پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 مهر 1394 - 01 October 2015


سال بحرانی دانشگاه‌ های غیر انتفاعی


محمدحسین طیرانی رئیس دانشگاه خیام شب گذشته هفتم مهر ماه در نشست موسسات آموزش عالی استان‌های خراسان جنوبی شمالی و رضوی و استان سمنان در دانشگاه خیام با ارائه گزارشی از سلسله جلسات این اتحادیه با وزارت علوم، اظهار کرد این نشست به منظور جمع‌آوری و هم‌افزایی بین موسسات غیردولتی برگزار شده تا پیشنهادات هر کدام از مجموعه‌ها برای انتقال به وزارت‌خانه و درج در برنامه ششم توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است در این جلسه برای هفته پژوهش که در آذر ماه خواهد بود، برنامه‌ای برای موسسات غیردولتی برگزار شود.

طیرانی با بیان اینکه در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد استقبال خوبی وجود دارد، گفت: خواسته ما این است که دوره‌های کارشناسی ارشد گسترش یابد. ما با دانشگاه آزاد اسلامی مشکلی نداریم بلکه با کمبود دانشجو مشکل داریم در حال حاضر تعداد دانشجو کم شده و دانشگاه آزاد شروع به پذیرش دانشجو با هر مقطعی کرده است.

وی تاکید کرد: در این میان سهمی که به موسسات غیردولتی می‌رسد، محدود است. پذیرش دانشجو از این طریق در دانشگاه آزاد اسلامی بدون اینکه از طریق سازمان سنجش باشد، صورت می‌گیرد. این عادلانه نیست که دست و پای غیر دولتی‌ها بسته شود و راه برای دانشگاه آزاد باز باشد.

رئیس دانشگاه خیام عنوان کرد: البته وزارت علوم هم به این پیشنهاد رسیده قرار بود که واژه غیر انتفاعی را حذف کند تا سرمایه مالکینی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند مال خودشان باشد. اما دانشگاه آزاد اسلامی نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده و مانع این اقدام شده است.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که در گفت‌وگوهای ما با وزارت علوم مطرح بوده بحث حذف عنوان غیر انتفاعی از موسسات غیردولتی است حذف این عنوان در کمیته معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید اما دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف آن را درخواست کرد.

رئیس دانشگاه خیام تاکید کرد: باید توجه داشت که سرمایه موسسات غیر انتفاعی مال صاحبان آن‌هاست در حالی که در دانشگاه آزاد این مساله وجود ندارد و به همین جهت ما به دنبال حذف عنوان غیرانتفاعی هستیم.

طیرانی با اشاره به برخی تفاوت‌های روند پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد با موسسات غیردولتی، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برای رشته معماری چند صد دانشجو پذیرش کرده است. ما طبق مقررات نمی‌توانیم تغییر رشته و یا انتقالی را به راحتی اعمال کنیم در حالی که دانشگاه آزاد به راحتی این کار را انجام می‌دهد.

وی همچنین در خصوص مشکلات دانشگاه‌های دولتی، گفت: تعدادی از واحدهای دانشگاهی از 140 واحد دولتی فاقد ضوابط لازم هستند، باید توجه داشت که در هر حال چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند که طی چند سال آینده این تعداد به شدت کاهش خواهد یافت.

طیرانی اضافه کرد: طبق اظهار معاون وزارت کار در سمینار معاونان آموزشی، در حال حاضر پنج میلیون بیکار در کشور وجود دارد و سالانه 700 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند. نرخ بیکاری در کشور 11 درصد است اما این نرخ برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 26 درصد تخمین زده شده است.

رئیس دانشگاه خیام با اشاره به کم شدن تعدادی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: به عنوان نمونه رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به دلیل کمبود استقبال عملا حذف شده‌اند.

طیرانی همچنین با اشاره به آمار سازمان سنجش در خصوص توزیع دانشجو در دانشگاه‌های مختلف، اظهار کرد: وضعیت توزیع دانشجو در دانشگاه‌ها بسیار اسفبار است. بحث تجمیع موسسات غیرانتفاعی هم از سال آینده باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت و کاهش هزینه‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که 30 درصد پذیرش دانشجو به مجموعه‌های غیر دولتی واگذار شود.

در ادامه این نشست مطلب‌زاده رئیس موسسه تابران توس با ارایه پیشنهاداتی در خصوص برنامه ششم، اظهار کرد: یکی از مسائلی که ما به آن توجه داشته‌ایم بحث بیمه حوادث دانشجویی بود. در حال حاضر ما با چند شرت بیمه‌ای برای این منظور مذاکراتی داشته‌ایم. در حال حاضر این شرکت‌ها بیمه تکمیلی را نمی‌پذیرند، مگر اینکه همه کارکنان را به صورت جمعی در اختیار شرکت قرار دهیم تا قرارداد بسته شود این کار در اتحادیه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائل طرح تجمیع موسسات غیر دولتی است، ادامه داد: در حال حاضر وزارت علوم در حال تدوین آیین‌نامه‌ای در این خصوص است. اگر چند موسسه ادغام شوند می‌توانند به صورت دانشکده‌های مستقل به کار خود ادامه دهند با توجه به وضعیت بحرانی کاهش دانشجو و وزارت علوم معتقد است اگر موسسات غیردولتی بتوانند طرح کسب و کار اقتصادی داشته باشند، شاید کمتر دچار بحران شوند.

مطلب‌زاده با بیان اینکه امسال سالی بحرانی برای دانشگاه‌های غیردولتی است، عنوان کرد: در حال حاضر تمایل افراد برای ادامه تحصیل منجر به کسب و کار کم شده است. طرح تجمیع موسسات برنامه‌ای بوده که وزارتخانه داشته و اتحادیه نیز آن را دنبال می‌کرده است.

در ادامه این جلسه پیشنهادهایی از سوی روسای موسسات آموزش عالی استان‌های خراسان و سمنان ارایه شد که آن هم به شرح ذیل است:

در برنامه ششم توسعه باید روند حذف پردیس‌های خودگردان چه در دانشگاه‌های دولتی و چه آزاد انجام شود. دانشگاه‌ آزاد اسلامی در بخش تحصیلات تکمیلی کلاس‌هایی با جمعیت بالا تشکیل می‌دهند. موسسات غیردولتی باید بتوانند در بهمن ماه امسال نیز پذیرش دانشجو داشته باشند. توسعه تحصیلات تکمیلی در موسسات غیردولتی باید جدی گرفته شود و حداقل چند رشته در مقطع کارشناسی ارشد به هر مرکز داده شود. باید راه برای جذب دانشجوی خارجی باز شود تا جذابیت ایجاد کند. باید با دانشگاه‌های خارجی وارد اشتراک شده و مدارک مشترک ارایه شود. مشکل ما این است که در بازه زمانی کوتاهی فقط می‌توانیم دانشجو بدون کنکور پذیرش کنیم در حالی که این محدودیت برای دانشگاه آزاد و جود ندارد. بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت علوم برای اعطای وام دانشجویی به یک موسسه غیردولتی تنها 30 میلیون تومان است. باید برای افزایش این رقم با وزارتخانه گفت‌وگو کرد. اتحادیه باید کاری کند که موسسات احساس کنند در سازمان سنجش همه چیز به صورت واقعی و درست پیش می‌رود. یکی از روسای موسسات اظهار کرد: روند پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی به این شیوه آینده خوبی ندارد و ما هم نباید دنباله‌روی این روش باشیم. ما نباید پذیرش دانشجو بدون کنکور باشیم این نوع آموزش‌ها موجب بی‌کیفیتی و ناکارآمدی فارغ‌التحصیلان خواهد شد. باید مجموعه‌های علمی کاربردی حذف شده و هر کدام زیر نظر وزارتخانه متبوع خود روند. باید برای دانشجویان موسسات غیردولتی ایجاد هویت کرد. یکی از اقدامات موثر برای این منظور برگزاری المپیادهای منطقه‌ای است.


تگ ها سال بحرانی دانشگاه‌های غیر انتفاعی سال بحرانی دانشگاه‌ها غیر انتفاعی دانشگاه‌های غیر انتفاعی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی