پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 اسفند 1393 - 28 February 2015


5.8 درصد کل دانشجویان کشور دانشجویان کشاورزی هستند


رئیس دانشکده کشاورزی مشهد گفت برخلاف تصور مردم تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی نسبت به سایر رشته‌ها زیاد نیست.

شاهنوشی در همایش بزرگداشت روز مهندسی که در آمفی تئاتر پردیس دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، عنوان کرد تعداد دانشجویان رشته کشاورزی کشور حدود سه میلیون نفر است که باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی مناسب زیرساخت‌های لازم را برای افزایش تعداد این دانشجویان فراهم آوریم.

وی با اشاره به محدودیت منابع آب‌ و‎ خاک در استان تصریح کرد: لازمه تداوم کشاورزی در استان و برطرف کردن نیاز جامعه به محصولات کشاورزی، علمی رفتار کردن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته است.

شاهنوشی میزان واردات مواد غذایی در سال گذشته را 17 میلیارد دلار دانست و افزود: این درحالی است که هدف سازمان کشاورزی تامین 50 درصد نیازهای داخلی بود و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند، در سال‌های آینده شاهد از دست رفتن نیمی از سرمایه‌ کشور در بخش واردات خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کشاورزی نباید جنبه فانتزی داشته باشد، اظهارکرد: فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی باید بار علمی جامعه را بالا برده و خود تولید کننده باشند تا بتوانند از تجارب کشورهای موفق و شرایط اقلیمی کشور نهایت استفاده را ببرند.

رئیس دانشکده کشاورزی مشهد اولین وظیفه دانشکده کشاورزی را تربیت افراد توانمند عنوان و بیان کرد: وقتی توانایی در افراد شکل گیرد حس اعتماد به نفس نیز خود به خود به وجود می‌آید و این عوامل به کمک هم باعث ایجاد خلاقیت و فرصت‌های شغلی جدید می‌شوند.

وی قدرت ریسک‌پذیری را یک اصل مهم برای بازار اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان باید به صورت کاربردی مهارت‌های علمی و عملی خود را به نمایش بگذارند و خلق کننده فرصت باشند نه جوینده فرصت.

شاهنوشی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از دانشجویان کشاورزی زنان هستند گفت: ارزش‌ها در جوامع نسبی است، به طوریکه هم‌اکنون فعالیت زنان در بخش‌های مختلف کشاورزی امری طبیعی در جامعه است و خوشبختانه در این زمینه شاهد موفقیت‌های زیادی بوده‌ایم.

محمد حاجیان، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، که در این جلسه حضور داشت بیان کرد: در حال حاضر کشاورزی در کشور ما با سه بحران اساسی آب، خاک و اقلیم روبه‌رو است.

وی وضعیت آب را در استان نسبت به کشور بحرانی‌تر ‌دانست و افزود: مجموع آب تجدیدپذیر در استان 8.4 میلیارد متر مکعب است که اگر فرض کنیم؛ جمعیت استان 6 میلیون نفر باشد سرانه مصرف آب در استان به 1400 متر مکعب می‌رسد و این یک بحران است.

حاجیان در زمینه خاک نیز با بیان اینکه «1.2 هکتار زمین در استان زیر سطح کشت قرار دارند» عنوان کرد: براساس مطالعات انجام شده حدود 300 هکتار زمین، مناسب برای کشاورزی است و بقیه تغییر کاربری داده شده هستند.

وی عامل ایجاد این بحران‌ها را فعالیت‌های بشری دانست و خاطرنشان کرد: تنها راه حل برای برون رفت از این جریان حرکت آگاهانه به سمت توسعه پایدار است.

رئیس سازمان مهندسی با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع آب و خاک غنی است، اظهار کرد: کشاورزان باید با استفاده از این منابع خدادادی شرایط بحرانی را مدیریت کرده و از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن پیش بروند.

وی طبق آمار اعلام شده در سال 82 بهره‌برداران استان را 650 نفر عنوان کرد و افزود: مجهز بودن به دانش فنی و زبان گویا یکی از مهمترین مولفه‌ها برای ارتقای سطح بهره‌وری است که امیدواریم فارغ‌التحصیلان این رشته این انتظار را برآورده سازند.

حاجیان معضل بزرگ بخش کشاورزی را نبود قانون ملی کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی قوانین خوبی مثل نظام جامع بهره‌وری وجود دارد اما انتظار می‌رود دانشکده‌های کشاورزی با همکاری تشکل‌ها، کار تدوین مقررات کشاورزی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه الگوی کشت یک شعبه اساسی در حوزه کشاورزی است اظهار کرد سازمان نظام کشاورزی در بسیاری از موارد علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده دچار فقر علمی است؛ به طور مثال در بحث صنایع غذایی و شیلات هیچ داوطلبی برای اشتغال نداشتیم و در این زمینه نیازمند همکاری و هم‌فکری دانشجویان هستیم.


تگ ها 5.8 درصد کل دانشجویان کشور دانشجویان کشاورزی هستند دانشجویان دانشگاهی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی