پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          05 آذر 1393 - 26 November 2014


  شگفتی‌های جلسه رای اعتماد به فرهادی

جلسه بررسی صلاحیت محمد فرهادی وزیرپیشنهادی علوم امروز در حالی در مجلس آغاز شد که اعلام نام علی مطهری و الیاس نادران در مخالفت و موافقت با وزیر پیشنهادی علوم از شگفتی‌های این جلسه بود.
زمانی که علی مطهری برای مخالفت با پنجمین گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم پشت تریبون مجلس رفت همهمه بالا گرفت چه اینکه تاکنون مطهری به عنوان نماینده حامی دولت تدبیر و امید شناخته شده و از چهار گزینه دیگر دولت برای تصدی وزارت علوم اعلام حمایت کرده بود، همچنان‌که مخالف استیضاح فرجی‌دانا نیز بود.

اما ظاهرا مطهری برای مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون نیامده بود. او در واقع می‌خواست اقدام مجلس به میلی منفرد، نیلی احمدآبادی و دانش آشتیانی را به چالش بکشد.

او که به گفته خود می‌خواست از «گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده» دفاع کند به این موضوع اشاره کرد که مجلس نیلی احمدآبادی را به جرم امضای نامه 88 استاد دانشگاه در سال 88 رد کرد و به دانش آشتیانی به خاطر همکاری با مشارکت رای نداد در حالی که فرهادی در کارنامه خود هم امضای نامه‌های اعتراضی در سال 88 را دارد و هم همکاری با حزب مشارکت.

مطهری همچنین در خلال نطق خود بخش‌هایی از نامه‌ای که در سال 88 توسط خاتمی، موسوی، کروبی، اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی خطاب به مراجع تقلید نوشته شده بود را قرائت کرد.

موضوعی که واکنش نادران را به دنبال داشت. نادران بعدتر در جریان موافقت خود با وزیر پیشنهادی علوم گفت آقای مطهری می‌خواست نادران را از فتنه‌گرها در مجلس بخواند که خواند.

علی مطهری در بخش دیگری از نطق خود با طرح این موضوع که مجلس اصولگرا نباید به خاطر قول‌هایی که برای انتصاب همکاران وزیر دریافت کرده از مبانی خود عدول کند گفت که اگر مجلس به فرهادی رای دهد نشان می‌دهد که درد مجلس فتنه نیست و این موضوع مجلس و اصولگرایی را به معامله متهم می‌کند.

اگرچه مطهری در هیچ بخشی از سخنانش نگفت که قصد او زیر سوال بردن اقدام مجلس در رد گزینه‌های پیشنهادی قبلی دولت برای وزارت علوم بوده اما در حین حال رمزگشایی اظهارات مطهری و دریافتن منظور او از سخن گفتن در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم هم کار سختی نیست همچنان‌که نمایندگان مجلس پیش از شنیدن سخنان او و به صرف اعلام نام مطهری به عنوان مخالف محمد فرهادی صدای اعتراض خود را بلند کردند و بعدتر در خلال صحبت‌هایش نیز بارها واکنش‌های منفی به او نشان دادند.

اما در ادامه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، الیاس نادران چهره منتقد دولت یازدهم و پای ثابت مخالف گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارت علوم و موافق استیضاح فرجی‌دانا پشت تریبون رفت تا شگفتی دیگری در جلسه برای اعتماد به محمد فرهادی رقم بزند.

نادران هم در واقع برای موافقت با وزیر پیشنهادی و حمایت از فرهادی پشت تریبون نیامده بود؛ چراکه رای مجلس به فرهادی از همان روز معرفی وی به مجلس مثبت پیش‌بینی می‌شد.

این نماینده اصولگرا در سخنانش به سوابق فرهادی اشاره و تاکید کرد که رای مثبت مجلس به فرهادی و همه وزرایی که از مجلس رای اعتماد گرفته‌اند رای موافق مشروط است تا زمانی که آن‌ها سرباز ولایتند اما اگر مجلس ببیند که جریانات افراطی طمعی کرده‌اند با هیچ کس عقد اخوت نبسته است.

نادران در میان خط و نشان‌هایی که به طور غیرملموس برای فرهادی می‌کشید از وی خواست سیاست‌های وزارت علوم را تغییر دهد، وزارت علوم را بر مشی خود اداره کند و کسانی را در مشاورت‌ها و معاونت‌ها برگزیند که شرایط کشور به سال 88 برنگردد.

او در بخشی از سخنانش هم به صحبت‌های مطهری واکنش نشان داد و گفت که اصولگرایان مجلس از فرهادی توقعی ندارند و تاکنون بابت رای اعتماد داده یا نداده به کسی مطالبه‌ای نداشته‌اند.

نهایتا قابل پیش‌بینی بود که مجلس امروز بنا دارد به پنجمین گزینه دولت برای وزارت علوم رای مثبت دهد اینکه علی مطهری به مجلس و نمایندگان اصولگرا و منطق آن‌ها برای رای به وزرا انتقاداتی وارد کرد یا نادران برای وزیر علوم چارچوبی ترسیم کرد که در زمان وزارت از آن عدول نکند هم نتوانست این واقعیت را تغییر دهد.



تگ ها وزارت علوم فخر‌الدین احمدی‌دانش دانشگاهی وزیر علوم فرهادی از مجلس رای اعتماد می‌گیرد فرهادی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی