پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          05 بهمن 1393 - 25 January 2015



کشورهای غرب آسیا در اولویت اجرای فرصت‌های مطالعاتی و پروژه‌های علمی 


رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه توزیع متناسب جغرافیایی برای فرصت‌های مطالعاتی در زمینه سیاست خارجه باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد برای اجرای فرصت‌های مطالعاتی و پروژه‌های علمی، اولویت ما کشورهای غرب آسیا هستند.

دکتر هادی سلیمان پور رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه ضمن حضور در پنجمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی و فناوری اظهار کرد: مهمترین واقعه بین المللی در حال وقوع تغییر و تحول در نظام بین المللی است. بعد از سال 1990 و فروپاشی نظام شوروی، نظام دو قطبی حاکم بر جهان دچار تحول گردید و نظم موجود بین الملل را در دوره انتقال قرار داد.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه تلاش می‌شد نظام بین المللی به سمت تک بعدی شدن پیش رود اما تمایلاتی به سوی چند قطبی شدن نظام بین المللی در این دوره مشاهده شد.

سلیمان پور با اشاره به اینکه این دوران را دوران گذار نظام بین الملل می‌دانند، خاطر نشان کرد در فاصله جنگ جهانی اول و دوم کشورهای عمده‌ای به عنوان برندگان اصلی نظام بین الملل بوده‌اند و کشورهای بزرگی هم جزو بازندگان آن به حساب می‌آمدند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اگر بازیگران اصلی با درایت و درک صحیح از مشخصات این دوران گذار آینده خود را تعیین نکنند ممکن است جزو بازندگان این دوره باشند.

رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه با بیان اینکه از جمله ویژگی‌های قدرت در دوران گذار، قدرت اقناعی،‌معنوی و قدرت گفتمان سازی و اجماع سازی و نظایر آن است، خاطر نشان کرد: ایران و آمریکا دو کشوری هستند که از قدرت گفتمان سازی زیادی برخوردارند و هر دو در تلاش هستند تا از میزان این قدرت یکدیگر بکاهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد مظهر دیگری از قدرت، قدرت علم و فناوری است و ما باید با تدوین یک نقشه راه دقیق این ظرفیت جمهوری اسلامی را به کار بگیریم و در صحنه بازیهای بین المللی ظرفیت اثرگذاری خود را افزایش دهیم.

سلیمان پور چرخش اطلاعات را ابزاری برای ارتقای امنیت ملی دانست و گفت: آموزش عالی ابزاری برای تحقق چرخش اطلاعات و منافع ملی است و نقش آفرینی مهمی در نظام بین المللی دارد.

رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: از طریق افزایش همکاری بین وزارت امور خارجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانیم همکاری با دانشگاه‌ها را افزایش داده و علاوه بر افزایش ارتباط خود با کشورهای هدف، از ظرفیت‌های سایر کشورها در عرصه علمی استفاده کنیم.

سلیمان پور اولویت اصلی برای افزایش ظرفیت در حوزه‌های علمی با کشورهای غرب آسیا و کشورهای همسایه که جمهوری اسلامی ایران با آن کشورها دارای منافع مشترک است دانست و اظهار کرد: وزارت علوم خارجه آمادگی دارد تا مکانیزم‌هایی برای افزایش ارتباطات علمی بین المللی با سایر دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های گوناگون نظیر مبادله استاد، دانشجو، دانش و اجرای پروژه‌های متناسب با منافع ملی دو طرف تدوین کند.

وی در همین زمینه ادامه داد همچنین می‌توان این فرصت‌های مطالعاتی و پروژه‌های علمی را در حوزه‌های گوناگون مثل اقتصاد، علم و فناوری و علوم اجتماعی تعریف کرد که علاوه بر ارتقای سطح همکاری‌ها در منطقه باعث توسعه جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران گردد.

سلیمان پور در بخش دیگری از سخنانش به طرح شبکه‌ای کردن دانشگاه‌های آسیا اشاره کرد و گفت: در گذشته تلاش زیادی برای شبکه‌ای کردن دانشگاه‌های آسیا انجام دادیم. همچنین با تدوین یک سامانه همگرا توانستیم پروژه‌های مشترکی را تعریف کنیم که در دانشگاه‌های اصلی در سطح این قاره به صورت network دنبال شدند.

وی در همین زمینه ادامه داد کشور مالزی به عنوان رهبر این طرح و جمهوری اسلامی ایران همکار این طرح بود.

رییس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه باید تمرکز خود را از غرب آسیا به سمت دیگر بخش‌های این قاره تغییر دهیم خاطر نشان کرد: در دیگر بخش‌های قاره ظرفیت‌های زیادی موجود است که می‌تواند زمینه مناسبی برای حضور جمهوری اسلامی ایران و افزایش ارتباطات بین المللی این کشور باشد.

معاون علمی و پژوهشی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت در حال حاضر رشته ایران شناسی در کشورهای غربی توسط مهاجران ایرانی در حال شکل گیری است. بنابراین مردم این کشورها ایران را از منظر این مهاجران می‌شناسند.

سلیمان پور یکی دیگر از راه‌های تحقق ارتقای ارتباطات بین المللی را ایجاد محیط حقوقی اداری در دولت دانست و گفت پیشنهاد من همکاری وزارت علوم و دولت از طریق تخصیص بودجه برای توسعه ارتباطات بین المللی که زمینه اجرای طرح‌های مشترک را فراهم می‌کند.



تگ ها کشورهای غرب آسیا در اولویت اجرای فرصت‌های مطالعاتی و پروژه‌های علمی دانشگاه دانشجو وزیر علوم

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی