پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 تیر 1393 - 07 July 2014


 تصویب رشته‌های جدید در مقطع ارشد و دکتری دانشگاه آزاد


مجتبی علوی فاضل رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با بیان اینکه یکی از خروجی‌های توسعه کیفی دانشگاه آزاد باید تصویب رشته‌های جدید در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باشد، تاکید کرد: عدم تصویب رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی با توجه به حجم بسیار بالای تقاضا از سوی جوانان موج جدیدی از مهاجرت دانشجویان به کشورهای همسایه و تحصیل در دانشگاه‌های بی کیفیت این کشورها را به همراه خواهد داشت.

وی در تشریح وضعیت تصویب رشته‌های جدید در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد حدود 3 هزار و در مقطع دکتری 350 رشته مصوب داریم.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد افزود: با توجه به این واقعیت که توسعه کیفی و کیفی سازی تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اهداف مهم  مدیران و مسئولان این دانشگاه است، لزوم حرکت در مسیر تصویب رشته‌های جدید در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بیش از پیش لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت و قابلیت افزایش و تصویب رشته‌های جدید در دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد وجود دارد، تاکید کرد: با تجمیع قوا و هم افزایی فکری تمامی واحدها توانایی افزایش رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی ارشد تا دو برابر و در مقطع دکتری نیز تا سه برابر رشته‌های کنونی وجود دارد.

علوی فاضل کم کاری در تصویب رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را کمک به اقتصاد کشورهای همسایه و دانشگاه‌های بی کیفیت آنها خواند و گفت: هم اکنون به دلایل مختلف و به ویژه تغییر در هرم سنی جمعیت کشور تقاضا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و دکتری بسیار بالاست و اگر برای پاسخگویی به این تقاضا واحدهای دانشگاه آزاد اقدامی انجام نشود، شاهد سیل مهاجرت به کشورهای همسایه و تحصیل در دانشگاه های بی کیفیت این کشورها در سال‌های آینده خواهیم بود.

وی در تشریح موانع و کمبودها در زمینه تصویب رشته های جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، گفت: یکی از مشکلات موجود تامین اساتید برای تصویب رشته‌های جدید در دو مقطع مذکور است، زیرا شرایط جذب هیات علمی با رتبه‌های بالا برای رشته‌های جدید نسبت به سال‌های گذشته قدری سخت‌تر شده است.

علوی فاضل تاکید کرد: هم اکنون هر رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند دو استادیار و یک دانشیار است، در حالی که در گذشته سه استادیار برای این مقطع کافی بود، در مقطع دکتری نیز بر اساس مصوبه جدید وجود دو دانشیار و سه استاد یار برای هر رشته ضروری است که این موضوع بیش از هر عاملی تجمیع قوا و هم افزایی فکری تمامی واحدها را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه رشته‌های تحصیلی مانند آجرهای ساختمانی، اصلی‌ترین واحد سازنده دانشگاه‌ها هستند، تصریح کرد: در دهه 60 به دلیل نیاز کشور به افراد تحصیلکرده و حجم بالای متقاضی برای ادامه تحصیل دانشگاه آزاد تاسیس شد تا در کنار دانشگاه‌های سراسری به این تقاضا پاسخ داده شود.

رئیس مرکز آزمون ادامه داد: در دهه 50 بخش قابل توجهی از جوانان کشور برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کردند و در دانشگاه‌های مختلف ادامه تحصیل می‌دادند، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید مسئولان در زمینه خودکفایی تربیت نیروی انسانی متخصص در داخل کشور تقاضای ورود به دانشگاه‌ها افزایش یافت و اگر دانشگاه آزاد در کنار دانشگاه‌های سراسری به این حجم بالای تقاضا پاسخ نمی‌داد، بخش قابل توجهی از جوانان به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کردند.

وی دانشگاه را مجموعه‌ای از سه دانشکده یا دو دانشکده و دو آموزشکده خواند و گفت: هر دانشکده نیز باید دارای سه گروه آموزشی و هر گروه آموزشی نیز باید سه رشته آموزشی را در اختیار داشته باشد.

علوی فاضل ادامه داد: هر رشته تحصیلی نیز ابزارها و لوازمی خاص خود را نیاز دارد که یکی از مهم‌ترین آنها اعضای هیات علمی است و براساس تعداد رشته‌های تصویب شده یا در حال تصویب، جذب و به کار گیری حداقل سه عضو هیات علمی ضروری است.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد جذب دانشجویان جدید در واحدهای دانشگاهی را وابسته به رشته‌های موجود در هر واحد خواند و گفت: هم اکنون با توجه به تغییر هرم سنی و رقابت شدید میان دانشگاه‌های مختلف برای جذب دانشجو، دانشگاهی در این رقابت موفق است که رشته‌های متعدد و متنوعی را به متقاضیان ارائه دهد.

وی دانشگاه آزاد را در جذب دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی موفق خواند و گفت: هم اکنون در تمامی واحدهای این دانشگاه 16 هزار رشته وجود دارد که در حدود 15 هزار 500 رشته بدون کنکور دانشجو می پذیرد، ولی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وضعیت متفاوت و پیچیده است.

علوی فاضل تاکید کرد: در رشته‌های تحصیلات تکمیلی باید تمامی واحدها برای تنوع بخشی و تصویب رشته‌های جدید تلاش کنند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد با بیان اینکه حرکت در مسیر توسعه کیفی واحدها و تصویب رشته‌های جدید در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است، گفت: حرکت در مسیر توسعه کیفی در دانشگاه آزاد و تصویب رشته های جدید در دو مقطع دکتری و کارشناسی ارشد، امروز ضرورتی غیر قابل انکار است.

وی تاکید کرد: دیدگاه رئیس دانشگاه آزاد نیز که مبتنی بر مشورت و استفاده از افکار متخصصان و خرد جمعی آنها است با توسعه کیفی و تصویب رشته‌های جدید و تنوع بخشی به رشته‌ها در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی هماهنگ و همراه است و تمامی واحدها با استفاده از وضعیت مساعد و مناسب کنونی و با تجمیع قوا و پرهیز از هر گونه جزیره‌ای عمل کردن باید در این مسیر گام بردارند.








تگ ها دکتری دانشگاه آزاد ارشد دانشگاه آزادرشته‌های جدید

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی