پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 تیر 1393 - 01 July 2014


دلیل غیر قانونی بودن دانشگاه احمدی نژاد ؟

با وجود تاکید و تکرار چندین باره مسوولان وزارت علوم و ارائه دهها دلیل و مدرک برای غیرقانونی بودن دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان یا همان دانشگاه احمدی نژاد ولی گویا گوش دولتی های سابق بدهکار نیست و هر روز مدعی می شوند که قانونی هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از ایرنا، در تازه ترین دور از ادعاهای مقامات دولت سابق برای قانونی بودن دانشگاه احمدی نژاد، غلامحسین الهام سخنگوی دولت سابق و نزدیک ترین عضو آن دولت به رییس سابق، روز جمعه اظهار داشت: دانشگاه ایرانیان شروع به کار کرده و باید درباره پذیرش دانشجوی آن و فعالیت هایش به سایتش مراجعه کنید.

وی در پاسخ به این سوال که عده ای می گویند فعالیت دانشگاه ایرانیان غیرقانونی است، گفت: همه هر حرفی می زنند اما آیا من باید برای غیرقانونی بودن آن دلیل بیاورم یا باید دفاع کنم. آنهایی که اتهام می زنند باید دلیل بیاورند!

با این حال به نظر می رسد که تاکید دولتی های سابق برای قانونی بودن این دانشگاه، تلاشی برای مطرح شدن دوباره نام هایشان در رسانه ها باشد.

نگاهی به تاریخچه درخواست احمدی نژاد برای تاسیس دانشگاه

درخواست تاسیس «دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان» یا همان «دانشگاه احمدی نژاد» برای اولین بار در آبان ماه 1389 توسط محمدشریف ملک زاده و در مراسم رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور مطرح شد.

پس از آن در اردیبهشت ماه سال 1390، شورای عالی انقلاب فرهنگی «موافقت اصولی» خود را با تاسیس «مرکزی در تهران» به ریاست محمود احمدی نژاد اعلام کرد. البته بنا به گفته سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی نام این مرکز را تایید نکرده و تنها اعلام کرده است که محمود احمدی نژاد می تواند در تهران مرکزی را دایر کند.

در ادامه این روند شورای گسترش وزارت علوم در سال 1390 اعلام کرد که این دانشگاه موفق به اخذ موافقت اصولی از این شورا شده است. باید توجه داشت که اخذ موافقت اصولی بدان معناست که این دانشگاه باید برای اخذ موافقت قطعی بدنبال امکانات خود باشد.

به گفته دولتمردان سابق این دانشگاه در صورت تصویب اساسنامه آن و تاسیس شدن، بدون کنکور در تمام مقاطع تحصیلی از جمله دکتری برای آموزش حضوری امکان فعالیت دارد.

محمود احمدی نژاد نیز در آخرین گفت وگوی تلویزیونی اش که در آخرین شب فعالیت دولت دهم انجام شد، به معرفی دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان پرداخت و بنیان گذاری این دانشگاه را اصلی ترین برنامه کاری خود پس از اتمام دوره ریاست جمهوری اش اعلام کرد.

وی حتی با اعلام شماره حسابی که به نام خود وی بود، از مردم خواست با واریز داوطلبانه پول به حساب بانکی اش، در این دانشگاه سرمایه گذاری کنند؛ همچنین در روزهای پایانی دولت دهم، برای تعداد بالایی از افراد پیام کوتاهی ارسال شد که نام شماره حساب این دانشگاه در آن قرار داشت و از دریافت کننده پیام می خواست تا با کمک نقدی به تاسیس این دانشگاه کمک کنند.

با این وجود، در اولین روز پس از پایان کار دولت دهم، شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس چنین دانشگاهی مخالفت کرد. دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس این دانشگاه وجود برخی افراد فاقد وجهه علمی - دانشگاهی مانند اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در میان اعضای هیات موسس اعلام کرد.

یکی دیگر از موارد جنجالی مربوط به این دانشگاه، انتقال 160 میلیارد ریال از بودجه نهاد ریاست جمهوری به حساب این دانشگاه در روزهای آخر فعالیت دولت دهم بود. این مساله بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم به درگیری لفظی و مشاجره حمید بقایی و اکبر ترکان کشید و در آخر اعلام شد که این مبلغ به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگشته است.

دلایل وزارت علوم برای غیرقانونی بودن دانشگاه احمدی نژاد

سیدحسین حسینی مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در گفت و گو با ایرنا می گوید: پاسخ های من به این سوال که چرا دانشگاه احمدی نژاد غیرقانونی است، تکراری است!

وی در واکنش به اظهارات غلامحسین الهام که گفته آیا من باید دلیل بیاورم که دانشگاه ایرانیان قانونی است یا آنها که اتهام می زنند؟ گفت: مدرک این است که این دانشگاه هیچ مجوز قطعی پذیرش دانشجو از شورای گسترش وزارت علوم ندارند.

این مقام مسوول در وزارت علوم درباره مجوزی که بر روی پایگاه اینترنتی دانشگاه احمدی نژاد قرار گرفته، توضیح می دهد: در سال 1390، این افراد مجوزی را از معاون آموزشی وقت وزارت علوم به عنوان مجوز اصولی برای جذب دانشجو در تمامی رشته ها اخذ می کنند که خود این مجوز نیز فی النفسه دارای ایراد است.

حسینی دلیل این ایراد را این مساله عنوان می کند که هیچ دانشگاهی حتی دانشگاه تهران که نماد آموزش عالی کشور است، چنین مجوزی را برای جذب دانشجو در تمامی رشته ها ندارد!

به گفته وی، به علت عدم پیگیری، مجوز اعطا شده به طور عملی در همان دوره قبلی وزارت علوم از درجه اعتبار ساقط شده است و این افراد به مرکز جدیدی را به ثبت می رسانند که هیچ مجوز اصولی برای این مرکز جدید گرفته نشده است.

حتی اگر فرض را بر آن بگذاری که افراد متقاضی دانشگاه ایرانیان، به مجوز قبلی استناد کنند، براساس قانون مجوز اصولی از نظر مقررات آموزش عالی به این معناست که به یک مرکزی یک مجوزی داده می شود برود شرایط و امکانات خود را برای گرفتن مجوز قطعی آماده کند.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در این رابطه تاکید می کند: برای گرفتن مجوز قطعی باید تک تک رشته های درخواستی و اعضای هیات علمی دانشگاه را بیان کنند و براساس آن مجوز لازم را اخذ کنند؛ تاکنون از سوی این مرکز برای هیچ رشته ای از شورای گسترش آموزش عالی مجوز قطعی صادر نشده است و اگر آنها مدرکی دارند، این مدرک را بر روی سایت خود قرار دهند.

براساس مقررات آموزش عالی، برای ایجاد هر رشته آموزشی، نیاز به مجوزهای قطعی است که دانشگاه احمدی نژاد هیچ یک از این مجوزها را ندارد.

به گفته سید حسین حسینی اساسنامه دانشگاه ایرانیان نیز دارای اشکالات حقوقی است. وی در این رابطه می گوید براساس قانون اعضای هیات موسس هر دانشگاه دست کم باید پنج نفر باشند اما درباره دانشگاه احمدی نژاد موضوع آن است که یکی از افرادی که به عنوان عضو هیات موسس معرفی می شود، کامران دانشجو وزیر وقت علوم بوده که وی از عضویت در هیات موسس استعفا می کند.

همچنین براساس قانون، باید یکی از پنج عضو هیات موسس هر دانشگاه باید روحانی باشد اما نه وزیر وقت علوم و نه چهار عضو دیگر هیچ یک روحانی نبوده اند و این ایراد دوم بر اساسنامه دانشگاه احمدی نژاد است.

مدیرکل دفتر گسترش خاطرنشان می کند: برای اعطای مجوز به یک رشته در کارشناسی ارشد یک دانشیار و سه استادیار نیاز است و برای یک رشته در مقطع دکتری نیز دو دانشیار و سه استادیار؛ افرادی که از سوی رسانه ها به عنوان اعضای هیات علمی این مرکز عنوان می شوند، اعضای هیات علمی تمام وقت سایر دانشگاه ها هستند.

وی توضیح می دهد که اعضای هیات علمی دانشگاه های خصوصی باید اعضای هیات علمی اختصاصی همان باشند.

یکی دیگر از دلایل غیرقانونی بودن دانشگاه احمدی نژاد آن است که هیچ دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نمی تواند از راهی به جز آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو کند.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش در این دانشگاه از هر طریقی به جز کنکور قانونی است، می گوید: پذیرش دانشجو در تمامی موسسات و دانشگاه های غیردولتی از طریق کنکور باید انجام شود و اگر هر واحدی از مسیر دیگری اقدام به جذب دانشجو کند، این مساله غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه موافقت اصولی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس دانشگاه احمدی نژاد به چه معناست و آیا مخالفت اعضای این شورا با بقایی و مشایی موجب کم لن یکن شدن موافقت اصولی با تاسیس این دانشگاه خواهد شد یا نه، توضیح می دهد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه این دانشگاه را تایید نکرده است.

وی ادامه می دهد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها ایجاد یک مرکز را در تهران تایید کرده است و حتی اسم آن مرکز را تایید نکرده است؛ شورا تنها گفته است آقای احمدی نژاد می تواند در تهران یک مرکزی ایجاد کند و موافقت اصولی آنها در همین حد است.

با این حساب مشخص می شود که دلایل غیرقانونی بودن فعالیت دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان یا همان دانشگاه احمدی نژاد چه مسائلی هستند و تاکید بر قانونی بودن جای سوال دارد و نیاز به دلیل.


تگ ها غیر قانونی بودن دانشگاه احمدی نژاد دانشگاه ایرانیان

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی