پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          22 امرداد 1393 - 13 August 2014



اساتید برتر جهان در دانشگاه مازندران تدریس می‌کنند

 مازندران نام یک دانشگاه سراسری در بابلسر، استان مازندران است. قبل از انقلاب سال 57، این دانشگاه، دانشگاه رضاشاه کبیر نام داشت.

اولین گام‌های ایجاد این دانشگاه در سال 1354 با همکاری و نظارت دانشگاه هاروارد برداشته شد، از طراحان این موسسه می‌توان کن بینبریج را از هاروارد نام برد. تعداد زیادی از اعضای هیات علمی و روسای این دانشگاه را اساتید آمریکایی هاروارد تشکیل می‌دادند. بطور نمونه، ریاست دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه بر عهده خانمی بود، بنام کاترین ماری بیتسون.

دانشگاه مازندران هم اکنون، بزرگترین مرکز آموزش عالی دولتی استان به شمار می رود و دارای سابقه ای بالغ بر 36 سال است که هسته اولیه آن را موسسه آموزش عالی اقتصادی و اداری- مدرسه عالی علوم کشاورزی- موسسه آموزشی کشاورزی گرگان- مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر(دانشگاه شمال) تشکیل داده اند که در سال 1358 و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از ادغام این مراکز دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس و در طی سال های اخیر رشد قابل توجهی در هر دو عرصه کمی و کیفی یافته است.


این دانشگاه هم اکنون در آستانه 31 سالگی دارای 12 دانشکده الهیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، حقوق و علوم سیاسی، دامپزشکی، شیمی، علوم اقتصادی و اداری، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، علوم دریایی و اقیانوسی، علوم ریاضی، فنی و مهندسی، هنر و معماری است.

 کار آموزش و تدریس دانشجویان را 20 استاد، 59 دانشیار، 160 استادیار، 38 مربی و در مجموع 277 عضو هیات علمی بر عهده دارند.


 گروه های پژوهشی

- مرکز رشد

- نانو بیوتکنولوژی

- ابرساختارهای جبری


 دانشکده حقوق و علوم سیاسی

نقطه آغازین دانشکده حقوق و علوم سیاسی به بهمن ماه سال 1371 برمی‌گردد که با حضور دادستان کل وقت کشور، گروه آموزشی حقوق با پذیرش 40 دانشجو به عنوان یکی از گروه های آموزشی دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی آغاز به فعالیت کرد.

مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی در سال 1376، مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در سال 1379، مقطع کارشناسی ارشد حقوق عمومی در سال 1388 راه‌اندازی شدند. مجوز راه اندازی مقطع دکتری حقوق خصوصی در سال 1386 و مقطع دکتری حقوق جزا و جرم شناسی نیز در سال1390 از شورای گسترش آموزشی عالی اخذ شدند.

گروه آموزشی علوم‌سیاسی نیز به عنوان یکی از گروه های آموزشی دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی از سال 1380 با پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز و در سال 1384 در مقطع کارشناسی ارشد علوم‌سیاسی پذیرش دانشجو صورت گرفت.

 مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل نیز در سال 1389 راه‌اندازی شد. گروه های آموزشی حقوق و علوم‌ سیاسی در سال 1384 از دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی منفک شدند و به صورت دانشکده مستقل تحت عنوان «دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی» قرار گرفتند.

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

این دانشکده به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در رشته‌های اقتصاد، حسابداری و امور مالی، اقتصاد اجتماعی و حقوق در سال 1349 به نام مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی به صورت یک موسسه غیر انتفاعی در محل هتل بزرگ بابلسر تاسیس شد و در سال 1345 به صورت یک موسسه آموزش عالی در آم
 

 در سال‌های بعد با تاسیس دانشگاه مازندران به عنوان یکی از دانشکده های تابعه آن قرار گرفت و پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی مجدد، این واحد آموزشی با نام دانشکده اقتصاد و از سال 1360 با نام دانشکده علوم انسانی و اجتماعی به فعالیت خود ادامه داد. در مرداد 1384 با تفکیک دانشکده علوم انسانی و اجتماعی به چهار دانشکده در سال 1389 مجددا این دانشکده تفکیک و در حال حاضر به عنوان دانشکده علوم انسانی و اجتماعی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 

دانشکده دامپزشکی

دانشکده دامپزشکی دانشگاه مازندران به عنوان اولین دانشکده دامپزشکی در سه استان شمالی کشور در تاریخ 15 بهمن ماه 84 با موافقت اصولی شورای گسترش وزارت علوم تأسیس شد و با موافقت قطعی شورا از سال تحصیلی 89-88 در دو رشته بهداشت مواد غذایی و بهداشت و بازرسی گوشت در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرد.

هدف از تاسیس دانشکده دامپزشکی، تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف علوم دامپزشکی و حفظ، توسعه و تامین بهداشت و سلامت افراد و جامعه که از مواد پروتئینی با منشا دامی استفاده می کنند، است.

 به لحاظ گستردگی استان مازندران و جمعیت زیاد دامی موجود در این استان و اهمیت اقتصادی آن از لحاظ تولید فرآورده های پروتئینی مورد نیاز کشور، ضرورت تاسیس چنین دانشکده ای از دیر هنگام در منطقه شمال کشور احساس می شد.


دانشکده شیمی

یکی از قدیمی ترین و قوی ترین گروه های آموزشی دانشگاه مازندران، گروه آموزشی شیمی بوده که سابقه ایجاد این گروه به پیش از انقلاب اسلامی بر می گردد. در سال 1356 انستیتو شیمی به منظور تربیت دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شد.

این انستیتو پس از انقلاب اسلامی به عنوان اولین گروه دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران به فعالیت خود ادامه داده است و در مقطع کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته شیمی کرد. این گروه در سال 1376 دوره دکتری را در سه گروه شیمی آلی، معدنی، تجزیه، فیزیک و پلیمر راه اندازی کرد. دانشکده شیمی در سال 1386 از دانشکده علوم پایه تفکیک و در حال حاضر با چهار گروه آموزشی مستقل به فعالیت مشغول است.

 این دانشکده یکی از بهترین دانشکده های دانشگاه مازندران است. این دانشکده با داشتن کتابخانه تخصصی غنی که در سال 1355 افتتاح شده است و همچنین هشت آزمایشگاه آموزشی، 14 آزمایشگاه تحقیقاتی، کارگاه شیشه گری مجهز، انبار مواد شیمیایی و تجهیزات دستگاهی مناسب توانسته است خود را بعنوان یکی از قطب های شیمی کشور و تنها قطب شیمی مجهز در شمال کشور معرفی کند. این دانشکده با توان علمی بالای خود در هشت کد رشته در قالب پنج گرایش شیمی در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد. همچنین این دانشکده تا کنون بیش از 495 فارغ التحصیل در کارشناسی ارشد و بیش از 37 فارغ التحصیل در مقطع دکتری تحویل جامعه علمی کشور داده است.



دانشکده علوم اقتصادی و اداری

این دانشکده با دارا بودن رشته های اقتصاد بازرگانی، اقتصاد نظری، حسابداری، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی، رشته های علوم اقتصادی، مدیریت بازرگانی، حسابداری، مدیریت صنعتی و مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های علوم اقتصادی و حسابداری در مقطع دکتری یکی از بزرگترین دانشکده های دانشگاه مازندران است.

همچنین پرفسور صمیمی که چندین سال به عنوان ده اقتصاددان برتر جهان معرفی شده است، از اعضای هیئت علمی این دانشکده است.


دانشکده علوم ریاضی

بن مایه این دانشکده، گروه ریاضی است که در سال 1353 برای تائیرگذاری بر روند تحصیلات تکمیلی کشور با استفاده از اساتید به نام شکل گرفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در سال 1366 با پذیرش دانشجو در رشته ریاضی کاربردی گامی موثر در جهت گسترش دانش ریاضی به همراه کاربردهایش در سطح استان و کشور برداشت.

گروه ریاضی که از این پس در دو گرایش محض و کاربردی به فعالیت هایش ادامه می داد در سال 1376 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کرد. با توجه به توانایی‌های بالقوه ای که در گروه وجود داشت، دانشگاه مازندران توفیق تربیت دانشجویان دوره دکتری ریاضی را از سال 1381 یافت. در کنار تلاش های انجام شده در گروه ریاضی، گروه آمار فعالیت های مستقل خود را با عنوان رشته آمار از سال 1381 آغاز کرد.

 این گروه از سال 1384 موفق به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شد. علاوه بر گروه های مذکور، گروه علوم کامپیوتر از سال 1383 با پذیرش دانشجو گامی موثر در توسعه کاربردهای ریاضی برداشت. با رشد کمی و کیفی گروه های ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال 1389 دانشکده علوم ریاضی رسما آغاز به کار کرد. در سال 1390 مقطع کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر گرایش محاسبات در دانشکده راه اندازی شد و اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.


دانشکده فنی و مهندسی

پس از جدا شدن دانشکده فنی و مهندسی نوشیروانی از دانشگاه مازندران در سال 1386، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه مازندران در ضلع شرقی پردیس مرکزی دانشگاه واقع شده است. این دانشکده به عنوان مرجع مهندسی دانشگاه که یکی از قدیمی ترین و پراعتبارترین دانشگاه های سراسر کشور و دانشگاه مادر در شمال کشور است بر اهمیت و نقش این دانشکده می افزاید. این دانشکده در سال 1386 با پذیرش حدود 70 دانشجو (روزانه و شبانه) در رشته های مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) و مهندسی شیمی فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

 در این دانشکده هم اکنون بیش از 1000 دانشجو در رشته های مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) و مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی برق در مقطع کارشناسی در قالب دوره های روزانه و شبانه مشغول به تحصیل هستند.

 

کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران / کتابخانه تخصصی شمال کشور

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران در سال 1361 با مجموعه ای بیش از 3000 عنوان کتاب فارسی و لاتین در فضایی به وسعت 300 مترمربع و با تعداد پنج نفر کارمند آغاز به کار کرد و در حال حاضر با حدود 133 هزار و 773 جلد کتاب فارسی، عربی، لاتین و روسی و با حضور 19 کارشناس و فوق دیپلم و کارمند در فضایی به مساحت حدود 8500 متر مربع، یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران و بزرگترین کتابخانه در استان مازندران است.

کتابخانه مرکزی دانشگاه اولین کتابخانه در سطح استان های کشور، دومین کتابخانه بعد از کتابخانه بزرگ دانشگاه تهران از نظر مساحت و زیربنا و بعد از کتابخانه های موجود در تهران و دانشگاه های شیراز و مشهد و همچنین بزرگترین کتابخانه از نظر تعداد در سطح کشور است.

این کتابخانه در حال حاضر با 70 هزار و 599 عنوان کتاب، 133 هزار و 773 نسخه که 60 درصد آن فارسی و 40 درصد دیگر لاتین هستند، به زبان های مختلف فارسی، انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسه همراه با 4000 عنوان پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکترا به ارائه خدمات مشغول است.

روش طبقه بندی این کتابخانه «موضوعی» است که با استفاده از روش «کنگره» اداره می شود. 370 عنوان نشریه ادواری در این کتابخانه موجود است. مجموعه جزوات و انتشارات دولتی با حدود 4300 عنوان در زمینه های مختلف از غنی ترین منابع کتابخانه ها در سطح استان و کشور است. شماره های قدیمی مجلات به صورت تجلید و صحافی در بخش خود نگهداری می شوند و در دسترس محققان و پژوهشگران قرار می گیرد.

همچنین مجموعه منابع مرجع شامل دائره المعارف ها، واژه نامه ها، گزارش ها اعم از کتاب، مواد دیداری و شنیداری حدود 400 عنوان را در بر می گیرد. بخش امانت و مراجعات کتابخانه روزانه حداقل 750 عنوان کتاب به صورت امانت به متقاضیان ارائه می کند.

 البته در پایان ذکر این نکته ضروری است که به دلیل حجم زیاد اطلاعات در خصوص دانشگاه مازندران، فعالیت های آن و همچنین افتخارات دانشگاه، آوردن تمامی مطالب امکان پذیر نبود و داوطلبان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت umz.ac.ir مراجعه کنند.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی