پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 اسفند 1393 - 26 February 2015



  آغاز دوره آموزشی مشاوران روانشناسی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان


جواد صالحی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست مشاوران تربیتی و روانشناسی کشور که در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، اظهار کرد هدف از برگزاری این همایش آموزش مفاهیم دیدگاه انگیزشی و بازسازی انگیزشی است که باید توسط مشاوران به دانش‌آموزان به صورت آبشاری منتقل شود در این موضوع پیشگیری مهم‌ترین جنبه را دارد.

وی با بیان اینکه «این دیدگاه بسیار ساده و قابل فهم است» عنوان کرد: چارچوب کلی که این دیدگاه به روانشناسان می‌دهد، به نوعی یک مهارت زندگی است که فرد باید توسط آن زندگی خود را بهینه‌سازی کند.

صالحی تاریخ شکل‌گیری رویکرد انگیزشی با مشاهده نظام‌مند ارزشی را در سال 1975 دانست و افزود: این رویکرد با نوشتن کتاب Hand book of motivational توسط کلینگر استاد بازنشسته دانشگاه زمینه سوتا تحت عنوان لیپ (برنامه غنی‌سازی و ارتقای زندگی) شکل گرفت.

وی سوءاستفاده از مواد مخدر را در دنیا پرسودترین و آسیب‌رسان‌ترین مساله توصیف کرد و گفت: حدود 1.8 درصد جمعیت ایران مصرف کننده شناخته شده است؛ مواد مخدر در مراکز ترک اعتیاد وجود دارد، یعنی اگر جمعیت ایران حدود 76 میلیون نفر باشد، 1.5 میلیون نفر از این افراد مصرف کننده مواد مخدر هستند که متاسفانه اکثر این افراد در سن خلاقیت و مولد بودن گرفتار اعتیاد می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی یکی دیگر ازمسائل مطرح را افزایش رفتارهای خطرساز و مخالف سلامت دانست و اظهار کرد: امروزه در جامعه افرادی را می‌بینیم که فقط به دنبال استراحت کردن، خوردن و خوابیدن هستند و توجهی به سلامت جسمانی خود ندارند؛ همچنین هجمه‌های فرهنگی که از طریق ماهواره وارد خانواده‌ها شده باعث تحریف شخصیتی کودکان می‌شود.

وی با بیان اینکه «وظیفه اصلی مشاوران و روانشناسان پرورش شخصیت نیرومند در کودکان است» افزود: پرورش کودکانی که در فشارهای روانی و مخالف جریان سلامت واکنش صحیح از خود نشان دهند و توانایی «نه گفتن» داشته باشند، در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است.

صالحی در ادامه برداشت مردم از اینکه دلیل همه مشکلات یک عامل است را غلط دانست و گفت: مشکلات ناشی از مجموعه‌ای علل در بستری خاص است؛ پس درمان نیز همواره به یک شکل نیست بلکه در صور مختلف ظهور پیدا می‌کند.

وی راه پیشگیری و درمان از مشکلات روانشناختی را محوریت اهداف عنوان و اظهار کرد: همه چیز در عالم هستی برای هدفی خاص خلق شده و اگر هدفمندی را از انسان جدا کنیم، چیزی از او باقی نمی‌ماند؛ در بحث هدف با عناوین مختلفی چون هدف‌گذاری، هدف‌گزینی و هدف‌جویی روبه‌رو می‌شویم.

صالحی زمان را در جریان هدف‌گذاری مولفه‌ای مهم دانست و خاطرنشان کرد: برای مشاوره توجه به گذشته انسان، آینده وی و اهدافش بسیار مهم است اما متاسفانه مشاوران گاهی به یکی از این موارد توجه بیشتر و به دیگری توجه کمتری نشان می‌دهند و فراموش می‌کنند که فرد در مشاوره باید به نوعی بینش از خویش دست یابد.

وی در زمینه درمان بیماران روانشناختی گفت اولین قدم بررسی سلامت جسمانی فرد است چرا که بدون سلامت فیزیولوژیک، سلامت روانی میسر نمی‌شود؛ دومین مورد، آگاهی از تجارب قبلی خود و عادات رفتاری وی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با مهم برشمردن اصل هماهنگی بین والدین عنوان کرد: یکی از بدترین روان‌پریشی‌هایی که در افراد شکل می‌گیرد به دلیل بستر نامناسب خانواده و تفاوت فاحش بین پدر و مادر است که باعث می‌شود ناخودآگاه کودک به سمت یکی از این دو متمایل شده و منحنی رشد وی از حالت عادی خارج شود.

وی در ادامه افزود: عوامل فعلی و شرایط کنونی نیز نقش بسیار مهمی در حالات روانی فرد داشته و در این زمینه الگوی رفتاری خانواده تاثیر بسزایی دارد.

صالحی با اشاره به اینکه انسان‌ها از دو منبع برای تغییر حالات خود از بد به خوب استفاده می‌کنند، تصریح کرد: یکی از این منابع، منابع غیرسالم بوده که موقتا حال فرد را خوب می‌کند اما با مدیریت هیجان همراه نیست؛ منبع دیگر منابع سالم مانند انواع سرگرمی‌ها به معنای فعالیت سازنده برای آرامش روانی و لذت بردن از زندگی، است.

وی ایجاد انگیزه برای افراد را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: بعضی از افراد کارهای خود را به اجبار انجام می‌دهند و به نوعی سبک زندگی آزار دهنده‌ای دارند؛ در حالی که گروه دیگر از تمام فعالیت‌های خود لذت برده و احساس شعف می‌کنند.

صالحی مثبت‌اندیشی را رویکردی بین‌المللی توصیف کرد و افزود: ندیدن مشکلات راهکار خوبی نیست بلکه باید به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌ های مختلف برای حل یک مسئله بود.

وی در ادامه کنترل بر اوضاع را شرط اصلی دست یافتن به هدف دانست و گفت: در زمینه کنترل باید به کنترل درونی روی آوریم چراکه کنترل درونی آرامش بیشتری را برای فرد به همراه می آورد و قدرت پیش‌بینی امور و احساس امنیت ایجاد می‌کند.


تگ ها آغاز دوره آموزشی مشاوران روانشناسی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی