پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 97 نتایج ارشد 97 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 97 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 97 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / تحصیل در خارج          18 فروردین 1389 - 07 April 2010

نيم‌نگاهي به نظام آموزشي كشورهاي جهان‌ـ13 100 هزار دانشجوي خارجي در استراليا تحصيل مي‌كنند خبرگزاري فارس: نزديك به 100 هزار دانشجوي خارجي در دانشگاه‌هاي استراليا تحصيل مي‌كنند و اين در حالي است كه اين كشور تنها 38 دانشگاه، 7 كالج دولتي و يك دانشگاه آزاد دارد. به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، در كشور استراليا، اصطلاح آموزش عالي به تمام دوره‌هاي آموزش تكميلي اعم از آموزش دانشگاهي و فني و حرفه‌اي اطلاق مي‌شود.دانشگاه‌هاي كشور استراليا، مؤسسات آموزش عالي مستقلي هستند كه توسط ايالات مختلف كشور تأسيس شده‌اند. نخستين دانشگاه‌هاي استراليا در 4 شهر بزرگ كشور (دانشگاه سيدني درسال 1850،دانشگاه ملبورن درسال 1853، دانشگاه آدلايد درسال 1874 و دانشگاه تاسمانيا درسال 1890 ) احداث شدند. دانشگاه كوئينرلند و دانشگاه استرالياي جنوبي نيز پس از تأسيس فدراسيون استراليا در سال 1901، احداث شدند. ديگركالج‌ها و دانشگاه‌هاي كشور نيز در فاصله جنگ‌هاي جهاني اول و دوم پا به عرصه وجود نهادند.نخستين دانشگاه خصوصي استراليا درسال 1987تأسيس شد. در سال 1988، دولت مشترك المنافع با اتخاذ سياست اصلاحات اساسي در بخش آموزش، سبب شد تا نظام آموزش عالي كشور ـ كه از محل بودجه دولتي تأمين اعتبار مي‌شود ـ براي تأمين نيازهاي رو به رشد بخش اقتصاد از نو بازسازي شود. در حــــال حــاضر تقسيم بندي دو به دو پيشين ميان دانشگاه‌ها و كالج‌هاي آموزش عالي (CAE) به صورت رسمي از ميان رفته و سيستم ملي متحد الشكل ( UNS) -كه اساساً توسط دپارتمان اشتغال، آموزش و امور جوانان تأمين اعتبار مي‌شود ـ جايگزين آن شده است. در حال حاضر، در كشور استراليا 38 دانشگاه ، 7 كالج دولتي و يك دانشگاه آزاد مشغول فعاليت آموزشي هستند. علاوه بر اين، تعداد زيادي مؤسسات آموزش عالي خصوصي مشتمل بر كالج‌هاي پلي تكنيك و مؤسسات آموزش عالي فني و حرفه‌اي فعاليت دارند كه به علاقمندان در زمينه‌هاي مختلف فني و حرفه‌اي آموزش‌هاي لازم را ارايه مي‌دهند. سال آموزشي استراليا تا اندازه‌اي با سال ايالات متحده آمريكا متفاوت است. ترم اول در نيمه ماه فوريه آغاز و در پايان ماه جون به اتمام مي‌رسد. دومين ترم در نيمه ماه جولاي آغاز و در پايان ماه نوامبر به اتمام مي‌رسد. دانشگاه Bond داراي سه ترم تحصيلي است كه در ماه‌هاي ژانويه، مي و سپتامبر است. خطوط زماني براي آموزش در استراليا نبايد با دوره هاي معمولي آموزش در ايالات متحده آمريكا تداخل داشته باشد. تعطيلات دراز مدت نيز از يك دسامبر تا 28فوريه به طول مي‌انجامد. زبان آموزش مؤسسات آموزش عالي استراليا زبان انگليسي است. در استراليا براي ورود به دوره‌هاي تحصيلي كارشناسي برخورداري ازگواهينامه آموزش متوسطه الزامي است. بيشتر رشته‌هاي دانشگاهي به دوره كارشناسي منتهي مي‌شود. طول دوره تحصيلي برخي از رشته‌هاي دانشگاهي نظير هنرهاي زيبا، علوم و بازرگاني 3 سال، رشته‌هاي مهندسي و آموزش 4 سال، دندانپزشكي، دامپزشكي و معماري 5 سال و پزشكي و جراحي 6 سال به طول مي‌انجامد. دانشكده‌هاي علوم و هنرهاي زيبا در رشته‌هاي تحصيلي مربوطه، دوره كارشناسي عمومي را طي 3 سال و درجه كارشناسي افتخاري را طي 4 سال برگزار مي‌كند. فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي كارشناسي در دوره‌هاي يك تا 2 ساله كارشناسي ارشد حضور مي‌يابند. مدرك كارشناسي ارشد ( M. A. ) در ازاي انجام يك فعاليت تحقيقاتي در رشته تحصيلي مربوطه و ارايه يك تز تحقيقاتي به داوطلبان اعطا مي‌شود. در رشته‌هاي پزشكي و مهندسي، دانشجويان موظف به پرداختن به كار عملي پيش از دريافت مدرك دوره، هستند. * دانشگاه‌هاي كشور استراليا در رشته‌هاي علوم انساني و پزشكي دوره دكتري برگزار مي‌كنند بيشتر دانشگاه‌هاي كشور استراليا در رشته‌هاي علوم انساني و پزشكي دوره دكتري برگزار مي‌كنند. براي اخذ مدرك دكتري دانشجويان ملزم به دفاع از تز تحقيقاتي در پايان دوره علاوه بر ارايه آن نزد هيئت ارزشيابي هستند. مدارك‌ تحصيلي‌ دانشگاه‌هاي استراليا به ترتيب عبارتند از: 1- Associated Diploma كه‌ پس‌ از دو سال‌ تحصيل‌ همراه‌ با كار ارائه‌ مي‌‌شود كه‌ تحت‌ پوشش‌ دوره‌‌هاي‌ حرفه‌‌اي‌ (TAFE) است‌. 2- Diploma كه‌ پس‌ از 3‌ سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ متوسط‌ه‌ همراه‌ با كار ارائه‌ مي‌‌شود، اين‌ دوره‌ نيز تحت‌ پوشش‌ دوره‌‌هاي‌ حرفه‌‌اي‌ (TAFE) است. 3- Bachelor حداقل‌ 3 سال‌ و معمولاً 4 سال‌ تحصيل‌ بعد ازديپلم‌ متوسطه‌ است. 4- Post Graduate Certoficate (PGC) يك‌ ترم‌ (سيمستر) پس ازكارشناسي‌ است‌. 5- Post Graduate Diploma (PGD) دو ترم‌ (سيمستر) پس از كارشناسي‌ است‌. 6- Bachelor Honours Degree حداقل‌ 4 سال‌ تا 5 سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ متوسط‌ه‌ است، دانش‌ آموختگان‌ اين‌ دوره‌ بدون‌ گذراندن‌ مقطع‌ Master مي‌توانند دوره‌ Ph.D راشروع‌ كند. 7- Master براي‌ ورود به‌ اين‌ دوره‌ امتحاني‌ صورت‌ نمي‌‌گيرد بلكه‌ با توجه‌ به‌ نمرات‌ دوره‌ Bachelor و معرف‌هاي‌ ارائه‌ شده‌ صادر مي‌‌شود. ط‌ول‌ مدت‌ اين‌ دوره‌ بستگي‌ به‌ ط‌ول‌ مدت‌ دوره‌ Bachelor دارد. بدينصورت‌ كه‌ يك‌ سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از دوره‌ 4 ساله‌ Bachelor و 2 سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از دوره‌ 3‌ ساله‌ Bachelor است البته‌ در بعضي‌ از رشته‌‌ها (شيلات‌) دوره‌ Master تا 3‌ سال‌ هم‌ بط‌ول‌ مي‌‌انجامد. 8- Ph.D. اين‌ دوره‌ معمولا با تحقيق‌ بوده‌ و لازم‌ است‌ طي‌ اين‌ تحقيق‌ موضوع‌ جديدي‌ در يكي‌ از رشته‌‌هاي‌ علوم‌ ارائه‌ شود. البته‌ در بعضي‌ از دانشگاه‌ها گذراندن‌ يك‌ دوره‌ Qualyfingكه‌ به صورت‌ درس‌ است، براي‌ شروع‌ دوره‌ دكتري الزامي‌ است‌ و سپس‌ دوره‌ تحقيق‌ كه حداقل‌ 3‌ سال‌ است آغاز مي‌شود. * مدارك‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ خصوصي‌ (Private) و كالج‌ها غير قابل‌ ارزشيابي‌ است مدارك‌ Diploma پس از ديپلم‌ متوسطه كارداني‌ ارزشيابي‌ مي‌شود، مدارك‌ Bachelor پس از ديپلم‌ متوسطه كارشناسي‌ ارزشيابي‌ مي‌‌شود، مدارك‌ (Post Graduate Diploma (PGD و (PGC) Certificate Post Graduate پس ازمقطع كارشناسي تحت عنوان كارشناسي ارشد ارزشيابي مي‌شود. مدارك‌ Master با شرط‌ داشتن‌ كارشناسي‌، به عنوان‌ كارشناسي‌ ارشد ارزشيابي‌ مي‌شود و مدارك‌ Ph.D. با شرط‌ داشتن‌ كارشناسي‌ ارشد، به عنوان‌ دكترا ارزشيابي‌ مي‌شود. در صورتي كه‌ مدرك‌ دكتري بدون‌ تحصيل‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ ارشد(Master) و پس‌ از دريافت‌ مدرك‌ كارشناسي‌(Bachelor) اخذ شده‌ باشد درذيل‌ ارزشنامه‌ جمله‌ اين‌ تحصيلات‌ پس‌ از اتمام‌ دوره‌ كارشناسي‌ انجام‌ شده‌ است‌ قيد مي‌شود. تمام‌ مدارك‌ اخذ شده‌ از مراكز آموزش‌ عالي‌ خصوصي‌ (Private) و كالج‌ها غير قابل‌ ارزشيابي‌ است. براي ورود به مراكز پلي تكنيك و فني و حرفه‌اي مداركي همچون اتمام تقاضانامه تا سال دهم تحصيل، برخورداري از نمرات IELTS بين 6 – 5 يا نمرات تافل حداقل 550 – 500 و برخورداري ازميانگين GPA بالاتر از 2 مورد نياز است. فارغ التحصيلي از يك دانشگاه معتبر، برخورداري از نمرات IELTS بين 7 – 5/6 يا نمرات تافل حداقل 600-575، برخورداري ازميانگين GPA حداقل 5/2 و برخورداري از تجارب كاري مرتبط به درس تخصصي از مدارك مورد نياز براي احراز مقام استادي در دانشگاه‌هاي استرالياست. يك بخش آموزش عالي استراليا، مشتمل بر دانشگاه‌ها و مؤسسات غير دانشگاهي است. دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالي استراليا خود اعتباري و خودگردان هستند. قانون تأسيس دانشگاه‌ها، مسئوليت را به حكومت و مديريت در هيئت حاكمه به شكل شورا يا مجلس سنا محول مي‌كند كه در قبال دولت منطقه‌اي، ايالتي يا فدرال پاسخگو است. معمولاً هيئت‌هاي حاكمه از حدود 18 تا 25 عضو برخوردارند كه متشكل از رئيس دانشگاه، هيئت علمي ارشد ـ معاون رئيس دانشگاه، نماينده معاون رئيس دانشگاه و كرسي هيئت آكادمي ـ و همچنين اعضاي خارجي، منتخبين دولتي و نمايندگان دانش آموزي و كارمندي است. ضمناً اين قانون شرايط را براي انتصاب معاون رئيس دانشگاه به عنوان رئيس اجرايي اصلي فراهم مي‌آورد. دانشگاه‌هاي استراليا مؤسسات جامعي هستند كه طيف وسيعي از برنامه‌ها را ارائه مي‌كنند. اين دانشگاه‌ها به شكل چشمگيري از لحاظ اندازه متفاوت هستندكه بزرگترين آنها از حدود 40 هزار و كوچك‌ترين آنها نيز از حدود 2 هزار دانشجو برخوردارند. اكثر آنها بين 10 هزار تا 20 هزار دانشجو دارند. تعداد زيادي از دانشگاه‌ها در شهرهاي اصلي واقع شده‌اند اما تعداد قابل ملاحظه‌اي هم در مراكز محلي كوچكتر قرار دارند. دانشگاه‌هاي بزرگتر معمولاً داراي چند فضاي باز هستند. بيشتر دانشگاه‌ها بر مبناي دانشكده‌ها يا مدارس تشكيل مي‌شوند اما ممكن است تعدادي مركز يا مؤسسه تحقيقي يا ويژه نيز داشته باشند. بسياري از دانشگاه‌ها كالج‌هاي مسكوني دارند كه هيچ مسئوليتي براي تدريس ندارند اما ممكن است زمينه تدريس خصوصي بيشتري را فراهم كند. برنامه‌ها و درجات ارائه شده از سوي مؤسسات غير دانشگاهي اغلب يك مركز كاربردي داشته و اكثراً در زمين‌هايي مثل هنر، بازرگاني، مهمانداري، دين و خداشناسي و آموزش معلمي هستند. تعدد كمي از مؤسسات غير دانشگاهي خود اعتباري هستند اما اكثر آنها اين چنين نيستند. در مورد مؤسساتي كه خود اعتباري نيستند امتيازات و برنامه‌هاي آموزشي عالي آنها از سوي قدرت‌هاي اعتباري آموزش عالي منطقه‌اي يا ايالتي مربوط به رسميت شناخته مي‌شوند. به چنين روشي معمولاً رسميت دادن خارجي مي‌گويند. امتيازات و برنامه‌هاي آموزش عالي كه با اين روش، رسميت مي‌بابند بايد در ايالت يا منطقه‌اي رسميت پيدا كنند كه در آنجا ارائه شده‌اند چون اين مسأله در بخش آموزش عالي، حالت ملي ندارد. در برخي موارد امتيازاتي كه در مؤسسات غير خود اعتباري تعهد مي‌شود ممكن است در ارتباط با دانشگاه ارائه شوند. درسال 1999، تعدد 686 هزار و 200 دانش آموز در دوره‌هاي آموزش عالي كارشناسي و كارشناسي ارشد ثبت‌نام كردند كه در دانشگاه‌هايي با هزينه عمومي ((Publicly Funded برگزار مي‌شد. مؤسسات آموزش عالي استراليا تعداد زيادي از دانشجويان خارجي را جذب كردند كه از ميان آنان 84 هزار و 100 دانش آموز خارجي در سال 1999 ثبت‌نام كردند. دركشور استراليا 42 دانشگاه وجود دارد. دانشگاه‌ها به 2 صورت تحقيقاتي و آموزشي فعاليت مي‌كنند. در اين مؤسسات رشته‌هاي تحصيلي مختلف و متنوعي از كارداني تا دوره دكتري به علاقمندان ارايه مي‌شود. بسياري از دانشگاه‌هاي اين كشور داراي ساختار چند دانشكده‌اي بوده و هر دانشكده در زمينه خاص علمي نظير علوم انساني دانشجو مي‌پذيرد. كيفيت، استاندارد و تنوع آموزشي، دانشگاه‌هاي اين كشور در زمره بهترين دانشگاه‌هاي جهان قرار دارد. دانشجويان در اين كشور مي‌توانند شهريه تحصيلي هر سال را يكجا پرداخت كرده يا از وام‌هاي دانشجويي موسوم به كمك هزينه آموزش عالي ( HECS ) استفاده كنند. اگر دانشجو از سيستم ( HECS ) استفاده كند بايد دوره تحصيلات دانشگاهي خود را به نحوي تنظيم كند تا در حين تحصيل وام دريافتي را تا آخر دوره تسويه كند. لازم به ياد آوري است كه اين وام به دانشجويان تمام دوره‌هاي تحصيلي تعلق مي‌گيرد. * بيشتر مؤسسات آموزش عالي استراليا بر اساس سرمايه‌گذاري دولتي پايه‌ريزي شده‌اند بيشتر مؤسسات آموزش عالي بر اساس سرمايه گذاري دولتي پايه ريزي شده‌اند كه هزينه اين مؤسسات در هر 4 سال براي دولت، تقريباً 40 هزار ميليون دلار است. در اين زمينه استراليا به عنوان مقام دوم در دنيا بعد از كشور آمريكا قرار دارد، به عنوان مثال ساليانه دولت استراليا به طور متوسط 1943، 10ميليون دلار آمريكا براي دانشجويان سال سوم هزينه مي‌كند اگر چه بر خلاف آمريكا، آموزش در استراليا ارزان است. انتخاب دانشگاه مي‌تواند خيلي مشكل باشد زيرا بيشتر شهرهاي مهم داراي تعداد متفاوتي آموزشگاه عالي هستند و اكثر دانشگاه‌ها سعي بركسب شهرت و اعتبار آموزشي بالا در يك رشته خاص تحيقاتي دارند؛ مثلاً دانشگاه آدلايد بخاطر داشتن گروه آموزشي درجه اول ادبيات انگليسي داراي شهرت است در حالي كه اعتبار دانشگاه وسترن استراليا به خاطر گروه آموزشي فيزيك است. امكان تماس با هر كدام از مؤسسات و تهيه اطلاعات لازم از آنها وجود دارد؛ مثلاً نشريه Australian Outlook يك كتاب راهنما به نام Good Universities Guide منتشر مي‌كند كه در كسب اطلاعات مفيد در اين زمينه به شما كمك خواهد كرد. در اين كتاب راهنما، اسامي 51 دانشگاه استراليا آمده است و درباره هر يك از دانشگاه‌ها اطلاعات مختصري موجود است؛ نام رشته‌هاي ارائه شده در اين دانشگاه‌ها، دشواري‌هاي ورود به اين دانشگاه‌ها، قابليت پذيرش، فرمت‌هاي آموزشي، نسبت كارمند به دانشجو، آمار تحقيقات، فراواني، درجه بندي شهريه‌ها، چشم اندازهاي اشتغال، كيفيت كتابخانه، نمره مورد نياز براي هر رشته تحصيلي و روش‌هاي ورود به دانشگاه برگزيده استراليا ارائه مي‌شود. * استراليا از لحاظ تعداد فارغ التحصيلان پس از كانادا، نروژ و آمريكا قرار دارد سازمان همكاري‌هاي اقتصادي و توسعه (OECD) كشور استراليا را در زمينه پذيرش دانشجو، پس از آمريكا، فنلاند و ژاپن قرار داده است؛ اين كشور از لحاظ تعداد فارغ التحصيلان پس از كانادا، نروژ و آمريكا قرار دارد. شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ در استراليا بر اساس‌ نمرات‌ گواهي‌ ورود به‌ آموزش‌ عالي‌ (TES) محاسبه‌ مي‌شود كه‌ روش‌ محاسبه‌ در هر ايالت‌ متفاوت‌ است‌. براي‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاي‌ ديگر ايالت‌‌ها نيز مي‌‌توان‌ از TES استفاده‌ كرد. دانشگاه‌ها در استراليا مستقل‌ هستند و مدارك‌ دانشگاهي‌ را راساً صادر مي‌كنند. درسال‌ 1988 تعدادي‌ از دانشگاه‌ها وكالج‌‌ها در هم‌ ادغام‌ شدند و تشكل‌ فعلي‌ مبني‌ برسيستم‌ واحد ملي‌ دانشگاه‌ها Unified National System (UNS) را بالغ‌ بر 39دانشگاه‌ به وجود آوردند. تعداد كالج‌ها نيز 49 تاست. اين‌ كالج‌ها در تمام‌ استراليا پراكنده‌ هستند و مي‌‌توانند با توجه‌ به‌ قوانين‌ ايالتي‌ مداركي‌ تا سط‌ح‌ كارشناسي‌ ارشد (فوق‌ ليسانس‌) ارائه‌ كنند. درسال‌ 1990نظ‌ام‌ واحد ارزيابي‌ اموزشي‌ در استراليا تحت‌ عنوان ‌RATE (Register of Australian Tertiary Education) توسط‌ شوراي‌ وزيران‌ اموزش‌ ايالت‌ها و سرزمين‌هاي‌ مختلف‌ استراليامعرفي‌ شد. درسال‌ 1995نظ‌ام‌ جايگزين‌ ديگري‌ تحت‌ عنوان‌(Australian QualificationFramework (AQF معرفي‌ شد كه‌ قرار است‌ تا پايان‌ سال‌ 1999 جايگزين‌ RATE شود. مبناي‌ معرفي‌ اين‌ نظ‌ام‌‌هاي‌ ارزيابي‌ فراهم‌ كردن‌ يك‌ چارچوب‌ ملي‌ و فراگير براي‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ در استراليا بعد از دوران‌ تحصيل‌ اجباري‌ (سن‌ پانزده‌ سالگي يا سال‌ دهم‌) است. با توجه‌ به‌ نظ‌ام‌ ارزشيابي‌ AQF از مدرك‌ پايان‌ دوره‌ متوسطه تحت عنوان گواهينامه‌ آموزش‌ ارشد متوسطه Senior Secondary Certificate of Education) اطلاق مي‌شود. براي ورود به تمام دوره‌هاي تحصيلي دانشگاهي، برخورداري ازگواهينامه درجه يك آموزش متوسطه و كسب حداقل شرايط ورودي براساس مقررات مؤسسات آموزشي الزامي است. لازم به ياد آوري است كه براي پذيرش در اين قبيل دوره‌ها از شاخص پذيرش دانشگاهي موسوم به ( UIA) استفاده مي‌شود. درايالات نيوساوت ولز، كوينزلند، استرالياي جنوبي، ويكتوريا و استرالياي غربي مراكز پذيرش دانشگاهي اقدام به پذيرش دانشجو براي دانشگاه‌هاي ايالتي و منطقه‌اي فوق مي‌كنند. به عبارت ديگر هماهنگي اين امر به عهده مراكز پذيرش دانشگاهي است. از جمله ديگر الزامات پذيرش براي ورود به دوره‌هاي تحصيلي دانشگاهي مي‌توان به مواردي چون مدارك تحصيلي پيش دانشگاهي، انجام مصاحبه، شركت در آزمون ورودي يا تكميل پرسشنامه اشاره كرد. لازم به ذكر است كه اين عمل با هماهنگي (UIA) صورت مي‌پذيرد. گفتني است كه اين قبيل ملاك‌هاي پذيرش تنها درخصوص برخي از رشته‌هاي تحصيلي دانشگاهي مصداق مي‌يابد. در حالت كلي مي‌توان اذعان كرد كه پذيرش در آموزش عالي از فارغ التحصيلان دبيرستان‌ها، طبيعتاً مبتني بر تكميل تحصيلات دوره كامل دبيرستان يعني كلاس 12است. تقاضاي يادي براي مكان‌ها و سهميه‌هايي كه در اكثر برنامه‌ها كاربرد دارند وجود دارد. نتيجه آزمون ورودي معمولاً با نمره، رتبه و درجه ورودي 3 گانه دانش آموز معين مي‌شود .مراكز سه گانه پذيرش در نيوولز جنوبي،كويينزلند، استرالياي جنوبي، ويكتوريا و استرالياي غربي پذيرش را براي آن ايالت‌ها انجام مي‌دهند. نيوولز جنوبي همچنين براي مؤسسات منطقه پايتخت استراليا، پذيرش مي‌كند. دانشگاه تاسمانيا و دانشگاه منطقه شمال، پذيرش را خودشان انجام مي‌دهند. * روش محاسبه نمره، رتبه و درجه 3 گانه بين ايالات و مناطق استراليا متفاوت است روش محاسبه نمره، رتبه و درجه 3 گانه بين ايالات و مناطق متفاوت است اما دانش آموزان مي‌توانند نمره، رتبه و درجه شان را از ايالت يا منطقه بومي خودشان براي پذيرش در جاه‌هاي ديگر استراليا استفاده كنند. اين كار براي دانش آموزان به شكل فزايده‌هاي متداول شده است. در برخي موارد، ورود فارغ التحصيلان دبيرستان مبتني بر مصاحبه، سابقه كار يا علاقه مشخص شده يا استعداد برنامه تحصيلي است. اكثر مؤسسات شرايط خاصي را براي پذيرش دانش آموزان جوان مطرح مي‌كنند. معمولاً لازم است چنين داوطلباني براي پذيرش در برنامه‌هاي نظم، تا كلاس 12دبيرستان تحصيلات داشته باشند اما گاهي در صورتي كه ديگر معيارها را مثل تجربه كاري در زمينه‌اي كه مي‌خواهند تحصيل كنند، آزمون ورودي يا استعداد مشخص شده براي تحصيل داشته باشند بدون اين شرط پذيرفته مي‌شوند. همچنين تمهيدات و طبقه بندي‌هايي براي ديگر گروه‌هاي مشخص شده مثل مردم بومي وجود دارد. بعضي دانشگاه‌هايي كه برنامه‌هاي آموزش از راه دور را اجرا مي‌كنند سياست‌هاي پذيرشي قابل انعطافي دارند. * ارايه ضمانت نامه مالي براي دانشجويان خارجي در استراليا الزامي است دركشور استراليا به فردي دانشجوي خارجي اطلاق مي‌شود كه براي ورود به خاك استراليا ويزاي دانشجويي دريافت كرده و به تبع آن در يك دوره تحصيلي دانشگاهي شهريه دار حضور يابد. به طور كلي متقاضيان تحصيل در كشور استراليا ملزم به برخورداري از صلاحيت‌هاي لازم ورود به دوره‌هاي آموزش عالي هستند. علاوه برموارد فوق، ارايه گواهينامه سلامت جسماني، ضمانت نامه مالي و گواهي صلاحيت زباني نيز الزامي است. در حال حاضر دانشگاه‌هاي استراليا، دانشجوياني را از كشورهاي آن سوي سواحل خود مي‌پذيرند. به طور خاص دانشجويان منطقه جنوب شرقي آسيا نسبت قابل ملاحظه‌اي از دانشجويان استراليا را تشكيل مي‌دهند و بيشتر آنها به تحصيل در رشته‌هاي تجارت، بارزگاني، اقتصاد، پزشكي و حقوق تمايل دارند. * 100 هزار دانشجوي خارجي در استراليا وجود دارد حدود 100 هزار دانشجوي خارجي در استراليا وجود دارد. نيمي از اين دانشجويان در سطح دبيرستاني تحصيل مي‌كنند يا در رشته‌هاي متمركز زبان انگليسي كوتاه مدت (ELICOS) شركت مي‌كنند، بعضي ديگر از دانشجويان خارجي در دانشگاه تحصيل مي‌كنند. ازسال‌هاي 1991 و 1990، ورود دانشجويان خارجي به دانشگاه‌هاي استراليا رشد50 درصد داشته است. در مورد شهريه بايد گفت كه دانشجويان خارجي از امتياز آموزشي پشتوانه دولتي كه به شهروندان و مقيمان دائم استراليا ارائه مي‌شود، نمي‌توانند بهره بگيرند، ميزان شهريه دريافتي دانشگاه بستگي به تعداد متقاضيان، موقعيت مؤسسه و ميزان اعتبار دانشگاه دارد. دولت براي هر رشته تحصيلي حداقل شهريه‌اي را تعيين مي‌كند، اما مؤسسات در نحوه مطالبه اين شهريه آزاد هستند كه غالباً اين كار را مي‌كنند. شهريه رشته‌ها به ميزان زيادي با يكديگر متفاوت است؛ مثلاً شهريه سالانه رشته‌هاي هنر ممكن است بين 10 هزار تا7500 دلار باشد در حالي كه شهريه رشته‌هاي علوم ممكن است بين 14 هزار و 500 تا 11 هزار دلار است. * حق تقدم استفاده از مسكن‌هاي دانشجويي با دانشجويان خارجي است اكثر دانشگاه‌هاي استراليا مسكن دانشجويي دارند كه به زمين دانشگاه و محوطه كالج پيوسته است و عموماً حق تقدم استفاده از مسكن‌هاي دانشجويي با دانشجويان خارجي است. هزينه مسكن در هفته مي‌تواند بين 150 تا 160دلار باشد؛ اين هزينه بستگي به نوع مسكن و تهيه غذا دارد. مدارك لازم براي ورود به دانشگاه‌ها به طور جداگانه توسط مؤسساتي تعيين و بررسي مي‌شوند. يك مؤسسه ارزيابي استراليايي موضوع و سطح تمام دوره‌هاي آموزشي دانشجويان خارجي را مورد بررسي قرار مي‌دهد. از اين روي، تدارك مدارك تأييد شده تمام واحدهاي درسي ـ دانشگاهي به انضمام نتايج آنها الزامي است. همچنين براي برخي از دانشگاه‌هاي خاص، گذراندن يكسري از موضوعات درسي پيش نياز الزامي است. از آنجا كه تعداد سنوات تحصيلي در استراليا 12سال است،گذراندن دوره يك ساله پيش دانشگاهي پيش از شروع دوره كارشناسي در دانشگاه الزامي است. در بسياري ازدوره‌ها و برنامه‌هاي مربوط به Masterof Business Administration) mba)،برخورداري ازحداقل چندين سال تجربه حرفه‌اي و عملي پيش از ورود به دانشگاه ضروري است. از جمله ديگر مسائل مهمي كه داوطلبان تحصيل در استراليا بايد پيش از ورود به دوره اصلي به آن توجه داشته باشند، تسلط به زبان انگليسي است. * دانشگاه‌هاي استراليا از لحاظ مديريت و برنامه‌ريزي تحصيلي مستقل فعاليت مي‌كنند تمام دانشگاه‌هاي كشور استراليا از لحاظ مديريت و برنامه‌ريزي تحصيلي به صورت مستقل فعاليت مي‌كنند. بخش آموزش عالي همچنين بر مؤسسات غير دانشگاهي اعم از مستقل و وابسته مشتمل مي‌شود. عمده مدارك علمي اعطايي مؤسسات آموزش عالي غيردانشگاهي كاربردي بوده و عمدتاً در زمينه‌هايي نظير هنرهاي زيبا، بازرگاني، نمايشنامه نويسي، مهمانداري، موسيقي، مذهب و الهيات و تربيت معلم دوره‌هاي آموزشي كاربردي برگزار مي‌شود. لازم به ياد آوري است كه دوره‌هاي تحصيلي و مدارك علمي مؤسسات آموزش عالي مستقل غير دانشگاهي در كشور استراليا توسط اداره ارزشيابي آموزش عالي ايالت يا منطقه مربوطه مورد تأييد قرار مي‌گيرند. اخيراً شوراي وزارتخانه‌اي دپارتمان اشتغال، آموزش و امور جوانان ( MCEETYA ) به پايه ريزي آژانس مستقل ارزشيابي ملي مبادرت كرده است كه وظيفه آن نظارت، بازبيني و ارايه گزارشاتي درباره كيفيت آموزش عالي در كشور استراليا است. علاوه بر اين، آژانس ديگري با عنوان واحد ارزشيابي كيفي دانشگاه‌هاي استراليا موسوم به (AUQA) تأسيس شده است كه وظيفه آن ارزشيابي كيفي مؤسسات آموزش عالي مستقل و واحدهاي ارزشيابي ايالتي / منطقه‌اي در سراسركشور است.ارزشيابي‌هاي مستمر توسط گروهي از متخصصين دانشگاهي كه در اين زمينه از تجربه كافي برخوردارند صورت مي‌پذيرد. نتايج مميزي‌هاي انجام گرفته به صورت گزارش در اختيار عموم قرار گرفته و بر اساس اين قبيل مميزات، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي كشور از لحاظ درجه بندي بين المللي، طبقه بندي مي‌شوند. مقياس‌هاي نمره دادن تا اندازه‌اي بين مؤسسات مختلف استراليا متفاوت است، اما به طور معمولي شامل 7 مرحله مقياس با 6 تا 7 به عنوان بالاترين نمره 3 يا 4 نمره‌اي براي قبول شدن و 1 يا 2 نمره مردودي است. * صدور مجوز اشتغال به كار براي دانشجويان استراليايي در استراليا ويزاي دانشجويي اجازه كار تا 20 ساعت در هفته در طول زمان تحصيل و كار تمام وقت در طول دوران تعطيلات را به دانشجويان مي‌دهد. درآمدي كه دانشجويان در حين كار پاره وقت به دست مي‌آورند، تنها به عنوان كمك هزينه معاش درنظرگرفته شده و به هيچ عنوان دانشجويان قادر به پرداخت شهريه و هزينه تحصيلي خود يا هزينه‌هاي زندگي با اين در آمد نيستند. اجازه كار پس ازشروع تحصيلات در استراليا به دانشجويان صادر مي‌شود. از سال2000 سياست ويزاي دانشجويي تغيير يافته است از اين روي، به علت اين‌كه مهاجرت افزايش يافته كه دانشگاه براي دانشجويان وجود ندارد دولت استراليا تنها به افرادي كه اثبات كنند كه آنها دانشجوي دانشگاه هستند شغل ارائه مي‌دهد. يك دانشجو تنها مي‌تواند 20 ساعت در هفته كار كند. در طول تعطيلات ميان ترم دانشجو مي‌تواند به طور تمام وقت كاركند. شما بايد اجازه كاري مطمئني را از دولت كسب كرده باشيد. خدمات مخصوصي در دانشكده‌ها و دانشگاه‌هاي استراليا وجود دارد كه «دسترسي شغلي» نام گرفته است و به دانشجويان كمك مي‌كند كه موقعيت‌هايي را پيدا كنند. شغل‌ها را مي‌توان در روزنامه‌ها، به صورت واقعي از ميان برنامه‌هاي سازمان يافته در مؤسسات آموزشي پيدا كرد. دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها درحال حاضر برنامه‌هايشان را براي سازگاري خواسته‌هاي بازار از قبيل شروع تعهدات براي الحاق آمادگي با مشاركت‌هاي بزرگ براي آمادگي دانشجويان براي نيروي كار تغيير مي‌دهند. نكته اصلي اين است كه در يك شركتي دانشجويي را به عنوان كارآموز كه در سال چهارم دانشگاه است استخدام خواهد كرد و بعد از تحصيل آن شركت به طور موقتي دانشجو را استخدام مي‌كند. تمام دانشجويان چنين فرصتي نخواهند داشت تنها آنهايي كه براي انجام كار معرفي شدند و آنهايي كه نشان مي‌دهند صاحب صفت هستند و حرفه‌اي هستند چنين امكاني را دارند. * حدود 30 درصد دانشجويان استراليا كمك هزينه ملي دانشجويي دريافت مي‌كنند يكي از موارد لازم الاجرا توسط دولت استراليا، تحت پوشش قراردادن كليه دانشجويان برون مرزي توسط بيمه خدمات درماني و پوشش درماني( OSCH)پيش از ورود آنها به استراليا است. هزينه بيمه درماني حدود175لار آمريكا براي يك بيمه شونده براي مدت 12ماه و مبلغ 350دلار آمريكا براي يك خانواده در همين مدت است. يك بيمه پزشكي با ويزا نيز به نام « الحاق سلامت دانش آموز خارجي » به دانشجويان اعطا مي‌شود. وضعيت بيمه براي تمام دانش آموزان اجباري است. براي هر نيمسال 148000 دلار استراليا قيمت دارد. بيمة هر چيزي را غير از دندانپزشكي و چشم پزشكي در بر مي‌گيرد. دانشجويان دانشگاه استراليا از نظر مالي با هزينه‌هاي دانشجويي، مشاغل نيمه وقت، كمك هزينه‌هاي ملي دانشجويي يا كمك والدينشان زندگي خود را تأمين مي‌كنند. حدود 30 درصد دانشجويان كمك هزينه ملي دانشجويي دريافت مي‌كنند، قوانين نظارت بر صلاحيت استفاده از كمك هزينه ملي دانشجويي پيچيده است و متناسب با وضعيت هر يك از دانشجويان تنظيم شده است. گروه اشتغال آموزش و پرورش (DEET)، كه مسئولت نظارت بر كمك هزينه ملي دانشجويي را دارند، با اتحاديه ملي دانشجويان (NUS) براي ايجاد همكاري در تهيه كمك هزينه تحصيلي ملي تشريك مساعي كرده‌اند. صلاحيت استفاده از كمك هزينه تحصيلي ملي و تعيين ميزان مبلغ كمك هزينه به 4 عامل تحصيل در يكي ازرشته‌هاي تأييد شده دانشگاهي(تقريباً تمام رشته‌هاي دانشگاهي تأييد شده‌اند )، درآمد و سرمايه متقاضي اعم از درآمد و سرمايه والدين، خانواده و همسر به منظور تعيين واقعي وضعيت مالي وي ارزشيابي مي‌شود، سنوات تحصيلي و سن و شرايط زندگي دانشجوي متقاضي بستگي دارد. دانشجويي كه واجد شرايط استفاده از كمك هزينه ملي دانشجويي باشد سالانه اجازه كسب درآمد تا ميزان 6 هزار دلار به وي داده مي‌شود.

پر بازدیدترین تحصیل در خارج

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت

    تندیس جشنواره

    pagerank