معاون آموزشی سابق وزیر بهداشت با بیان اینکه حوزه آموزش پزشکی با چالشهای مختلفی نیز مواجه است اعتبارات فصل آموزش پزشکی تعهدات دانشآموختگان ادغام نظام آموزش پزشکی و نظام سلامت و ارزشیابی مدارک دانشآموختگان خارج از کشور را به عنوان برخی از این چالشها برشمرد.
دکتر امیرمحسن ضیائی رییس جمعیت هلال احمر در مراسم معارفه معاون آموزشی جدید وزیر بهداشت که با حضور وزیر برگزار شد، به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداخت.
وی با اشاره به شعار سال 94 گفت: امیدوارم سال 94 که از سوی مقام معظم رهبری همدلی دولت و ملت نام گرفت و توسعهای که در زمینه هستهای رخ داد، سال رهگشایی برای ملت و دولت باشد.
ضیایی با اشاره به انتصابش به عنوان رییس جمعیت هلالاحمر عنوان کرد: اگر سه ماه گذشته از من سوال میشد که ممکن است در جمعیت هلالاحمر حضور داشته باشم و قبل از دکتر هاشمی وزارت بهداشت را ترک کنم، من هرگز احتمال نمیدادم. اکنون به دکتر لاریجانی سوابق بسیاری در آموزش و پژوهش نظام سلامت دارند خیرمقدم میگویند.
معاون آموزشی سابق وزیر بهداشت با بیان اینکه همه اقدامات در وزارت بهداشت به صورت تیمی انجام میشود، تاکید کرد: هدف ما از همه فعالیتها این بود که کارها خوب انجام شود که با درایت دکتر هاشمی و حمایت مقام معظم رهبری، مجلس و دولت تاکنون همه امور به خوبی پیش رفته است.
ضیایی با تاکید بر اینکه رسالت حوزه آموزش در حوزه بهداشت این است که پاسخگوی سلامت جامعه باشد، گفت: آموزش در جامعه باید سلامت را ارتقا دهد و اگر ماموریت دیگری جز این داشت، لازم نبود با وزارت بهداشت تلفیق شود. در درجه اول ارتقای کیفیت آموزش پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل سعی کردیم توسعه آموزش عالی سلامت را هدفمند کنیم که این توسعه هدفمند در قالب سند آمایش سرزمین صورت گرفته است.
وی در ادامه به بیان برنامههای توسعهای حوزه آموزش عالی آموزش پزشکی کشور پرداخت و گفت: توسعه رشته و مقاطع اولویتدار در نظام آموزش عالی سلامت، تحلیل و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت کشور، تحلیل اثربخشی و کارآیی نظام ادغام در نظام سلامت، ارزشیابی و اعتباربخشی موسسه بیمارستانهای آموزشی، تبیین نقش بخش غیردولتی در تربیت نیروی انسانی نظام سلامت که شاخص آن دانشگاه آزاد و چند موسسه غیرانتفاعی است. بینالمللسازی دانشگاه علوم پزشکی، دستیابی به مرجعیت علمی و... از برنامههای توسعهای حوزه آموزش علوم پزشکی کشور است.
معاون آموزشی سابق وزیر بهداشت در ادامه به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: اصلاح زیرساختهای فناوری اطلاعات، تفکیک فعالیتهای صف و ستاد و واگذاری حداکثر امور صف به دانشگاهها، اصلاح آییننامهها و مقررات دست و پاگیر، تعدیل پرسنل ستادی، طرح تحول پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی، اصلاح دستورالعمل پذیرش دستیار تخصصی، ابلاغ آییننامه نحوه انتخاب اعضای بورد، توسعه برنامههای دستیاری تخصصی بالینی، افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی، انتخاب اعضای بوردهای علوم پایه، ساماندهی پردیسهای بینالملل، بازنگری آییننامه هیات علمی، تصویب و ابلاغ اساسنامه مجمع آموزش عالی سلامت، بررسی بهرهوری دانشگاهها نسبت به تجهیزاتی که در اختیار دارند، برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی و... از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش پزشکی است.
ضیایی ادامه داد بازدید از همه بخشها و مراکز دارای مجوز و دانشگاه آزاد، ایجاد مراکز آزمونهای مهارتی تدوین کتب مرجع ملی دندانپزشکی، ارتباطسنجی گروههای دانشگاههای علوم پزشکی تخصصی کشور، ایجاد کارگروه مشترک با وزارت علوم و بررسی چالشها راهکارها و... از جمله اقدامات درحال انجام و پروژههای توسعه معاونت آموزش پزشکی است.
ویدر پایان با بیان اینکه حوزه آموزش پزشکی با چالشهای مختلفی نیز مواجه است، اظهار کرد اعتبارات فصل آموزش پزشکی، تعهدات دانشآموختگان تعداد نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت، ادغام نظام آموزش پزشکی و نظام سلامت، ارزشیابی مدارک دانشآموختگان خارج از کشور، تحول در آموزش پرستاری، خروج نخبگان و از چالشهای حوزه آموزش پزشکی است.