پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
مجموعه  اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاهارسال شده در   13 شهریور 1389 - 04 September 2010

راه‌اندازي مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاه جامع علمي كاربردي

سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي با تأكيد بر اين‌كه پذيرش دانشجو در دانشگاه جامع علمي كاربردي متوقف نمي‌شود ، از ايجاد مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در دانشگاه جامع علمي كاربردي خبر داد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه جامع علمي كاربردي ، دكتر عبدالرسول پورعباس در اولين نشست خبري خود ضمن تبريك هفته دولت با بيان اين‌كه دانشگاه جامع علمي كاربردي بايد به سمت دوره‌هاي عالي مهارتي حركت كند ، گفت: دوره دكتراي مهارتي بايد در دانشگاه جامع علمي كاربردي طراحي شود. وي با بيان اين‌كه بايد بخش متوسطه ، بخش مياني و بخش عالي در دوره‌هاي آموزش مهارتي در نظر گرفته شود ، افزود: اگر يكپارچگي نظام را داشته باشيم و داوطلبان بدانند كه مي‌توانند به مدارج عالي برسند استقبال زيادي از دوره‌هاي آموزش مهارتي صورت خواهد پذيرفت ، اين افراد بايد بتوانند بلافاصله در هر مقطعي جذب بازار كار شوند. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي در ادامه اظهار كرد: از سوي وزارت كار مداركي ارائه مي‌شود كه اين مدارك ارزش بين‌المللي دارد اما شركت‌هاي تخصصي و مهندسان فارغ‌التحصيل دانشگاه‌هاي كشور مدرك بين‌المللي حرفه‌اي ندارند چون از استانداردهاي جهاني برخوردار نيستند ، در بخش بين‌الملل روي ايران فشار است كه مدارك آموزش‌هاي مهارتي بين‌المللي ارائه دهد. وي ادامه داد: در داخل كشور نيز بايد براي ارائه مدارك آموزش‌هاي مهارتي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي مجوز گرفته شود. دكتر پورعباس درباره پذيرش دانشجو در دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: قرار بود تا زماني كه نظام آموزش مهارتي شكل نگرفته موضوعي مطرح نشود اما در سال قبل بخش‌هايي شتابزده عمل كردند. وي با تأكيد بر اين‌كه توقفي در پذيرش دانشجوي دانشگاه جامع علمي كاربردي وجود ندارد ، گفت: در سال 1389 دانشگاه جامع علمي كاربردي همچون سال‌هاي گذشته پذيرش دانشجو دارد اما در سال‌هاي آتي گزينش دانشجو در نظام مهارتي طراحي مي‌شود. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي با اشاره به ايجاد مكانيسم مستقل پذيرش دانشجو در نظام آموزش مهارتي ، افزود: ادامه پذيرش دانشجو در دانشگاه جامع علمي كاربردي با روش جديد خواهد بود ، اين نحوه آموزش پذيرش‌هاي ويژه خود را دارد ، دفترچه و ظرفيت‌هاي خاص دارد. وي گفت: در پذيرش دانشجو در حال حاضر در تعامل با وزارت علوم حركت مي‌كنيم اما زماني كه روش‌هاي جديدي تصويب شد روش‌هاي جديد جايگزين مي‌شود اما توقف پذيرش دانشجو به هيچ وجه صورت نمي‌پذيرد. دكتر پورعباس با تأكيد بر اين‌كه ممكن است وزارتخانه آموزش‌هاي مهارتي ايجاد شود ، گفت: ممكن است وزارتخانه آموزش‌هاي مهارتي ايجاد شود در اين صورت وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقيقات و فناوري كوچكتر مي‌شوند. دكتر پورعباس با تأكيد بر اين كه دانشگاه جامع علمي كاربردي ديگر به دانشجويان خود وام نمي‌دهد ، گفت: دانشگاه جامع علمي كاربردي ديگر به دانشجويان خود وام نمي دهد ، مسئوليت اين دانشگاه آماده سازي فرد براي ورود به بازار كار است. بسترهاي كاري را بايد سازمان‌هاي ديگر ايجاد كنند. وي گفت: بخشي از ظرفيت كارداني دانشگاه جامع علمي كاربردي به آموزشگاه‌هاي فني حرفه اي داده مي‌شود و در عوض مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا به مقاطع دانشگاه جامع علمي كاربردي اضافه مي‌شود. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي در ادامه گفت: در حال حاضر ايران از نظر تعداد آموزشكده‌ها و آموزشگاه‌ها و تعداد نفراتي كه آموزش مهارتي مي‌بينند در منطقه در رتبه اول قرار دارد اما از نظر كيفيت و كارايي در اواخر جدول است. دكتر پورعباس افزود : دو نظام آموزشي در كشور وجود دارد، نظام‌هاي آموزشي عالي و راهنمايي و متوسطه كه متصدي نظام آموزش راهنمايي و متوسطه وزارت آموزش و پروش و متصدي نظام آموزش عالي وزارت علوم است. وي گفت: نظام‌هاي آموزشي كشور آموزش‌هاي تئوري و حرفه‌اي ارائه مي‌دادند ، آموزش‌هاي حرفه‌اي در قالب هنرستان‌ها و آموزشكده‌ها و دانشگاه جامع علمي كاربردي ارائه مي‌شد. در كنار آن سازمان فني و حرفه‌اي نيز تشكيل شده بود كه نيازهاي بخش مهارت را مورد توجه قرار مي‌داد. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي افزود:‌ با توجه به سوابق صد ساله آموزش‌هاي مهارتي، اين آموزش‌ها نتوانستند نيازهاي واقعي جامعه را برآورده كنند و همچنان نيروهايي با تحصيلات متوسطه و عالي وجود دارد كه مهارت ندارند. وي با بيان اين‌كه در دانشگاه جامع علمي كاربردي در مقطع كارداني و كمتر كارشناسي فعاليت‌هايي صورت گرفته اما زمينه رشد اين دوره‌ها تا مقاطع بالاتر فراهم نشده است، گفت: بيش از 81 كشور داراي دو نظام آموزشي مهارتي و تئوري هستند. دكتر پورعباس ادامه داد: هر دو نظام مهارتي و آكادميك مبتني بر دانش هستند اما محصول يكي از نظام‌ها مستقيماً وارد بازار كار مي‌شود و ديگري بيشتر اطلاعات آكادميك دارد و فارغ‌التحصيلان آن براي حضور در بازار كار نيازمند كسب مهارت هستند. وي با بيان اين‌كه بخش عمده نظام آموزش عالي كشور مشمول آموزش‌هاي تئوريك است ، گفت: بخش عمده‌اي از مراكزي كه وابسته به دانشگاه‌هاي اجرايي هستند مانند جهاد كشاورزي، وزارت صنايع و ... تلاش خود را در جهت آموزش‌هاي مهارتي گذاشته‌اند. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي افزود: آموزش‌هاي مهارتي در بستر آموزش عالي قرار بود حركت كند كه اين بستر بستر مناسبي براي رشد آن آموزش‌ها نبود چرا كه استانداردهاي آموزش عالي‌ آكادميك، براساس آموش‌هاي آكادميك است. وي با تأكيد بر اين‌كه آموزش‌هاي مهارتي از استانداردهاي متفاوتي نسبت به آموزش‌هاي آكادميك برخوردار هستند و عمده اين آموزش‌ها بايد در كنار خط توليد باشند ، گفت: در نظام آموزش پزشكي دانشجويان پس از طي دوره‌هاي علمي ، به همين ميزان بايد در محيط كار مستقر باشند و بقيه دوره آموزشي خود را در محيط كار بگذرانند ، بر اين اساس پس از فارغ‌التحصيلي از مهارت لازم برخوردار هستند ، اين روند در بخش تربيت خلبان نيز وجود دارد. در مرحله اول آموزش‌هاي آكادميك بسيار سختي به دانشجويان ارائه مي‌شود. در حالي‌كه دانشجو براساس آن اطلاعات نمي‌تواند پرواز كند. در نتيجه بايد يك دوره مهارتي ويژه را سپري كنند. دكتر پورعباس با بيان اين‌كه بررسي‌هاي صورت پذيرفته در دنيا مشخص كرده است كه نظام‌هاي آموزشي مهارتي و آكادميك بايد از استقلال نسبت به يكديگر برخوردار باشند ، گفت: درنظام آموزشي مهارتي استقلال عام بايد وجود داشته باشد ، شوراي گسترش ، برنامه‌ريزي ، استانداردهاي لازم ، استانداردهاي اساتيد ، مربيان و اعضاي هيئت علمي بايد مختص آموزش‌هاي مهارتي باشند. وي با تأكيد بر اين‌كه در نظام آموزشي مهارتي 70 درصد آموزش‌ها بايد در خط توليد انجام شود ، گفت: در نظام آموزشي مهارتي كه در دنيا شكل گرفته يك مجموعه آموزشي شاهد دو بخش علوم پايه و علوم كارگاهي است. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي با بيان اين‌كه اولين خصيصه‌اي كه در كشورهاي مختلف وجود دارد استقلال دو بخش آموزشي آكادميك و مهارتي است، گفت: اولين قدم در آموزش‌هاي مهارتي ايجاد بستر مناسب مستقل از بستر طراحي شده آموزش عالي است.وي ادامه داد: به عبارتي اولين خصلت آموزش‌هاي مهارتي مستقل بودن اين آموزش‌هاي كادميك است. دكتر پورعباس با تأكيد بر اين‌كه آموزش‌هاي مهارتي بايد از مقاطع مختلف تحصيلي برخوردار باشند، گفت: يكي از خصلت‌هاي اين نظام آموزشي مبتني بر تغييرات بودن آن است در حاليكه در دوره‌هاي آموزشي آكادميك تغييرات زيادي وجود ندارد. وي گفت: تطبيق مدارج و مدارك در دو نظام آموزشي مهارتي و آكادميك بايد ديده شود و انتقال از نظام آكادميك به نظام آموزشي مهارتي بايد تعريف شود. در نظام آموزشي مهارتي دوره‌هاي پيشرفته تا دكتراي حرفه‌اي بايد ديده شود. كارداني حرفه‌اي ، كارشناسي حرفه‌اي ، كارشناسي ارشد حرفه‌اي و دكتراي حرفه‌اي از مقاطع تحصيلي دوره‌هاي مهارتي هستند. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي افزود: يكي از خصلت‌هاي مهم دوره‌هاي مهارتي اين است كه همپاي تحولات بازار و تكنولوژي بايد تغيير وضعيت بدهد و بايد در جهت رشد و انتقال و رفع نيازهاي بخش كار فعاليت داشته باشند. وي گفت: در حال حاضر ايران از نظر تعداد آموزشكده‌ها و آموزشگاه‌ها و تعداد نفراتي كه آموزش مهارتي مي‌بينند در منطقه در رتبه اول قرار دارد اما از نظر كيفيت و كارايي در اواخر جدول است. چرا كه بستر استاندارد لازم براي حركت اين بخش آموزشي در كشور وجود ندارد و اين بستر نه تنها موجب سريع‌تر طي كردن مسير نمي‌شود بلكه خودش مانع حركت است. دكتر پورعباس گفت: در نظام آموزش مهارتي بايد نظام صلاحيت‌هاي مهارتي ديده شود اين نظام با نظام صلاحيت‌هاي علمي بايد تطبيق داده شود. مدارك بايد نسبت به هم معادل سازي شوند. وي گفت: نظام آموزش مهارتي تعريف ويژه‌اي دارد كه در قالب استاندارهاي وزارت علوم نمي‌گنجد، بخش عمده اساتيد اين نظام كساني هستند كه در كارخانجات شاغل هستند بايد هويت‌بخشي شوند و به عنوان اساتيد حوزه آموزش حرفه‌اي به كار گرفته شوند و شخصيت دو هويتي داشته باشند مانند رئيس كارخانه و استاد دانشگاه. سرپرست دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: در نظام آموزش مهارتي از 140 واحدي كه دانشجوي دوره كارشناسي بايد بگذراند 70 واحد بايد در كارخانه اخذ شود ، نظام آموزش مهارتي از تخصص بسيار بالايي برخوردار است و تنوع بسيار بالايي دارد. وي گفت: آموزش هدفمند نيروهاي ماهر با تخصص‌هاي ويژه ، انطباق روز به روز با تكنولوژي و تربيت نيروهاي كارآفرين از ويژگي‌هاي نظام آموزش مهارتي است. دكتر پورعباس گفت: يكپارچگي نظام يعني تمام آموزش‌هاي بخش‌هاي مختلف صنعتي را بايد در طول هم قرار دهيم. الان آموزش براي فوق ديپلم هم در دانشگاه جامع علمي كاربردي و هم در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد كه از يكپارچگي برخوردار نيست. وي گفت: تربيت تكنسين نياز كشور است اما براي تربيت نيروي انساني اگر ساختار هرم انساني در نظر گرفته نشود دچار مشكل خواهيم شد. http://www.uast.ac.ir/DocLib5/متن%20اخبار/متن%20خبر.aspx?i=4132

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

اخبار روزنامه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت