پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 آذر 1393 - 04 December 2014


سرقت علمی دو استاد مشهور فلسفه


انتشار اخبار و یا شایعاتی درباره سرقت علمی دو تن از اساتید مشهور فلسفه دانشگاه‌های تهران موجی از بهت و ناباوری در میان دانشجویان و پژوهشگران این رشته و دیگر رشته‌های حوزه علوم انسانی بوجود آورده است اما تاکنون دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی درباره این موضوع واکنش رسمی نداشتند.

به گزارش ایسنا، فرارو با این مقدمه نوشت بر اساس اخباری که تاکنون منتشر شده است، یکی از برجسته‌ترین اساتید گروه فلسفه دانشگاه تهران یا بهتر است بگویم مشهورترین استاد این گروه به صورت گسترده و بی‌سابقه‌ای اقدام به سرقت علمی و معرفتی کرده است.

شرح ماجرای این سرقت‌ها در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تمام مدارک علمی این استاد دانشگاه از مقطع دکترا به بعد زیر سوال است. از پایان‌نامه دکترای او گرفته تا آثار و مقالاتی که براساس آن توانسته است تا جایگاه استاد تمامی دانشگاه تهران پیش رود.

حتی گفته می‌شود کتابی که درباره این استاد دانشگاه تهران به زبان انگلیسی نوشته شده است، ابهام دارد. گفته می‌شود هویت خانم نویسنده کتاب مذکور زیر سوال است.

این استاد دانشگاه متهم است که کتاب‌ها و آثار دیگران را کپی پیست copy - paste کرده و به نام خود منتشر ساخته است. این اتهام به پایان‌نامه او نیز وارد شده است. او متهم به کتاب‌سازی برای خود است.

مترجم یکی از آثار این استاد دانشگاه به زبانی فارسی اعلام کرده است که کتابی که او به نام این استاد ترجمه کرده است متعلق به نویسنده‌ای خارجی است و او از این موضوع مطلع نبوده است.

گفته می‌شود او متن کتابی که در سال 1916 چاپ و کپی رایتش منقضی شده را به عنوان نوشته خودش به یکی از دانشجویانش داده تا به فارسی ترجمه کند.

گویا این استاد دانشگاه هم‌اکنون در ایران حضور ندارد و برای یک فرصت مطالعاتی در کانادا به سر می‌برد.

هنوز انتشار اخبار و ادعاها درباره سرقت علمی استاد فلسفه دانشگاه تهران ادامه داشت تا این که ادعای جدید این بار درباره یکی دیگر از اساتید فلسفه مطرح شد. گفته می‌شود این استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز دچار انتحال و سرقت معرفتی شده است اما ابعاد آن در قیاس با سرقت استاد دانشگاه تهران بسیار کوچکتر است.

بر اساس ادعاهای مطرح شده استاد دانشگاه علامه مقاله‌ای به زبان انگلیسی در ژورنالی که خود مدیرمسئول آن بوده منتشر کرده است که بخشی از این مقاله کپی‌برداری از یک اثر ژاک ماریتن است.

ادعای جدید دامن یکی از مشهورترین استاد فلسفه دانشگاه علامه را گرفته است. او نیز حدود دو سال پیش به جایگاه استاد تمامی رسیده است. ماجرای این استاد نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشته است.

هنوز ابعاد این افشاگری دوم روشن نشده بود که زمزمه‌های سرقت علمی یکی از استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس مطرح شده است.

ادعاهای زنجیره‌ای درباره سرقت‌های علمی اساتید فلسفه دانشگاه‌های تهران موجی از واکنش‌ها را در دیگر دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های علوم انسانی برانگیخته است. آن‌ها می‌گویند اوضاع اساتید رشته‌های آن‌ها نیز بهتر از این نیست.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «جالب است که از میان این همه ... ریز و درشت علوم انسانی، آتش رسوایی دامان فلسفه‌چی‌های بینوا را گرفته است!»

با وجود اینکه اخبار سرقت اساتید بازتاب وسیعی داشته است اما تاکنون وزارت علوم و دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی در این باره واکنش نشان نداده‌اند.

گفته می‌شود دانشگاه تهران در حال بررسی موضوع است و احتمال صدور اطلاعیه در این مورد مطرح است.

دکتر حمید طالب‌زاده مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران در گفت‌وگو با روزنامه شرق به طور تلویحی اخبار مطرح شده درباره استاد مذکور را تائید کرده و گفته است: «پس از انتشار مقاله‌ای درباره رساله دکترا و چند‌کتاب دکتر در فضای مجازی از ایشان تقاضا کردیم در مورد این مسأله توضیح دهند تا بتوانیم از او حمایت کنیم. اما هیچ پاسخی از ایشان دریافت نکردیم. به هر حال مساله بسیار مهمی است و گروه فلسفه دانشگاه تهران اصل این مساله را محکوم می‌کند و به‌زودی اعلام موضع خواهد کرد.»

طالب‌زاده با اشاره به قضاوت درباره صدق و کذب این مقاله و تصمیم‌گیری درباره ایشان افزود: «قضاوت درباره این مورد خاص را باید یک مرجع قانونی انجام دهد و به همین منظور از ریاست دانشگاه تهران درخواست کرده‌ایم این مساله را بررسی کرده و نظر و رای نهایی‌شان را اعلام کنند.»

به اعتقاد ناظران هر چه سریعتر باید وزارت علوم و دانشگاه هایی که درگیر این ماجرا هستند در این باره موضع‌گیری کنند و حتی کارگروهی مستقل برای بررسی دقیق این موضوع و سرقت‌های معرفتی در دیگر رشته های علوم انسانی تشکیل شود.

فرارو در پایان این مطلب آورده است توجه فرارو به دلیل شفاف نبودن ابعاد ماجرا و عدم موضع‌گیری رسمی از جانب وزارت علوم و دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی، از انتشار اسامی خودداری می‌کند.



تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی فرهادی فلسفه وزارت علوم ایران سرقت علمی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی