پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 امرداد 1393 - 19 August 2014


ضربه‌های اجتماعی به سرپرستان دانشگاه وارد شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایرادات اصلی عملکرد فرجی دانا وزیر علوم در حوزه مدیریتی اشاره کرد و از عدم معرفی برخی سرپرستان دانشگاهها به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گرفتن رای اعتماد خبر داد.

 منصور کبگانیان درباره اختلاف سلیقه اش با رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری، گفت: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری و خطیر بودن موضوع علم و فناوری در کشور، علی رغم اختلاف سلیقه ای که با وزیر علوم داشتم، جزء اولین درخواست کنندگان ملاقات با وی بودم. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی یادداشتی دادم و متذکر شدم برخی موارد لازم است هرچه زودتر مطرح شود و لازم است جلسه ای به اتفاق داشته باشیم.

وی ادامه داد: این جلسه هم در همان چند روز اول وزارتش برگزار شد و بنده در این جلسه دو نفره که به درازا هم کشید شد، برخی مسائل را که احساس می کردم تجربه ای در آن زمینه ندارد، در میان گذاشتم.

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به دو موضوعی که درباره فرجی دانا مطرح بود اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین موضوع این بود که تجربه مدیریتی در چنین سطحی نداشت، ثانیا میان مسئولیت های اجرایی اش تاکنون، چند سالی وقفه و فاصله افتاده بود. در این 10 سال اتفاقات زیادی در حوزه علم و فناوری افتاده و همین امر انگیزه بنده را برای مطرح کردن این موضوعات با فرجی دانا دوچندان کرده بود.

کبگانیان افزود: نخستین نکته ای که در جلسه مطرح کردم این بود که در جمهوری اسلامی برای مقاومت در برابر هجمه های وسیع جهانی علیه کشور و حفظ روحیه استقلال طلبی، پرچم علم و فناوری تنها دست وزیر علوم نیست بلکه رئیس جمهور نیز به تنهایی هدایت علم و فناوری را در دست ندارد و پرچمدار علم و فناوری، رهبری هستند.

وی درباره موردی که به وزیر علوم تاکیده کرده بود، گفت: به وزیر علوم متذکر شدم در هر کدام از این موارد اگر حمایت های همه جانبی رهبری نبود، همه ظرفیت های علمی کشور به تعطیلی کشیده شده بود. به فرجی دانا به عنوان وزیر علوم این نکات را متذکر شدم و خواهش کردم حتما درخواستی برای ملاقات با رهبری داشته باشند چرا که در گذشته نصایح رهبری و گره گشایی ایشان در مسائل علمی را دیده بودم که چطور به اشاره ای مشکلات اساسی را حل می کردند و موانعی که بعضا به دلیل برخی نگاه های مدیریتی ایجاد می شد را کنار می زدند.

آسیبهای یک ساله

وی ادامه داد: در این یک سال اخیر، آسیب هایی را در حوزه آموزش عالی مشاهده کردیم و تمام تلاشمان در جهت رفع آن بوده، اما برخی دوستان اهمیت لازم برای آن قائل نیستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره استقلال دانشگاههای کشور، اظهار داشت: جمع بندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی کردیم این است که دانشگاه های کشور متعلق به یک وزارتخانه و حتی قوه مجریه هم نیستند. دانشگاه های کشور برای کل نظام نیرو تربیت می کنند. فلسفه اینکه حضرت امام (ره) تصمیم گیری درباره روسای دانشگاه ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کردند به علت حضور روسای سه قوه بود.

کبگانیان با بیان اینکه دانشگاه های ما باید جوابگوی نظام باشند و در جهت سیاست های کلان حرکت کنند، تاکید کرد: حرف ما این است که هیئت های امنا برنامه های دراز مدت دانشگاه ها را بدست بگیرند. البته اعضای هیئت امنا با سازوکار مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد بررسی و تایید قرار گیرند. یک سال است بر سر این مسئله چانه می زنیم. در یک سال اخیر 90 درصد انرژی وزارت علوم صرف تغییر روسای دانشگاه ها شده است. این یعنی دانشگاه ضعیف ترین شکل ممکن را دارد که دائم هر روز بر سر تغییر روسا بحث است.

وی ادامه داد: جالب اینکه وقتی رئیس دانشگاه عوض می شود آن وقت تا انتهای مدیریت دانشگاه از معاون تا مدیر کل ها باید تغییر کنند. معلوم نیست در این وزارتخانه چه زمانی می خواهند به حرکت شتابدار علمی بپردازند. اگر این حرکت کند شود بسیار خطرناک است. به طور طبیعی وقتی ما به این تغییرات گسترده مدیریتی مشغول شویم این اتفاق هم رخ خواهد داد. البته انتصاب رئیس دانشگاه حق وزیر علوم است اما لازم است در ابتدا با نامه ای رئیس جدید را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی و نظر این شورا بررسی شود. شاید این روند حداکثر دو ماه زمان ببرد و فعالیت دانشگاه را با مشکل مواجه نمی کند. از سوی دیگر اگر کسی نتوانست رای شورا را بگیرد، با آبروی او بازی نشده باشد، چرا که ممکن است این فرد در سمت های دیگر بتواند برای کشور مفید و تاثیر گذار باشد.

ضربه های اجتماعی به منصوبان

به گفته کبگانیان، با رعایت نکردن این تبصره، ضربه های اجتماعی به افراد معرفی شده وارد شد. این افراد در حالی منصوب شدند که نتوانستند رای شورا را بگیرند یا زمینه رای آوردن را نداشتند. رعایت این تبصره را  برای کمک به دولت پیشنهاد کردیم و 22 نفر از اعضای شورای عالی که از طیف های مختلف سیاسی نیز بودند، این پیشنهاد را مطرح کردند.

بازگشت دیرهنگام فرجی دانا به یک اصل

وی افزود: اگر این ماده تصویب می شد اتفاقاتی چون روند تعیین رئیس دانشگاه تهران اتفاق نمی افتاد. در حال حاضر نیز برای دانشگاه صنعتی شریف همین اتفاق افتاد و فردی را به صورت محرمانه اعلام کردند که اگر رای آورد، منصوب شده و اگر رای نیاورد هم با آبروی او بازی نمی شود. بازگشت به این اصل بعد از یک سال فعالیت دیر است. دوستان باید قبول کنند افرادی که در این شورا حضور دارند، سوابق متعدد و ارزشمندی دارند. در میان این افراد، معاون رئیس جمهور، وزیر، رئیس جمهور ، روسای قوا و نمایندگان حضور دارند که نباید با آنان سیاسی برخورد می شد.

بیش از 6 ماه حکم سرپرستی

به گفته کبگانیان، حداکثر دو ماه زمانی که شورا برای تصمیم درباره روسای دانشگاه ها گرفته بود کجا و آنچه که امروز اتفاق می افتد کجا. در حال حاضر برخی دانشگاه ها سرپرستانی دارند که بیش از 6 ماه است حکم سرپرستی دارند که حضورشان در دانشگاه مبنای قانونی ندارد. این افراد هنوز برای رای گرفتن به شورا نیامده اند و اگر بیایند هم شرایط لازم برای گرفتن رای اعتماد را ندارند که این موضوع هم از جانب رئیس شورا نیز مورد تایید قرار گرفت.

استخدام و ارتقای خارج از عرف شایسته سالاری

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره به حاشیه کشاندن دانشگاه ها، اظهار داشت: برخی دیگر هم از وزرای در سایه در این وزارتخانه یاد کردند. برخی از مسئولان ارشد دولتی با صراحت می گویند اگر فرجی دانا هم استیضاح شود این خط ادامه می یابد. بسیاری از افراد که به دنبال حاشیه سازی هستند سوابقشان روشن است حتی چهره های علمی هم نیستند، نحوه استخدامشان ارتقا یافتن و حتی مسئولیت گرفتن اینها خارج از عرف شایسته سالاری است. سیاسی کاری بیش از حد و افتادن در وادی عمل گرایی صرف بدون دقت به اهداف انقلاب اینها را از مسیر انقلاب کم کم جدا کرده است. کسی که تن بدهد دانشگاه ماه ها در آتش فتنه و آشوب بسوزد و کار علمی تعطیل شود چه جایگاهی دارد؟ بعضی از مردم فرش زیر پای خود را برای تحصیل فرزندشان فروختند و انتظار دارند در دانشگاه فرزند انها چیزی یاد بگیرد نه اینکه هیزم آتش سیاسی کاری دیگران شود.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی