پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          21 آبان 1394 - 12 November 2015


  پیشنهاد تفکیک یارانه رفاهی دانشجو از بودجه عمومی دانشگاه‌ ها



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول درباره مسائل مطرح‌شده برای افزایش اختیارات هیأت‌های امنا و استقلال مالی دانشگاه‌ها و گنجاندن این موضوعات در برنامه ششم توسعه، بر لزوم تعیین تکلیف تعهدات دانشگاه‌ها در حوزه مسائل رفاهی و تحقیقات تأکید کرد و گفت: معتقدم اولین اقدام مؤثر برای استقلال مالی دانشگاه‌ها این است که یارانه مسائل رفاهی دانشجو از بودجه عمومی دانشگاه‌هاه جدا و به‌طور مستقیم به دانشجو پرداخت شود.

با بیان این‌که در حال حاضر دانشگاه‌ها بر اساس قوانین توسط هیأت‌های امنا اداره می‌شوند، اظهار کرد: در کنار افزایش اختیارات هیأت امنا و استقلال دانشگاه‌ها که اکنون مطرح است و باید هم وجود داشته باشد که البته عملأ نیز در قانون ذکر شده است، باید دخالت عوامل بیرونی اعم از دستگاه‌های اجرایی در امور دانشگاه‌ها در قانون تعریف و تعدیل و به موازات افزایش اختبارات و پاسخگویی مسئولان اجرایی دانشگاه‌ها باید از هرگونه دخالت در امور مراکز دانشگاهی پرهیز شود.

وی با اشاره به بحث استقلال مالی دانشگاه‌ها تصریح کرد: از قبل بر مبنای بودجه عمومی کشور دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از تعهدات از بالادست و میان دست برای خودشان ایجاد کردند یا برای آن‌ها ایجاد شده است؛ به‌طور مثال اکنون بسیار رایج است که غذای دانشجویان باید از سوی دانشگاه و یا مسائل رفاهی مانند خوابگاه‌ها باید با هزینه از بودجه عمومی دانشگاه‌ها تأمین شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: در موضوع استقلال مالی دانشگاه‌ها اگر قرار است که دولت پولی را به دانشگاه‌ها کمک کند و دانشگاه اختلاف و کسری اعتبارات خود را از محل درآمدهای اختصاصی خود تأمین کند، باید معلوم شود که تعهدات دانشگاه‌ها در حوزه رفاه یا تحقیقات است و این تعهدات به چه میزان و چگونه باید انجام شود.

عصاری اظهار کرد: معتقدم اولین اقدام مؤثر برای استقلال مالی دانشگاه‌ها این است که یارانه مسائل رفاهی دانشجو از بودجه عمومی دانشگاه‌هاه جدا و به‌طور مستقیم به دانشجو پرداخت شود زیرا بسیاری از وقت مدیریت دانشگاه‌ها صرف مسائل رفاهی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌ها به مراتب بیشتر از آنچه دولت به‌عنوان یارانه و سرانه رفاهی دانشجویان اختصاص می‌دهد، مجبور هستند که هزینه کنند و این باعث می‌شود که دانشگاه کسری بودجه رفاهی را از محل‌های دیگر تأمین کند که بخش‌های دیگر آسیب می‌بینند.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با تأکید بر لزوم بررسی، تقلیل و تعدیل تعهدات قبلی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اگر صرفا بخشی از تعهدات دیده و بخش دیگر دیده نشود، قطعا استقلال مالی دانشگاه‌ها نیز قابل اجرا نخواهد بود؛ دانشگاه‌ها تعهداتی از قبل دارند که باید تکلیف این تعهدات و پروسه زمانی آن مشخص شود زیرا در حال حاضر سالانه هزینه چشمگیری بابت رفاه انجام می‌شود.

عصاری با بیان این‌که این موضوع باید با فرایند زمانی مشخص در قوانین بالادستی دیده شود و در غیر این صورت قابلیت اجرا نخواهد داشت، ادامه داد: معتقدم در برنامه ششم مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد واگذاری مسائل رفاهی به خود دانشجویان است. در واقع یارانه رفاهی باید مستقیم به دانشجو اعطا شود و دانشجو آن را مدیریت کند؛ شاید یک دانشجو نیاز نداشته باشد که همه یارانه خود را به غذا اختصاص دهد.

وی با اشاره به این‌که در اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه‌ها نیز مسائل کلی این موضوع مطرح و در این زمینه نظرخواهی شد، تصریح کرد: امیدوارم با نگاه به حواشی این نکات برنامه درستی برای آینده دانشگاه‌ها تدوین شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارتخانه معتقد است که نسبت کارمند به استاد باید یک به یک باشد. در حالی‌که در بسیاری از دانشگاه‌ها چنین نسبتی وجود ندارد. حال سؤال این است که برای اصلاح این وضعیت باید چه کاری انجام داد؟ آیا به صرف این‌که وزاتخانه در گذشته چنین تعهدی را پذرفته باید در دانشگاه‌ها این نسبت رعایت شود و یا می‌توان آن را تعدیل کرد.

عصاری با اذعان بر این‌که اصل قضیه استقلال دانشگاه‌ها درست است ولی نمی‌شود به‌صورت آنی این موضوع را محقق کرد، افزود: استقلال دانشگاه‌ها الزامات و ملزوماتی دارد که به تعهدات ایجادشده برای دانشگاه‌ها درسال‌های گذشته مربوط است و رؤسای دانشگاه‌ها هم نمی‌توانند این تعهدات را به‌صورت آنی حذف کنند.

وی افزود: مسائل رفاهی، نسبت کارمند به استاد و ... تعهداتی است که از قبل برای دانشگاه‌ها ایجاد شده است و باید تعیین تکلیف و فرایند برخورد با آن‌ها مشخص شود. اگر قرار است پروسه استقلال دانشگاه‌ها انجام گیرد باید به سابقه و عقبه مسائلی که برای دانشگاه‌ها ایجاد شده است توجه شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان این‌که من هم معتقدم دانشگاه‌ها باید پوستی بیاندازند و شرایط جدیدی را با توجه به فضای جهانی که برای دانشگاه‌ها وجود دارد تجربه کنند، گفت: دانشگاه باید تأثیر خود را در جامعه و فضای پیرامونی داشته باشد و فقط یک مرکز آموزشی نباشد. متأسفانه به‌دلیل شرایط حاکم قبلی در دانشگاه‌ها بیشتر نگاه به مسائل آموزشی است؛ امیدواریم در برنامه ششم به‌گونه ای اقدام شود که اثربخشی دانشگاه‌ها در جامعه بیشتر دیده شود.


تگ ها پیشنهاد تفکیک یارانه رفاهی دانشجو از بودجه عمومی دانشگاه‌ ها دانشجویی دانشگاه دانشگاه دزفول

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی