پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 امرداد 1394 - 01 August 2015



  انتقاد معاونت زنان ریاست‌ جمهوری از شکاف جنسیتی در میان دبیرستانی‌ ها

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری از عدم اجرایی شدن قانون اجباری بودن دوران تحصیلی تا پایان دوره متوسطه اول خبر داد.

در حاشیه برگزاری اجلاس منطقه‌ای یونسکو گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای ایران در زمینه برابری جنسیتی در زمینه آموزش بوده که در مقاطع مختلف تحصیلی کاملا قابل اعتناست. به‌گونه‌ای که علاوه برتامین برابری جنسیتی در مقاطع مدرسه‌ای در آموزش عالی تعداد دختران از پسران بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه سطوح گسترده قانونی و سیاستی در ارتقاء این نرخ طی سه دهه اخیر تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: از جمله مهمترین مواد قانونی، ماده 21 قانون اساسی است که مسئولیت تضمین برگزاری دوره‌های آموزشی و رعایت حقوق زنان را بر عهده دولت می‌گذارد و مواد 19، 20 و 30 قانون اساسی نیز دولت را موظف به ارائه برنامه‌های آموزش ابتدایی و متوسطه رایگان به کلیه شهروندان ایرانی بدون در نظر گرفتن جنسیت، رنگ، نژاد و قومیت و... می‌داند.

فلاحتی با تاکید بر اینکه در این مسیر علاوه بر مواد قانونی، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی نیز تاثیرگذار بوده‌اند، افزود: در این زمینه می‌توان به سیاست محو بی‌سوادی و توزیع فرصت‌های آموزشی با تمرکز بر مناطق روستایی، تاسیس نهضت سواد‌آموزی، توسعه آموزش‌های رسمی و غیررسمی ویژه زنان و دختران روستایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین شرکای کاهش بی‌سوادی خیرین مدرسه ساز بوده‌اند، گفت: این افراد با مشارکت گسترده منجر به تاسیس مدارس در مناطق مختلف شهری و روستایی شدند و علاوه بر توزیع بهتر، فرصت‌های آموزشی منجر به ارتقاء کیفیت آموزش نیز فراهم شده‌ است.

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش کشور ما نیز همچون دیگر کشورها درگیر چالش‌هایی در زمینه تضمین برابری جنسیتی در کشور است و بیشتر ناشی از فرهنگ و هنجارهای مختلف بدلیل تنوع فرهنگی است، گفت: ما در حالی که در دوره ابتدایی و راهنمایی شکاف جنسیتی کمی را ملاحظه می‌کنیم اما در مقطع دبیرستان شکاف قابل اعتنایی مشاهده می‌شود و این نرخ در مناطق مختلف کشور متفاوت است. به عنوان مثال در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان نرخ محرومیت از تحصیل دوره دبیرستان بیشتر از سایر مناطق است و این امر ناشی از فرهنگ منطقه و رویکرد خانواده‌ها نسبت به تحصیل دختران است.

وی در ادامه افزود: اگرچه دولت در برنامه چهارم توسعه با اجباری کردن دوران تحصیلی تا پایان دوره متوسطه اول در مسیر کاهش شکاف جنسیتی در حوزه آموزش گام برداشت؛ اما عدم اجرایی شدن این قانون منجر به ادامه شکاف جنسیتی در مقطع اول و دوم متوسطه شده است و امید است در برنامه توسعه ششم مورد توجه جدی قرار گیرد.

فلاحتی در پایان با اشاره به اینکه چالش برابری جنسیتی و تضمین حق برخورداری برابر دو جنس ازآموزش در اعلامیه اینچئونیز مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: امید است اکثر کشورهای دنیا تا سال 2030 این شاخص را در حد قابل توجهی کاهش دهند که این چالش در کشورما باید از طریق دو حرکت موازی شامل قانونگذاری همچون اجباری کردن دوره‌های تحصیلی و همچنین توسعه فرهنگی مناطق مختلفی که نرخ بیشتری از محرومیت تحصیلی دختران را تجربه می‌کنند مانند روستاها و عشایر برطرف شود.


تگ ها انتقاد معاونت زنان ریاست‌ جمهوری از شکاف جنسیتی در میان دبیرستانی‌ ها معاونت زنان ریاست‌ جمهوری شکاف جنسیتی دبیرستانی‌ ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی