پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          14 اسفند 1393 - 05 March 2015


  تحصیل 15 درصد دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی


معاون آموزشی وزیر علوم گفت تقریبا 15 درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند و نشان دهنده سهم بالای این دانشگاه در آموزش کشور است.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در سی و پنجمین گردهمایی روسای واحدهای علمی کاربردی با بیان اینکه محور اجلاس به خوبی تعریف شده است، افزود: یکی از مسائل اصلی که فقدان آن را در نظام آموزش عالی حس می‌کنیم نبود برنامه است و وقتی برنامه راهبردی نداشته باشیم یعنی افق آینده را نمی‌دانیم چنانچه شاهدیم برخی مراکز آموزشی برنامه‌ها را مقطعی و موردی تعریف می‌کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، با بیان اینکه آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای از ضروریات عصر کنونی است، ادامه داد: بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی بخش مهمی از توصیه‌های خود را به ساماندهی آموزش مهارتی اختصاص داده‌اند.

وی اظهار کرد: به دلیل مشکلات ناشی از بیکاری و ناهماهنگی نظام آموزش نظری و رشد کمی بی‌رویه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه در مقطع کارشناسی، مساله مهارت‌آموزی یکی از مسائل حساس در کشور شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به فراخوان جذب هیات علمی، افزود: تاکنون 25 هزار نفر در این فراخوان ثبت نام کردند که بیش از دو سوم آنها مدرک دکترا دارند ولی متاسفانه ظرفیت جذب در مراکز آموزشی چیزی حدود 2000 نفر است و این نشان می‌دهد که جهت‌گیری ما نیاز به اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه آموزش مهارتی سابقه طولانی در بخش رسمی و غیررسمی کشور دارد، افزود: هماهنگی بین ارائه‌کنندگان آموزش مهارتی، مدیریت کیفیت، مدیریت برنامه‌های درسی و سایر مسائل و ... از امور مهم در این بخش است.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد در زمان انتصاب به این سمت گفتم آمده‌ایم برای کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی. اقتدار و هماهنگی بسترساز رشد مراکز آموزش عالی برای رسیدن به دو شعار اول است که هم رشد بی‌رویه را کنترل کرده و هم توسط آن کیفیت را ارتقا دهیم.

وی همچنین با اشاره به گسترش کمی دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: بیش از 1000 مرکز علمی کاربردی 800 هزار دانشجو و 46 هزار مدرس وضعیت خاصی را برای این دانشگاه به وجود آورده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی ارتباط نسبتا خوبی با دستگاه‌های اجرایی دارد و کیفیت آن باید مورد توجه باشد. این دانشگاه تقریبا 15 درصد دانشجویان کل کشور را تحت پوشش دارد و نشان دهنده سهم مهم آن در آموزش عالی است.

شریعتی با تاکید بر لزوم بازنگری در تعاریف اظهار کرد: تقریبا دو دهم درصد هیات علمی کشور در دانشگاه علمی کاربردی حضور دارند اما ما اگر مدرس را هم‌معنی هیات علمی ببینیم وضعیت تغییر می‌کند. در حال حاضر نسبت دانشجویان به هیات علمی 6500 است که این عدد باید اصلاح شود.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری واحدهای علمی کاربردی 34/5 درصد از کل مراکز آموزشی کشور است.

وی پیشنهاداتی در رابطه با تدوین سند راهبردی دانشگاه ارائه داد و گفت: هدفگذاری و رصد مستمر بازار کسب و کار از اولویت‌های موجود است. همچنین به ماموریت‌گرایی و کیفی‌سازی آموزش مهارتی توجه شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین دریافت روزمره بازتاب اقتصادی و اجتماعی عملکرد دانشگاه را از امور مهم دانست و گفت: باید به داده واقعی بازار کار توجه شود تا طبق آن متوازن‌سازی و متناسب‌سازی اصول کار همه دانشگاه‌ها صورت گیرد.

شریعتی همچنین در توضیح سایر پیشنهادات خود، گفت استقرار در حیطه‌های نوآورانه از طریق بازتعریف نیازهای فناورانه و همچنین پرهیز از تبدیل شدن به فضایی برای اخذ مدرک باید در دستور کار دانشگاه علمی کاربردی قرار گیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، خاطرنشان کرد اگر ماموریتها درست تعریف شوند نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح برون‌مرزی به ایفای نقش بپردازیم بنابراین دانشگاه علمی کاربردی باید برای تعیین سرفصل‌ها برنامه‌ریزی داشته تا از طریق بومی‌سازی مشاغلی که سازگار با محیط باشد به تنوع‌بخشی مشاغل کمک کند.

وی در پایان گفت رسیدن به این امور مستلزم تامین منابع از طریق ارائه خدمات به هزینه کردن جهت توسعه کیفی و برگزیدن مدرسان و استادکاران و نیز کنترل و ارزیابی است.


تگ ها تحصیل 15 درصد دانشجویان در دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی