اخبار دانشگاهی کشور / معرفی رشته های دانشگاهی مقطع ارشد 06 امرداد 1392 - 28 July 2013
معرفی مهندسی مكانیك-كارشناسی ارشد

مهندسی مكانیك در مقطع كارشناسی ارشد به شش گرایش كلی تقسیم میشود:
1- طراحی كاربردی
2- تبدیل انرژی
3- ساخت و تولید
4- هوافضا
5- خودرو (سیستم محركه خودرو – طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز، فرمان – سازه و بدنه خودرو)
6- مهندسی پزشكی (بیومكانیك).
در گرایش طراحی كاربردی، ساخت و تولید و گرایشهای سازه بدنه و سیستم تعلیق (این دو گرایش زیر مجموعه خودرو میباشد) مباحثی از قبیل مقاومت مصالح، الاستیسیته و پلاستیسیته، مواد مركب، كنترل پیشرفته، دینامیك و ارتعاشات پیشرفته، روشهای المانهان محدود مطرح میباشد.
در گرایش تبدیل انرژی، هوافضا (گرایشهای آیرودینامیك و جلو برنده و قوای محركه كه یكی از گرایشهای خودرو میباشد) مباحثی از قبیل مكانیك سیالات پیشرفته، انتقال حرارت هدایت پیشرفته، انتقال حرارت جابجایی پیشرفته، تشعشع پیشرفته، دینامیك سیالات محاسباتی (CFD)، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، آیرودینامیك مادون صوت و مافوق صوت، لایه مرزی، توربولانس و هیدروآیرودینامیك مطرح میشود.
با توجه به اینكه دوره كارشناسی ارشد معمولاً شامل 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایاننامه میباشد، لازم است در گرایشی كه انتخاب میكنید دقت لازم را نسبت به میزان علاقه خود داشته باشید. اغلب دانشجویانی كه پایه تئوری خوبی ندارند در ارائه یك پایان نامه خوب دچار مشكل میشوند. از اینرو توجه داشته باشید كه انتخاب گرایشها بر اساس علاقه و تواناییهایتان باشد.
به طور كلی دانشگاههای تهران با توجه به وجود امكانات نسبتاً خوب برای ادامه تحصیل در دورههای كارشناسی ارشد و دكتری پیشنهاد میشوند و در شهرستانها نیز دانشگاههای صنعتی اصفهان، تبریز و شیراز در اولویت هستند. سه دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و خواجه نصیر گرایش خودرو این گرایشها را دارد و تنها دانشكده خودرو در دانشگاه علم و صنعت میباشد.
دانشگاههای صنعتی شریف-صنعتی امیركبیر-تهران- علم و صنعت ایران-تربیت مدرس- خواجه نصیرالدین طوسی- صنعتی اصفهان- تبریز- شیراز- فردوسی مشهد- بوعلی سینا همدان- شهید چمران اهواز- سیستان و بلوچستان- ارومیه- كاشان- گیلان- مازندران - یزد-صنعتی مالك اشتر و امام حسین و … برای مقاطع كارشناسی ارشد پذیرش دارند.
ظرفیت پذیرش در دانشگاههای دولتی حدود 1000 نفر و در دانشگاه آزاد حدود 200 نفر میباشد. تعداد شركتكنندگان آزمون ورودی كارشناسی ارشد این رشته حدود 13000 نفر میباشد كه طبق آمار حدود 10 درصد این داوطلبان پذیرش میشوند و حق ادامه تحصیل خواهند داشت.
مواد و ضرایب امتحانی
1- زبان عمومی و تخصصی
2- ریاضی
3- حرارت و سیالات (ترمودینامیك، مكانیك سیالات، انتقال حرارت)
4- جامدات (استاتیك، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء)
5- دینامیك و ارتعاشات (دینامیك، ارتعاشات، دینامیك ماشین، كنترل)
6- ساخت و تولید (ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشینهای كنترل عددی، اندازهگیری، تولید مخصوص، هیدرولیك و نیوماتیك، مدیریت تولید).
ضرایب به ترتیب مواد درسی:
1- ساخت تولید (1، 2، 1، 2، 1، 4)
2- طراحی كاربردی (1، 2، 2، 3، 2، 0)
3- تبدیل انرژی (1، 2، 3، 2، 2، 0)
4- مهندسی پزشكی- بیومكانیك (3، 4، 3، 4، 3، 3)
5- سیستم محركه خودرو (2، 3، 3، 3، 2، 0)
6- طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز و فرمان (2، 3، 1، 3، 4، 0)
7- سازه بدنه خودرو (2، 3، 2، 4، 3، 0)
منابع مطالعاتی
زبان: متون تخصصی مكانیك
زبان عمومی: 1- گرامر زبان عمومی كلیه رشتههای كارشناسی ارشد، تألیف وحید عسگری، انتشارات: كانون فرهنگی آموزش. 2- لغت: 504 absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درك مطلب : TOFEL flash (Reading) ،-زبان انگلیسی عمومی 2(درك مطلب)، انتشارات كانون فرهنگی آموزش
ریاضیات:
ریاضی 1: آزمونهای ریاضی كارشناسی ارشد: مؤلف: دكتر نیكوكار
ریاضی 2: مؤلف: مهندس حسین سرمدی ـ شركت تعاونی سازمان سنجش آموزش كشور
ریاضی مهندسی: یوسف كریمی، انتشارات كانون فرهنگی آموزش
معادلات دیفرانسیل: 1: مؤلف: دكتر نیكوكار
ترمودینامیك: ون وایلن، سنجل
مكانیك سیالات: وایت، فاكس، شیمز، استریتر
انتقال حرارت: اینكرپرا، هولمن
مقاومت مصالح: بیرجانسون
استاتیك: مریام، بیر جانسون، شیمز
طراحی اجزاء: شیگلی، اسپاتس
دینامیك : مریام، نیكخواه بهرامی
ارتعاشات : تامسون
دینامیك ماشین : مارتین، پازوكی
كنترل : اوگاتا، بنجامینكو
منبع:پارسی داک
توجه مهم : منابع فوق صرفا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.