سی و پنجمین گردهمایی روسای واحدهای استانی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی با محوریت طرح تحول و تدوین سند راهبردی دانشگاه برگزار شد.
دکتر مهرعلیزاده معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در این گردهم آیی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی مدتی است در نوسانات به سر میبرد، افزود: این گردهمایی فرصتی است تا بتوانیم منشوری اخلاقی و حرفهای تدوین کنیم و در راستای انجام آن با عزمی جزم اقدام کنیم.
وی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله ششم دولت ادامه داد اگر نتوانیم جایگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی را تعیین کنیم، دیگران برای ما تعیین تکلیف خواهند کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد 22 سال از عمر این دانشگاه میگذرد و علیرغم جوان بودن، گسترش کمی خوبی داشته و میتوان ادعا کرد که دانشگاه علمی کاربردی حرف اول و آخر را در مهارتآفرینی میزند.
مهرعلیزاده با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی با هجمههایی روبهرو است، گفت: ما برای اولین بار وارد بحث خبرگان صنعت شدیم در حالی که حسرت برخی از دانشگاهها این بوده است که وارد بخش صنعت شوند.
وی ابراز تاسف کرد که برخی مسئولان با مفهوم دانشگاه علمی کاربردی بیگانه هستند و فکر میکنند این دانشگاه بدون ضابطه رشتههایی ایجاد میکند.
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در این رابطه توضیح داد: ماهیت دانشگاه باید برای دیگران مشخص شود و همچنین باید تعصب جایگاهی در علم مهارت دنیا را داشته باشیم.
مهرعلیزاده وضعیت آموزش مهارتی این دانشگاه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: نگاهها به آموزش مهارتی تغییر کرده و برنامههای ما مهارتمحور است و از نیازهای بازار کار بیرون میآید.
وی همچنین در توضیح تفاوت دانشگاه نظری با دانشگاه علمی کاربردی گفت محیط آموزشی ما محیط کار است، اما محیط آموزشی دانشگاههای نظری محیطی فیزیکی است.
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد همچنین دانشگاه علمی کاربردی هدفی خاص برای یک دوره معین دارد و در مقابل، دانشگاههای دیگر از عام و تکرارپذیر بودن رنج میبرند.
مهرعلیزاده را یکی دیگر از تفاوتهای دانشگاه نظری با دانشگاه علمی کاربردی را سیار بودن متقاضیان رشتههای علمی کاربردی دانست.