پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          29 آذر 1393 - 20 December 2014



  نقش 70 درصدی اساتید در ایجاد انگیزه فرهنگی در دانشجویان

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت گاهی عفاف و حجاب را به هم گره می‌زنند که کاری اشتباه است.

طاها هاشمی در مراسم هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی که در مشهدمقدس برگزار شد، با بیان اینکه حجاب عمل قانونی است، اما گره زدن حجاب به عفاف کاری اشتباه است،‌افزود: دانشجو اگر ریش، چادر و ظواهر مذهبی داشته باشد یا نماز شب بخواند، خوب است اما این جزو اصل دین حساب نمی‌شود و تنها به عنوان پرچم دین است. واقعا باید در همه حوزه‌ها معتدل حرکت کنیم. همان کاری که امام (ره) برای به وجود آوردن انقلاب انجام داد.

وی درخصوص کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد: با توجه به تاکید بسیاری که رهبر بر این موضوع دارد، باید دغدغه این را داشته باشیم که یک دانشگاه، یکصدا نباشد بلکه چند صدا باشد و البته اسلام هم مظلوم واقع نشود و از دل اسلام جواب سوالات مختلف را بدهیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حوزه فرهنگی و اجتماعی باید همیشه لبخند بزند و حق ندارد به کسی که همفکر نیست اجازه فعالیت ندهد، بلکه باید تشکل‌های دانشجویی را وارد فعالیت‌های فرهنگی کرد. همانطور که ما به آنان پیشنهاد داده‌ایم که بودجه آنان را تامین می‌کنیم تا فعالیت‌های فرهنگی خود را انجام دهند.

هاشمی با طرح این پرسش که وجدان کاری درکدام دانشگاه در کنار تحصیل به دانشجویان آموخته شده است؟ گفت: در صورتی که در بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای دیگر که ما مخالف خود می‌دانیم، این وجدان کاری با اهمیت زیادی کنار واحدهای درسی به دانشجویان ارائه می‌شود، اما در ایران اینگونه نیست باید اخلاق حرفه‌ای را متناسب با رشته دانشجو داشته باشیم و به آنان یاد بدهیم.

وی درخصوص بودجه شهریه دانشگاه آزاد عنوان کرد: تاکنون 98 درصد از بودجه دانشجو متکی بر شهریه دانشجویان بوده اما قرار بر این است که تا سال آینده 40 درصد از این اتکا را کم کنیم.

معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سه طرح کلان در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: این سه دستور کار، طرح زندگی اسلامی – ایرانی، طرح مفاخر و مشاهیر ایرانی و طرح اخلاق حرفه‌ای است که درخصوص زندگی اسلامی ایرانی 14 سلسله همایش براساس سبک زندگی ائمه معصومین برگزار شده است و این کار به خصوص برعهده پژوهشکده قرآن و عترت قرار داده شده است.

هاشمی افزود: موضوعات زندگی کنونی با موضوعات زندگی ائمه متفاوت شده و جوانان توانایی شبیه‌سازی و مدل‌پردازی از زندگی آنان را ندارند. پس باید موضوعات را براساس آنچه از دل قرآن و سیره ائمه به وجود می‌آید، برای جوانان برنامه‌ای بسازیم و مدل رفتاری جامعی را ایجاد کنیم که بخشی از آن در دست حوزه و بخشی در دست دانشگاه است.

وی درخصوص لزوم معرفی مفاخر و مشاهیر ایرانی در دانشگاهها تصریح کرد: به همه دانشگاه‌های موجود در مناطق مختلف سپرده‌ایم که مفاخر و مشاهیری که در منطقه خود وجود دارند، معرفی کنند و به زندگی و معرفی آنها به مردم بپردازیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه روز گذشته سالروز وحدت حوزه و دانشگاه بود، عنوان کرد: یک سوءتعبیری از وحدت حوزه و دانشگاه پیش آمده که تلقی بسیاری از افراد از این وحدت این است که یکی می‌خواهد جای دیگری را بگیرد، اما امام با ایجاد این وحدت به دنبال یک عقبه محکم پشت نظام جمهوری اسلامی بود.

هاشمی افزود: دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند برای عقبه فکری نظام نظریه‌پردازی کند و همچنین حوزه هم به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و باید دانشگاه و حوزه یک دیگر را به رسمیت بشناسند و دانشگاه حوزه را نهادی عقب‌مانده و جلوگیری کننده از توسعه نپندارد. همچنین حوزه، دانشگاه را نباید نهادی غرب‌گرا و بی‌دین بپردازد.

وی تصریح کرد: یک مرکز هدایت کننده فکری که این دو را به هم پیوند بزند و مجموعه‌ای استخراج شده که بتواند مشکلات امروزه ایران را حل کند، هنوز به وجود نیامده است. دستور فکری و طرح‌های اصلی که این دو مجموعه بتوانند با هم کارکرده و نتیجه مطلوبی داشته باشند، باید در دستور کار قرار دهیم. دانشگاه آزاد که با پیشنهاد آیت‌الله هاشمی و تایید امام خمینی ایجاد شد و دارای اساتیدی از روحانیون است، می‌تواند شروع‌کننده یک ارتباط بین دانشگاه و حوزه باشد و امروزه هر نقصی که در حوزه اجرایی کشور می‌بینیم، به خاطر همین جدایی‌ها است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساتید نقش 70 درصدی در ایجاد انگیزه فرهنگی در دانشجویان دارند،عنوان کرد: نزدیک به 30 درصد از فرهنگسازی توسط دیگرعوامل به وجود می‌آید و اساتید باید به عنوان پشتوانه فکری و فرهنگی به دانشگاه‌ها کمک کنند.

هاشمی با بیان اینکه حوزه فرهنگی دانشگاه تاکنون به اساتید کاری نداشته و از آنها برنامه‌ای نخواسته، عنوان کرد: اما هم‌اکنون برای هدایت کلان و راهبردهای کلان، دست نیاز به اساتید دراز می‌کنیم و تا بتوانیم یک عقبه فکری ایجاد کنیم و همچنین با افزایش بودجه‌ها، اساتید که وقت خود را در دانشگاه بیکار هستند، برای حل معضلاتی که در این حوزه دارد، فعالیت کنند.

وی بیان کرد: جوانان امروزه امکان دسترسی به همه اطلاعات را دارند و اگر ما محصول مرتب با نیاز آنها را ایجاد نکنیم، او نیازش را از طرف دیگری برطرف می‌کند و حق هم دارد. ما باید به گونه‌ای باشیم تا تولیدمان جوان را جذب کند و باید بحث نقادانه را درخصوص کارهای فرهنگی راه بیندازیم ویک تغییر نگاه در محتوا، روش و شیوه‌ها انجام دهیم. باید با ادبیات جدید و با در نظر گرفتن تهاجمات فرهنگی، تولیدات مناسب با نیازها را ایجاد کنیم.



تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی بسیج دانشجویی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی