پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          06 امرداد 1394 - 28 July 2015


  کاهش اعتقادات با افزایش سطح تحصیلات از معضلات فرهنگی کشور است


رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی از جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی خواست که مهم ترین مطالبات رهبری در حوزه فرهنگ را احصا کرده و دوره هایی آموزشی با این محور برگزار کند.

حسن بنیانیان در جمع اعضای هیات علمی و معاونین جهاددانشگاهی استان با اشاره به اهداف شکل گیری جهاددانشگاهی افزود: خوشبختانه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مهم در کشور، فعالیت های بسیار خوبی در تمامی زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف نهادهای برآمده از انقلاب مثل جهاددانشگاهی، بسیج و نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، کاهش فاصله نظام دانشگاهی با اهداف نظام و انقلاب اسلامی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

وی از شخص مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به عنوان یکی از برجسته ترین نظریه پردازان فرهنگ در سطح جهان نام برد و ادامه داد: متاسفانه برخی مسئولان به واسطه عدم درک نظرات ایشان در حوزه فرهنگ به اهداف و وظایف واقعی دستگاه های اجرایی در یک بازه زمانی خاص توجه کرده و به اهداف دراز مدت توجهی ندارند. زیرا اگر به اهداف بلند مدت نظام اسلامی که ساختن جامعه ای آباد، متعالی، اخلاق گرا و سرشار از معنویت است توجه کنیم ملاحظه خواهیم کرد که همه دستگاه‌های اجرایی باید نقش و تاثیر خود را در فرهنگ بشناسند و اصلاح کنند.

به گفته وی، ایجاد زمینه‌های لازم برای اصلاح نقش دولت و مجلس در اصلاح فرهنگ می تواند بخشی از مشکلات موجود بخصوص در حوزه فرهنگ را رفع کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اجرایی کردن منویات و مطالبات رهبری در جامعه ادامه داد: فهم رهنمودهای رهبری و انتقال واقعی آن به جامعه، از طریق ساده سازی مفاهیم و گفتمان سازی در بطن جامعه امکان پذیر است.

بنیانیان از مقوله فرهنگ، به عنوان اصلی ترین دغدغه شخص مقام معظم رهبری نام برد و افزود: علی رغم وجود نظریات متعدد در زمینه نقش دولت در مقوله فرهنگ، مقام معظم رهبری بر این باور هستند که دولت در مسائل فرهنگی نقش مستقیمی دارد و باید با تمام توان در این زمینه ورود کند و ضمن اصلاح تاثیرات عملکرد وزارتخانه‌های خود در تحولات فرهنگی، زمینه را برای فعال شدن جریان های مردمی باز کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: در نظام جمهوری اسلامی، همه ساز و کارها باید به عنوان ابزاری برای ارتقای فرهنگ کشور مورد استفاده قرار گیرد چرا که این مهم یکی از دستورات دینی و شرعی ماست.

بنیانیان اظهار کرد: اینکه رهبری فرموده اند تمامی فعالیت‌ها و پروژه‌های کشور باید برای اجرا، یک پیوست فرهنگی داشته باشند حاکی از توجه دقیق ایشان به مقوله فرهنگ و تاثیرات متقابلی است که هر فعالیت انسانی از فرهنگ محیط دارد و بعد از اجرا نیز تاثیرات جدیدی بر فرهنگ می گذارد.

وی تصریح کرد: فعالیت فرهنگی، صرفا به معنای برگزاری چند جشنواره، همایش و تولید چند قلم کالای فرهنگی و توزیع آن در جامعه نیست .

وی با اشاره به نقش حساس و مهم دانشگاه‌ها در ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود که تفکرات غربی از طریق دانشگاه‌ها به بدنه جامعه منتقل می شود و متولیان امور آموزشی و فرهنگی دانشگاه‌ها باید به این مهم بیش از پیش توجه کرده و از ترویج تفکرات غربی و به ویژه تفکرات سکولار در دانشگاه ها و جامعه، جلوگیری کنند.

بنیانیان خطاب به اعضای جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی پیشنهاد کرد؛ با هماهنگی استانداری و سایر نهادهای مربوطه، دوره های کوتاه مدت آموزشی با محوریت انتظارات رهبری در حوزه گفتمان سازی فرهنگی برگزار شود و در درجه اول مدیران کل و در جه دوم، معاونین و کارشناسان ارشد ادارات در این دوره ها حضور داشته باشند که با تحقق این مهم در آینده ای نه چندان دور، انتظارات رهبری به بهترین شکل ممکن به بطن جامعه نفوذ پیدا می کند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: بسیاری از متولیان فرهنگی کشور، نگاه محدودی به فعالیت های فرهنگی دارند و باید شناخت علمی از فرهنگ توسعه پیدا کند.

وی همچنین از اسلامی کردن دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور و مطالبات رهبری نام برد و افزود: اسلامی کردن دانشگاه‌ها صرفا با فعالیت‌های مستقیم فرهنگی برای تعدادی از دانشجویان تحقق پیدا نمی کند بلکه ما نیازمند تحول فکری در اساتید و تحول در محتوای درسی، روش تدریس و اصلاح سبک مدیریت، در کنار برنامه های فرهنگی جاذب برای اکثریت دانشجویان هستیم.

به گفته وی، بررسی ها نشان داده که با افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی در بین بخشی از دانشجویان، اعتقادات این قشر کاهش می یابد که این مهم می تواند از بزرگترین معضلات فرهنگی کشور محسوب شود. متاسفانه این کاهش اعتقادات دینی در بین دانشجویان رشته های علوم انسانی و هنر که در آینده نقش تعیین کننده تری در تحولات فرهنگی دارند بیشتر محسوس است و باید جهاددانشگاهی ضمن بررسی علمی صحت این موضوع و ابعاد آن با کمک اساتید مرتبط برای آن راه یابی کند.


تگ ها کاهش اعتقادات با افزایش سطح تحصیلات از معضلات فرهنگی کشور است کاهش اعتقادات با افزایش سطح تحصیلات معضلات فرهنگی کشور

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی