پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          10 شهریور 1395 - 31 August 2016


چهره رشته های دانشگاهی تغییر کرد/حذف و اضافه وزارت علوم کلید خورد

سال تحصیلی جدید با تغییر در چهره رشته های دانشگاهی آغاز می شود، تغییراتی که از حذف چند رشته مشهور و اضافه شدن برخی دیگر از رشته های جدید خبر می دهد.

خبرگزاری مهر؛ گروه حوزه و دانشگاه : سال تحصیلی ۹۵ با توجه به تغییرات گسترده ای که در حذف گرایش های رشته های تحصیلی، بازنگری برخی از رشته ها و حذف برخی از رشته ها رخ داده، سال تحصیلی نوینی را برای دانشگاهیان رقم زده است.

دفترچه های کنکور هر سال نشان از تحولات در سال تحصیلی پیش رو دارد اما امسال این تغییرات از حذف رشته هایی همچون «راهنمایی و مشاوره»، «ادبیات داستانی» و «آب و هواشناسی» تا اضافه شدن رشته هایی چون «زبان چینی»، «خبرنگاری» و «مهندسی نقشه برداری» در بر می گیرد.

اما در این میان رشته هایی هم هستند که تنها از برخی از دانشگاه ها حذف شده اند از آن جمله می توان به رشته مدیریت هتلداری از دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد.

بررسی دانشگاه های مشهور و بزرگ در گروه های مختلف آزمایشی از جمله ریاضی - فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی نشان می دهد که در مقابل برخی از رشته ها نیز اضافه شده و یا اینکه از پذیرش روزانه حذف و به پردیس خودگردان منتقل شده است.

مقایسه درباره رشته های حذف شده یا اضافه شده نسبت به دفترچه کنکور سراسری سال ۹۴ انجام شده است.



پس از تغییراتی که در رشته های تحصیلی دانشگاهی رخ داده است، برخی از دانشگاه های بزرگ کشور نیز این تغییرات را در وضعیت پذیرش خود اعمال کرده اند.

بررسی دانشگاه های بزرگ کشور در گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی نشان می دهد که در برخی از دانشگاه ها پیش از این، پذیرش صورت می گیرد اما از سال ۹۵ این پذیرش ها حذف شده است.

البته بسیاری از رشته های دانشگاهی نیز امسال با تغییر گرایش مواجه شدند که برخی از این تغییرات در اطلاعیه های وزارت علوم، سازمان سنجش و شورای گسترش دانشگاهها اطلاع رسانی شد.

از آن جمله می توان به تجمیع رشته های علوم قرآنی در یک رشته علوم قرآن و حدیث، حذف عنوان الهیات و معارف اسلامی از عناوین فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی و فقه و حقوق اسلامی اشاره کرد.

از دیگر رشته های مشهوری که امثال از پذیرش دانشگاه ها حذف شده است رشته «ادبیات داستانی» از دانشگاه خوارزمی و رشته های مرتبط با جغرافیا از دانشگاه های تهران، تبریز و شهید بهشتی است.

در این میان پذیرش دانشجو در برخی از دانشگاه ها از جمله الزهراء (س) و اصفهان در دوره شبانه حذف شده است.





در دانشگاه هنر اصفهان و رشته های هنر دانشگاه الزهراء (س) ۱۱ رشته در نوبت دوم و ۷ رشته در نوبت دوم حذف شده است.

همچنین در گروه زبان های خارجی نیز یک تغییر رخ داده است که زبان چینی به مجموعه زبان های خارجی اضافه شده و دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی در این رشته دانشجو پذیرش می کنند.

دانشگاه شیراز نیز پس از تغییر گرایش برای رشته فرانسه، رشته زبان و ادبیات فرانسه را به مجموعه رشته های خود اضافه کرد.

سال ۹۵ سال تغییر در رشته های دانشگاهی است. ابتدا حذف گرایش های متعدد از رشته های تحصیلی کلید خورد و سپس حذف برخی رشته هایی که پیش از آن در آنها دانشجو پذیرفته می شد و پس از آن اضافه شدن رشته هایی که بیشتر کاربردی هستند.

به گزارش مهر، وزارت علوم در سیاست خود برای بازنگری رشته های تحصیلی، پس از برگزاری جلسات متعدد در بازنگری مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، این بازنگری را ابتدا از کارشناسی آغاز کرده است که نتیجه این تغییرات در سال تحصیلی ۹۵ خود را نشان می دهد.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی