پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          14 اسفند 1393 - 05 March 2015



کرسی‌های نظریه پردازی از زمینه‌های لازم دانشگاه فرهنگیان


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهگیان لازمه هر حرکت را داشتن بصیرتی از راه و مقصد عنوان کرد و و آن را نشان دهنده ضرورت کار عملی و پژوهشی برای معلم دانست.

علیرضا صادق‌زاده در افتتاحیه همایش کشوری تربیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی(جایگاه و اقتضائات در تربیت معلم) در پردیس شهید هاشمی‌نژاد دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سخن امام علی(ع) به همه انسان‌ها که می‌فرمایند «هیچ حرکتی نیست مگر اینکه تو در آن نیازمند به بصیرت هستی توضیح داد این بیان عمومی حضرت در تعلیم و تربیت حرکتی است بسیار حساس و پیچیده نسبت به مهمترین موضوع عالم که انسان است و برای رسیدن به هدف والای خلقت انسان که قرب الی‌الله است، باید به فهم و بصیرت و علم در حرکت تعلیمی خود متکی باشیم و مقصد را بدانیم و راه درست را تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: این تعبیر امام نشان دهنده ضرورت کار عملی و پژوهشی برای معلمی است که می‌خواهد در تعلیم و تربیت حرکت کند.

صادق‌زاده با اشاره به تعریف تربیت از مبنای نظری تحول بنیادین به عنوان فرایند تعاملی زمینه‌ساز تکوین و تعالی هویت متربیان افزود: هدف تربیت فقط این نیست که دانش و مهارت بیافزاییم؛ بلکه می‌خواهیم شخصیت مناسب به دست آوریم؛ همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند دانشگاه فرهنگیان جایی است که شخصیت معلم در آن ساخته می‌شود.

صادق‌زاده ضمن تعریف فرهنگ به عنوان مجموعه باورها، نگرش و هنجارها، ارزش‌ها، انواع هنر و فناوری که محصول تجارب جمعی بشر در طول زمان است، نسبت آن را با تربیت در هفت عنوان بیان کرد.

وی عنوان کرد: تربیت باید در بستر فرهنگی و فضای فرهنگی جامعه صورت گیرد چراکه لازمه موفقیت در تربیت معلم است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهگیان با اشاره به دومین محور نسبت فرهنگ با تربیت گفت: به نظر من تربیت باید براساس اصولی اتفاق بیافتد که فرهنگ جامعه آن اصول را تعیین می‌کند؛ فرهنگ اسلامی ایرانی به ما می‌گوید که تربیت در چه چارچوبی صورت می‌گیرد که در این بین تربیت معلم باید این اصول و ضوابط را به صورت روشن در اختیار متربیان قرار دهد.

صادق‌زاده در سومین مورد تربیت را برای تداوم فرهنگ جامعه لازم دانست و ادامه داد: یک عملکرد مهم جریان تربیت این است که فرهنگ جامعه را به نسل آینده منتقل کند؛ بنابراین معلم باید با فرهنگ جامعه آشنا باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: فرهنگ جامعه یک واقعیت معصوم و بدون اشتباه نیست زیرا فرهنگ جامعه حاصل خرد جمعی است؛ بنابراین در آن خرافات و اشتباه نیز وجود دارد؛ پس باید فرهنگ را پالایش کرد؛ بنابراین تربیت معلم ما باید به دانشجو معلم یاد دهد که اهل نقد و ارزیابی باشد.

صادق‌زاده در پایان تعامل سازنده با فرهنگ جوامع دیگر تصریح کرد:فرهنگ یک حقیقت ثابت و یکسان نیست؛ اینکه تربیت توسط عوامل و نهادهای فرهنگی اتفاق می‌افتد، از دیگر موارد نسبت بین تربیت و فرهنگ است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه هدف نهایی خلقت قرب الهی است و قرب الهی بدون عبودیت امکان پذیر نیست عنوان کرد تحقق این مهم باید در سایه‌سار بستر حکومت الهی و ظرفیت‌هایی باشد که بتوانیم به هدف غایی برسیم.

وی ادامه داد هدف اصلی تشکیل جامعه اسلامی عبودیت و قرب الهی است.

دادگر تصریح کرد: انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی و تشکیل دولت اسلامی گام‌هایی بود که برای تشکیل جامعه اسلامی برداشته شد و برای ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی باید کارهای علمی و مهندسی، فکری و فرهنگی انجام شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مرکز علمی نیازمند کارهای مشارکتی و مطالعاتی بسیاری است؛ همانطور که علی‌رغم مشکلاتی که بر سر این دانشگاه وجود دارد اما شاهد آن هستیم که کارهای علمی زیادی در این دانشگاه صورت گرفته است.

دادگر با بیان اینکه «زیرساخت‌های علمی و مدیریتی و دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان فراهم نیست» افزود این مرکز در دوره‌ای مورد بی‌مهری قرار گرفت اما خدارا شکر امروز زمینه‌های خوبی برای فعالیت‌های دانشگاه فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد نقد و نظر دیدگاه‌ها در عرصه‌های مختلف علمی و تربیتی در دانشگاه لازم است و حیات و پویایی دانشگاه به حرکت‌های علمی و سیاسی وابسته است که دانشجو و معلمان این حرکت‌ها را باید جزو وظایف خود بدانند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد کرسی‌های نظریه پردازی یکی از زمینه‌های لازم دانشگاه فرهنگیان است و انتظار می‌رود دانشگاه فرهنگیان در کرسی‌های نظریه پردازی تبدیل به قطب شود.


تگ ها کرسی‌های نظریه پردازی از زمینه‌های لازم دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان کرسی آزاد اندیشی دانشگاه فرهنگیان

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی