

امید با بیان اینکه ما در سال 57 حتی برای مقاطع کارشناسی و کاردانی نیز دانشجو به خارج می‌فرستادیم و همه رشته‌ها را نداشتیم، تصریح کرد: امروزه در تمام مقاطع و رشته‌ها خودکفا شده‌ایم و این به معنی خودکفایی 100 درصد در تامین متخصص برای برنامه‌های کشور است.

وی افزود: دلیل این موضوع این است که همیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حامیان دانشگاه و دانشگاهیان بوده‌اند. البته اینکه ما در حال حاضر در هیچ رشته‌ای نیازمند ارسال دانشجو به خارج نیستیم، به این معنی نیست که مراواداتی با خارج از کشور نداریم؛ بلکه مراودات علمی فرهنگی لازمه پیشرفت است که باعث رفت و آمد و تحصیل دانشجویان در کشورهای دیگر می‌شود.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با بیان اینکه اعتبارات آموزش‌ عالی در سال‌های دهه اول انقلاب 1.5 درصد کل بودجه کشور بوده است، گفت: این رقم در لایحه بودجه سال 93 به 2.3 رسیده و به این معنی است که دو برابر هم نشده است. به عبارت دیگر دانشگاه‌ها با کمترین بودجه و اعتبارات، بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بخش‌های کشور داشته‌اند.

اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار مازاد به بودجه 93 وزارت علوم

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم از اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار مازاد بر بودجه پیش‌بینی شده در لایحه 93 برای آموزش عالی کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه بودجه وزارت علوم در سال 91 تنها 63 درصد تخصیص داده شده بود، در حالی که سایر دستگاه‌ها تا 85 درصد نیز دریافت کرده بودند، گفت: مجلس در سال جاری قدم خوبی برای دانشگاه‌ها برداشت و مبلغ 300 میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌ای که در لایحه بودجه سال 93 به وزارت علوم اختصاص داده شده بود، در اختیار وزارت علوم قرار گرفت.

وی افزود: این بودجه قرار است در دانشگا‌ه‌هایی که نسبت به سایر دانشگاه‌ها وضعیت بدتری دارد، توزیع شود.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها بابت بودجه‌های سال‌های 90 و 91 حدود 1270 میلیارد تومان کسری دارند، تصریح کرد: بودجه سال 93 آموزش عالی در لایحه بودجه چهار هزار میلیارد تومان است که به این ترتیب 30 درصد بودجه کل سال 93 در آموزش عالی بابت بدهی سال‌های 90 و 91 به اساتید، کارکنان، شرکت‌های طرف قرارداد و ... است.

امید با بیان اینکه ما در شش ماه گذشته تمامی بدهی دانشگاه‌ها را احصاء کرده‌ایم، گفت: امیدواریم که در پایان سال جاری نیز با گشایشی که در بحث بودجه برای دولت ایجاد می‌شود، بخشی از بدهی‌ها در امسال پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های مختلف در دانشگاه‌ها به مناسبت دهه فجر، اظهار کرد: حدود 370 هزار مترمربع پروژه در دهه مبارک فجر افتتاح یا کلنگ‌زنی شده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به افتتاح است. چرا که ما قصد نداریم پروژه جدیدی را به غیر از پروژه‌های خیرساز در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با بیان اینکه از مجموع این پروژه‌ها، حدود 187 هزار مترمربع آموزشی و کمک آموزشی، 85 هزار مترمربع رفاهی و خدماتی و 59 هزار مترمربع به طور خاص مربوط به پروژه‌های فرهنگی است، گفت: در حال حاضر 17 پروژه آموزشی به مساحت 57 هزار و 320 مترمربع، 15 پروژه رفاهی به مساحت 50 هزار و 320 مترمربع و چهار پروژه کمک آموزشی به مساحت 550 مترمربع توسط خیرین در حال ساخت است که آورده خیرین در این پروژه‌ها به حدود 190 میلیارد تومان می‌رسد.

امید با بیان اینکه بخشی از مشکلات دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات مالی دولت است و ما این موضوع را درک می‌کنیم، تصریح کرد: ما درک می‌کنیم که دولت وضعیت مناسبی از لحاظ بودجه ندارد و با اینکه مشکلات را به دولت می‌گوییم، اما توقع نداریم که همه این معضلات توسط دولت برطرف شود. بنابراین تلاش ما در این دوره این است که از خیرین کمک بگیریم.

وی افزود: بر همین اساس طرحی داریم که در هر دانشگاه بنیاد خیریه حامی که آیین‌نامه آن تدوین شده و در این هفته به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، تشکیل شود که این بنیادها کاملا خصوصی هستند و دانشگاه‌ها می‌توانند تنها یک نماینده در این بنیادها داشته باشند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در زمینه کمک خیرین در دانشگاه‌های فردوسی مشهد، کاشان، رفسنجان، سیرجان، دانشگاه تهران و ... اتفاقات خوبی افتاده است و ما طرحی داریم که این کار تعمیم پیدا کرده و دانشگاه‌های محروم نیز از این کمک بهره‌ بگیرند.

امید با بیان اینکه بحث خیرین در همه فرهنگ‌ها و دین‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در استان یزد بخشی از دانشگاه این استان توسط خیرین زرتشتی ساخته شده است.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌هایی که نیمه کاره رها شده‌اند، گفت: در حال حاضر پروژه‌های از پنج تا 95 درصد پیشرفت، بدون اتمام مانده‌اند که اعتبار لازم برای اتمام این پروژه‌ها 2700 میلیارد تومان است. بنابراین اگر تورم را حساب نکنیم، با بودجه موجود آموزش عالی، بیش از پنج سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها تمام شوند و با احتساب تورم، اتمام این پروژه بیش از 20 سال طول می‌کشد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با بیان اینکه این قانون مصوب دولت است که خیرین می‌توانند پروژه‌های نیمه تمام را با نام خودشان به پایان برسانند، گفت: در سال‌های اخیر اعتباری به طور متمرکز برای آموزش عالی پیش‌بینی می‌شد که هر مرکزی بتواند پروژه‌های عمرانی را با کمک از خیرین یا سایر منابع خود تا 50 درصد به اتمام برساند، 50 درصد دیگر را دولت به دانشگاه می‌دهد که البته این 50 درصد را ما برای سال آینده فقط برای پروژه‌های خیرساز در نظر می‌گیریم.

وی همچنین درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای خیرین، اظهار کرد: خیرین می‌توانند برای اتمام پروژه‌ها، از بانک‌ها وام بگیرند و اصل وام را پرداخت کنند و سود وام را وزارت علوم پرداخت می‌کند.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تلاش ما امسال در تدوین لایحه بودجه این بود که بودجه بر اساس سرانه دانشجویی باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها هیات امنایی اداره می‌شوند و در قانون برنامه چهارم توسعه نیز تاکید شده که بودجه دولت به دانشگاه‌ها کمک است، بنابراین بخشی از هزینه‌های دانشگاه باید از بودجه و بخشی نیز از طریق درآمدهای خود دانشگاه تامین شود. به عبارت دیگر قرار نیست بودجه همه مشکلات دانشگاه‌ها را حل کند.

وی افزود: به دلیل اینکه دولت تصمیم داشت پس از سال‌ها، امسال بودجه را در زمان مشخص به مجلس برساند، متاسفانه فرصت برای اجرای طرح بودجه‌ریزی سرانه وجود نداشت.

امید با بیان اینکه پیگیری‌هایی که با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت گرفته است، پایه‌ای شد برای سال آینده که این طرح اجرایی شود، اظهار کرد: در روش بودجه‌ریزی سرانه‌ای، توزیع بودجه بین دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد آنها خواهد بود.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم با اشاره به اینکه ما کار محاسبات بودجه‌ای سرانه‌ای را از اوایل سال آینده آغاز می‌کنیم، گفت: با شروع به موقع این کار، قصد داریم که تا زمان ارائه لایحه بودجه سال 94، این موضوع را انجام دهیم.

امید همچنین درباره روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها در آینده، اظهار کرد: جذب هیات علمی طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت و به لحاظ کمی و به ویژه کیفی، توسعه پیدا خواهد کرد. چرا که نقطه ضعف‌هایی در سال‌های اخیر در جذب وجود داشت که این مسائل اصلاح خواهد شد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم درباره جذب منابع انسانی در دانشگاه‌ها نیز گفت: در این باره منتظر تصمیم دولت هستیم که سهمیه را به ما ابلاغ کند و بر اساس سهمیه‌ای که ابلاغ می‌شود، آزمون برگزار کرده و در همه حیطه‌ها با برگزاری یک رقابت سالم و منطقی، جذب نیرو خواهیم کرد که امیدواریم سهمیه‌ها تا پایان سال مشخص شود. البته ممکن است بخشی از کسانی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند، از شاغلین قراردادی یا روزمزد دانشگاه‌ها باشند که این افراد به دلیل سوابق و تجربیات، در شرایط مساوی اولویت خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه بخش پژوهشی همواره در دانشگاه‌ها مظلوم واقع می‌شود، اظهار کرد: زمانی که دانشگاه پولی را دریافت می‌کند، در ابتدا خرج مسائل صنفی و رفاهی می‌کند که متاسفانه به همین دلیل و با توجه به تخصیص‌های بودجه کم در سال‌های گذشته، لطمه زیادی به بحث پژوهش در دانشگاه‌ها خورده است که در برنامه سال آینده قدم‌های بهتری برای این بخش برداشته شده است. هر چند که اگر دانشگاه‌ها تخصیص‌شان را کامل بگیرند، دیگر نیازی نیست که از بودجه پژوهش در مسائل دیگر خرج کنند.

امید افزود: در حال حاضر که در بهمن ماه هستیم و باید بیش از 90 درصد بودجه دانشگاه‌ها تخصیص داده می‌شد، تاکنون تخصیص بودجه کمتر از 65 درصد بوده است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم در خاتمه درباره استفاده از اساتید بازنشسته در دانشگاه‌ها، گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع وجود دارد که اگر اساتید بازنشسته علاقه‌مند به بازگشت هستند، می‌توانند به صورت قراردادی، تدریس یا پژوهش کنند و افرادی نیز که بنا به دلایل خارج از استانداردهای معمول بازنشسته شده‌اند و علاقه‌مند به بازگشت هستند، باید تقاضای خود را به دانشگاه داده تا پس از موافقت گروه و دانشکده، در هیات امنای دانشگاه تصویب شود.



تگ ها آخرین وضعیت بودجه سال آینده وزارت علوم آخرین وضعیت بودجه آینده وزارت علوم وضعیت بودجه سال آینده وزارت علوم

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی