پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 آبان 1393 - 19 November 2014



  برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع جمعیت در دانشگاه لرستان




خلیل علی محمدزاده در کرسی آزاداندیشی با موضوع جمعیت که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد، با اشاره به وجود 6 میلیون 400 هزار نفر سالمند بالای 60 سال در کشور، افزود: با این میزان جمعیت سالمند که 2.8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ایران وارد فاز نخست سالمندی شده است.

وی با بیان اینکه ایران در وازکتومی جز 20 کشور اول جهان و در توبکتومی هم وضع همین‎گونه است، اظهار کرد: در دنیا 80 کشور از جمله ایران وجود دارند که جمعیت آن‌ها زیر حد جایگزینی است؛ با این حال برخی از این کشور‌ها سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت را اجرا کرده‌اند؛ اگرچه برخی از آن‌ها با اعمال این سیاست‌ها در افزایش جمعیت موفقیتی به دست نیاورده‌اند به همین دلیل به مهاجرپذیری روی آورده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر یک سوم از مزدوجین کشور تک فرزند و عده‌ای هم دارای دو فرزند هستند و با این حال اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند، همین جمعیتی را که داریم از حیض انتفاع ساقط خواهد شد؛ چرا که سیاست تک فرزندی نقشه انهدام یک کشور محسوب می‌شود.

علی محمدزاده اضافه کرد: ایران از نظر سالمندی شبیه کشورهای در حال پیشرفته است؛ در حالی که کشورمان یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شود.

وی گفت: ما یک حد جایگزینی و یا جانشینی داریم که عدد آن ۲. ۱ فرزند است یعنی حداقل بقای نسل این است هر خانواده دو فرزند داشته باشد و نرخ باروری کل در دنیا ۲. ۵ فرزند است که این عدد در ایران با دقت بیشتر حدود ۱. ۷۸ فرزند است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات نرخ باروری، افزود: سال ۶۸ نرخ باروری کل برای ایران ۶. ۴ فرزند بود و قرار بود با برنامه کنترل جمعیت این شاخص را تا سال ۸۵ به ۴ برسانیم.

علی محمد‌زاده افزود: ما سال ۷۱ به عدد ۳. ۶ رسیدیم یعنی ۱۴ سال زود‌تر از برنامه و طی ۲۵ سال اخیر نرخ باروری کل را بیش از سه برابر کاهش داده‌ایم که شدت کاهش جمعیت ما در تاریخ بشریت بی‌نظیر است در حالی که در همسایگی ما نرخ باروری کل طی سه دهه اخیر رو به کاهش بوده اما نه به شدت ما برای مثال در کشور ترکیه این نرخ از ۳. ۶ به ۲. ۱ و در عربستان از ۵. ۵ به ۲. ۹ رسیده است.





تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی