پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          19 فروردین 1393 - 08 April 2014


 پردیس‌های دانشگاهی جلوی خروج دانشجویان را از کشور می‌گیرد






 رییس دانشگاه اصفهان گفت: اگر به اندازه کافی دانشجو پذیرش نکنیم، متقاضیان سر از کشورهای خارجی مانند مالزی و ارمنستان در می‌آورند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از (ایسنا) -منطقه اصفهان، هوشنگ طالبی در مراسم تودیع و معارفه رییس پردیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای مسائلی همچون افزایش جمعیت در ایران باید راهکار ارایه داد، اظهار کرد: افزایش جمعیت در ایران که پیک آن به 25 الی 26 سال رسیده، تقاضای ورود به مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری را بالا برده است.

وی با اشاره به بالا رفتن تعداد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد، افزود: در چند سال گذشته بیشترین متقاضی را در مقطع دکتری داشتیم و باید امکانات را برای این گروه فراهم کنیم.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: چون امکانات کافی را در اختیار دانشجویان قرار نداده‌ایم تعداد زیادی از آنها به تحصیل در خارج از کشور گرایش پیدا کردند.

تقاضای دانشجویان را نباید با تکیه بر مباحث کیفی در آموزش نادیده گرفت

طالبی با بیان این که در کشورهای غربی تقاضا برای ورود به مقاطع بالای آموزش عالی زیاد نیست، گفت: اشتیاق دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالای آموزش عالی فرصتی مغتنم است و باید آن را قدر دانست و به آن رسیدگی کرد.

وی به نفعی که دانشگاه‌های کشورهای خارجی همچون مالزی، تاجیکستان و ارمنستان با جذب دانشجویان سایر کشورها از جمله ایران می‌برند اشاره کرد و افزود: باید به تقاضای دانشجویان ایرانی در این زمینه رسیدگی و آن را حل کنیم.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: نمی‌توان با تکیه بر مباحث کیفی در آموزش تقاضای دانشجویان را نادیده گرفت، بلکه باید در حد امکان نیازهای آنها را رفع کرد.

طالبی با بیان اینکه تفاوت میان کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها ناچیز است، اظهار کرد: تفاوت میان سطح دانشگاه‌ها محسوس نیست و برخی مسائل جوی باعث شده تا برخی دانشگاه‌ها در چشم باشند.

وی با اشاره به سیاست‌های وزیرعلوم در این زمینه گفت: سیاست وزیرعلوم این است که ظرفیت پذیرش در بعضی دانشگاه‌ها را کم و به دیگر دانشگاه‌ها و پردیس آن دانشگاه واگذار کند.

رییس دانشگاه اصفهان با تاکید بر درستی این سیاست گفت: این کار ضربه‌ای به نظام آموزشی دانشگاه وارد نمی‌کند؛ بلکه بسیاری از مشکلات دانشگاه همچون مشکلات مالی آن رفع خواهد شد.

طالبی به اهمیت و جایگاه دانشگاه پردیس پرداخت و افزود: پردیس‌های دانشگاهی با درآمدی که دارد می‌تواند سرمایه‌ای به دانشگاه وارد کند که از طریق آن کارهای مفید بسیاری انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به دغدغه‌هایی که در زمینه تاسیس دانشگاه پردیس وجود دارد، ادامه داد: پرسش‌هایی که در مورد پردیس مطرح می‌شود نیازمند مطالعه است. به عنوان نمونه این که آیا دانشجویی که در پردیس ثبت نام می‌کند کیفیت آموزشی لازم را دارد؟ این مسئله از جمله سوالاتی است که باید ارزیابی شود.

رییس دانشگاه اصفهان اضافه کرد: بعضی نگران این هستند که با پذیرش دانشجو در پردیس، سطح علمی دانشگاه پایین می‌آید؛ اما می‌توان در این زمینه هم به گونه‌ای رفتار کرد که سطح علمی آسیبی نبیند.

طالبی به بیان راهکارهایی در مورد پذیرش دانشجو در پردیس دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: به عنوان مثال می‌توان به جای پذیرش تعداد مساوی دانشجو در دوره‌های روزانه و پردیس؛ سه دانشجوی روزانه و دو دانشجو در پردیس دانشگاه ثبت نام شوند، تا به این وسیله جلوی پایین آمدن سطح علمی دانشگاه را گرفت.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان این که مجوز دانشگاه پردیس اصفهان، مهرماه سال گذشته اخذ شده است، گفت: در دو سال گذشته دانشگاه اصفهان تلاش به راه اندازی پردیس کرد، البته بعضی نگرش خوبی به آن نداشتند ولی باید این اتفاق می‌افتاد و خوشبختانه پردیس دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد.

طالبی افزود: ظرفیت فعلی دانشگاه پردیس متناسب با ظرفیت دانشگاه اصفهان نیست؛ زیرا طبق قانون می‌توان به اندازه دانشجویان روزانه در دانشگاه پردیس دانشجو گرفت.

وی ادامه داد: البته این به معنای پذیرش دانشجو در هر رشته نیست؛ بلکه باید نیازها کارشناسی و مجوز پذیرش دانشجو در رشته‌های گوناگون از وزارت علوم دریافت شود.

پردیس به بیرون از دانشگاه اصفهان نقل مکان کند

همچنین رییس دانشگاه اصفهان از عدم اطلاع رسانی به موقع رییس سابق دانشگاه پردیس در مورد غیرقانونی بودن مکان پردیس دانشگاه داخل محوطه دانشگاه اصفهان گلایه کرد و گفت: اگر زودتر خبرغیر قانونی بودن مکان پردیس در دانشگاه اصفهان را داده بودند تاکنون برای آن راه حلی اندیشیده بودیم، ولی متاسفانه با تاخیر زیادی این نکته را گوشزد کردند.

طالبی افزود: پردیس باید به بیرون از دانشگاه اصفهان نقل مکان کند و هر چه سریعتر امکانات آن فراهم شود.

طالبی اظهار کرد: مکان و زمین موضوع تازه‌ای نیست و سال 1380 قرار بود که زمینی برای ساخت پردیس به دانشگاه فروخته شود ولی همچنان بلاتکلیف مانده است.

رییس دانشگاه اصفهان به ظرفیت‌های شهر اصفهان و شهرهای اطراف آن اشاره کرد و افزود: می‌توان از امکانات و ظرفیت‌های اصفهان استفاده کرد و مکان دانشگاه پردیس و سایر امکانات این دانشگاه را تامین کرد.

طالبی به موضوعاتی که دانشگاه پردیس دنبال خواهد کرد پرداخت و ادامه داد: برای اخذ مجوز رشته‌های دانشگاه پردیس که در سال آینده دانشجو می‌پذیرد تلاش می‌کنیم و پیگیرآن هستیم.

وی با بیان این که در تلاش هستیم تا از طریق کنکور سراسری وزارت علوم برای پذیرش دانشجو اقدام کنیم، اضافه کرد: اگر نتوانستیم از طریق کنکور وزارت علوم دانشجو بگیریم با مجوز قانونی از سازمان سنجش کشور با برگزاری آزمون اختصاصی به پذیرش دانشجو خواهیم پرداخت.

طالبی به عملکرد پردیس دانشگاه در سال گذشته انتقاد و اظهار کرد: پردیس در سال گذشته با برگزاری آزمون اختصاصی به کار پرداخت و به دلیل مشکلاتی که بود نتیجه مطلوب را نداد و تعداد قابل توجهی در آن ثبت نام نکردند.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به مشکلاتی که دانشگاه پردیس دارد، گفت: دانشگاه پردیس اصفهان نیاز به امکانات زیادی دارد تا بتواند ظرفیت بالای دانشجو را بپذیرد.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به خدمات رییس کنونی دانشگاه پردیس گفت: دوران ریاست حاج حسینی در دانشکده ادبیات یکی از موفق ترین و بهترین دوران‌های این دانشکده بوده است که هم از نظر علمی و هم از نظر اجرایی به موفقیت‌های زیادی دست یافت.

طالبی افزود: پرداختن به گروه‌های آموزشی دانشکده ادبیات به اندازه یک دانشگاه کار می‌برد و ساماندهی آنها بسیار سخت بود، ولی رییس کنونی دانشگاه پردیس با درایت خود توانست این گروه‌ها را سامان دهد و امور دانشکده را پیش ببرد.


پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی