پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          04 آذر 1393 - 25 November 2014



  کرسی آزاداندیشی فیلترینگ در فضای مجازی آری یا نه در دانشگاه بین المللی قزوین

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین با اشاره به اینکه اصل وجود فیلترینگ در فضای مجازی ضروری است، گفت باید برای استفاده بهتر از فیلترینگ برنامه‌ریزی شود به طوری که فیلتر در محتوا نیز وجود داشته باشد.

  سعید پورایمانی در کرسی آزاداندیشی «فیلترینگ در فضای مجازی آری یا نه» که توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد به بررسی وضعیت فیلترینگ فضای مجازی در کشور پرداخت و دانشجویان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین تصریح کرد: موضوع فیلترینگ امری است که کسی با اصل و وجود آن مخالفتی ندارد بلکه دانشجویان حاضر در این مراسم وجود آن را در فضای مجازی ضروری می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: گسترش اینترنت زمینه‌ای را به وجود آورده که طیف وسیعی از اطلاعات بدون هیچ‌گونه محدودیتی و فراتر از مرزهای جغرافیایی در سراسر جهان منتشر شود و به نحو چشمگیری به یک رسانه ارتباطی و اطلاعاتی تبدیل شود ضمن اینکه مخاطبان و کاربران اینترنت هم به همان اندازه افزایش داشته‌اند.

پورایمانی تصریح کرد: خصوصیت و ویژگی اینترنت و سهولت انتشار مطالب و اطلاعات و علاوه بر آن راحتی دستیابی به انواع مختلف اطلاعات در وب اعم از متن، صوت و تصویر و داده‌های گرافیکی متنوع، به‌اندازه‌ای شدت یافته است که در برخی موارد اطلاعات حاوی مطالب مخرب و زیانباری نیز در آن منتشر می‌شود که زمینه سوءاستفاده‌های مختلف را فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی فیلترینگ فضای مجازی ضروری است و در خصوص انواع فیلتر افزود: فیلترها در بخش "مسائل سیاسی"، "مسائل اعتقادی"، " مسائل امنیتی" و "مسائل اخلاقی" صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز دیجیتال بابیان اینکه فیلترینگ در کشورهای دیگر نیز صورت می‌گیرد تأکید کرد: آنچه باعث تفاوت مبنایی هر کشور برای فیلترینگ می‌شود، ارزش‌های بنیادین مورد توجه در هر مقوله در آن کشورها است و در مجموع می‌توان گفت تعداد کشورهایی که در منطقه و جهان به نحوی با مسئله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند نسبتاً قابل‌توجه است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام‌شده بر روی قوانین فیلترینگ در کشورهای مختلف، متوجه می‌شویم که، امر فیلترینگ مخصوص ایران نبوده و در اکثر کشورها این قوانین به‌طورجدی پیگیری می‌شود.

پورایمانی ادامه داد: فیلترینگ به اشکال و انواع گوناگون در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و امری نیست که ابداع و ابتکار آن متعلق به کشورمان باشد و گسترده‌ترین فیلترینگ تارنماهای اینترنتی دنیا مربوط به کشورهای کره‌ی شمالی، چین و عربستان است که تنها بخش کوچکی از تارنماهای ملی خود را برای دسترسی عموم فعال کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در کشور ما نیز ضرورت وجود فیلترینگ سازماندهی‌شده و قانون‌مند، به شدت احساس می‌شود و نباید اجازه‌ی دسترسی نامحدود همه‌ی اقشار جامعه به دنیای بدون مرز و پایان‌ناپذیر اینترنت داده شود، چراکه این دسترسی کنترل نشده، نقطه‌ی شروع آسیب‌ها و آفت‌هایی است که کودکان، نوجوانان و جوانان ما را بیش از دیگران تهدید می‌کند و آرامش روحی و سلامت فکری آنان را هدف قرار می‌دهد.

مدیر مرکز دیجیتال یادآور شد: فیلترینگ سامان‌دهی شده و قانون‌مند برای سالم‌سازی فضای اینترنت و حفاظت از آرامش روحی افراد جامعه، نه تنها یک امکان بلکه یک ضرورت است همچنین در این میان باید برای کودکان و نوجوان اینترنت پاک و اینترانت کودک و نوجوان طراحی کرد.

وی افزود: حضور در این جلسات و شنیدن نظرات مختلف دانشجویان قطعاً در چگونگی فیلترینگ فضای مجازی در کشور کمک می‌کند، چراکه دانشگاه محل تولید علم و اندیشه است و باید از نظرات سازنده استفاده کرد تا شاهد تغییر در روند فیلتر در فضای مجازی باشیم.

وی در پایان یادآور شد: مدیریت جهادی فضای مجازی نیاز به عزم ملی دارد که این عزم ملی با همکاری شما دانشجویان ممکن است.

نماینده دانشجویان موافق با حذف فیلتر در این کرسی آزاداندیشی نیز در این مراسم ضمن قبول داشتن اصل فیلترینگ تصریح کرد: نحوه و شیوه فیلترینگ و نگرش به فیلتر باید اصلاح شود به طوری که در فیلتر کردن نباید به‌طور سلیقه‌ای عمل کرد چراکه هم‌اکنون برای دسترسی به سایت‌های خبری و اطلاعات دیگر با فیلتر روبه‌رو هستیم و سایت‌ها با نگاه شخصی فیلتر می‌شود.

نماینده دانشجویان مخالف با حذف فیلتر نیز در این کرسی آزاداندیشی با بیان اینکه فیلترینگ در تمام کشورها وجود دارد اظهار کرد: با توجه به وسعت فضای مجازی وجود فیلتر در فضای مجازی ضروری است، و فیلترها در کشور ما هم‌اکنون با توجه به درخواست مردم صورت می‌گیرد و به هیچ‌وجه سلیقه‌ای عمل نمی‌شود.




تگ ها کرسی های آزاد اندیشی درباره ماه محرم ماه محرم کرسی آزاد اندیشی قزوین فیلترینگ

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی