پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / نجوم          05 دی 1391 - 25 December 2012



گناه از گاز گلخانه ای نیست بلکه مقصر اصلی خورشید است


نسخه پیش نویس گزارش تغییرات آب وهوایی که قرار بود سال آینده منتشر شود، به صورت آنلاین درز پیدا کرده است. در این پیش نویس ادعا شده که نقش خورشید در این تغییرات بیش از چیزی است که تاکنون تصور می شد.

منتقدین بدبین تغییرات آب وهوایی بلافاصله ادعا کردند که که این گزارش به این نکته اذعان دارد که بخش اعظم گرمایش جهانی ناشی از تغییرپذیری فعالیت های خورشیدی است و نه به خاطر انتشار گازهای گلخانه ای. در حقیقت، این گزارش هیچ چیز راجع به این نوع عوامل نمی گوید ولی نشان می دهد که درک ما از آب وهوا در حال تغییر است. و درحالی که به نظر می آید که برخی از تهدید های آینده حالا احتمال کمتری داشته باشد، برخی دیگر بزرگ تر از قبل جلوه می کنند.

به گزارش نیوساینتیست، این آخرین گزارش پنل بین دولتی تغییرات آب وهوایی (IPCC) است که هر چند سال یک بار ارزیابی های دقیقی را درباره دانش آب وهوا منتشر می کند. آخرین گزارش اصلی در سال ۲۰۰۷/۱۳۸۶ منتشر شد و قرار بود که گزارش بعدی؛ از شهریور ۹۲ به صورت فصل به فصل منتشر شود.

نسخه ای از پیش نویس این گزارش توسط آلک راولز به صورت آنلاین منتشر شد. این وبلاگ نویس آمریکایی پیش از این ثبت نام کرده بود تا یکی از متخصصین بازبینی کننده گزارش بعدی باشد؛ کاری که هر کسی می تواند انجام دهد؛ اما همین کار به او امکان داد که بتواند به پیش نویس این گزارش دسترسی بیابد. او پاراگرافی از صفحه ۴۳ فصل ۷ این گزارش را برجسته می کند که به ادعای او، نتیجه اصلی گزارش را (که فعالیت انسانی را عامل اصلی تغییرات آب و هوایی می داند) مخدوش می کند.

جمله کلیدی این پاراگراف، وجود مدرکی در مورد ارتباط بین فعالیت خورشید و تغییرات آب وهوایی است. این پاراگراف، چنین نتیجه گیری می کند که این ارتباط، اندکی محکم تر از چیزی است که پیش از این تصور می شد. از این بخش چنین بر می آید که بازخورد های مثبت در مورد آب وهوا باید تاثیر خورشید را کمی بیشتر کنند تا چگونگی متاثر شدن جو زمین را به طور کاملی توضیح دهد. راولز از این پاراگراف چنین استنباط می کند که در آن به این امر که خورشید در واقع یک عامل مهم در تغییرات آب و هوایی است، اذعان شده است.

دانشمندان آب و هوایی اما در آن سو صف آرایی کرده اند تا این ادعا را کم ارزش جلوه دهند. جوانا های از امپریال کالج لندن؛ که بر روی تاثیر فعالیت خورشید بر زمین مطالعه می کند؛ می گوید: «آنها یا تعمدا و یا غیر عامدانه دچار سوء تفاهمی درباره آنچه که در واقع این جمله بیان می کند، شده اند».

به گفته او، در مقیاس های زمانی انسانی، خورشید اثر کمی بر گرمایش جهانی داشته است، اگرچه (شاید گیج کننده به نظر برسد ولی) خورشید اثر نسبتا شدیدی بر روی برخی مناطق داشته است. در واقع، افشاگری های شهرت طلبانه راولز، توجه را از برخی از نتیجه گیری های جالب تر و تعجب برانگیزتر این پیش نویس گزارش به سوی دیگر منحرف می کند.

یکی از آنها اینکه، IPCC پیش بینی اش را درباره خشک سالی ها تغییر داده است. دیگر این که نتیجه گیری کرده که جهان "احتمالا" باید منتظر خشک سالی های شدیدتری باشد. اما نویسندگان گزارش تازه، به انتقادات جدیدی توجه کرده اند که می گویند اندازه گیری های آماری خشک سالی که اقلیم شناسان به آنها استناد می کنند چندان معتبر نیستند. این پیش نویس به پژوهش هایی اشاره می کند که «روندهای کاهشی اخیر درباره شدت و حدت و همچنین طول دوره خشک سالی جهانی» را نشان می دهند.

یک انتظار رایج دیگر از جهانی گرم تر، گرد و غبار را هم در کنار طوفان های گرم سیری بیشتر در نظر می گیرد. در سال ۲۰۰۷/۱۳۸۶، ICCP اظهار داشت که افزایشی "احتمالی" در طوفان های گرم سیری از سال ۱۹۷۰/۱۳۴۹ دیده می شود واحتمال این که این پدیده ناشی از افزایش دمای آب دریاها در اثر گرمایش جهانی باشد، «بیشتر از این احتمال است که ناشی از این عامل نباشند».

اما گزارش جدید از این موضع عقب نشینی کرده است. در گزارش جدید آمده که: «ارزیابی قبلی باید تا حدی بازبینی شود». بعد از بازبینی مجموع طوفان های قبلی، نتیجه گیری شده که: «داده های گردآوری شده از طوفان های مناطق گرم سیری، اعتماد کمی را مبنی بر اینکه هیچ تغییر بلند مدتی ریشه دار باشد، فراهم می کند». اما مدارکی موجود است که تایید می کند در سال های پیش رو شدت متوسط این طوفان ها افزایش خواهد یافت.

در جاهای دیگر ، گزارش دوباره به ما اطمینان می دهد که اینکه چرخه اقیانوسی و جریان گلف استریم در داخل آن؛ در قرن های پیش رو مختل شوند، "نامحتمل" است. این سناریوی فاجعه باری بود که در سال ۲۰۰۷/۱۳۸۶ برای ارزیابی، زودهنگام تشخیص داده شد.

اما این گزارش در مورد یخ های دریایی قطبی بسیار بدبین است، که رکورد پایین ترین سطح ممکن آن، در شهریور ماه امسال ثبت شد. به گفته IPCC ممکن است قطب شمال تا سال ۲۱۰۰ تابستان هایی بدون یخ داشته باشد. حتی این پیش بینی هم برای بسیاری از متخصصین آب و هوا که انتظار چنین تابستان هایی را تا ۲۰۵۰ دارند، بسیار خوشایند خواهد بود.

دیگر نتیجه گیری ها حتی از این هم نگران کننده ترند. طبق پیش بینی IPCC، سرعت افزایش سطح آب دریاها نسبت به آنچه در سال ۲۰۰۷/۱۳۸۶ پیش بینی کرده بود، بیشتر است و اکنون شامل حرکت صفحه های یخی هم می شود. حالا ما تصویر تاریک تری از وسعت بخارات شیمیایی و گرد و غبار حاصل از انسان در جو داریم که سایه چیزی خیلی بدتر ازگرمایش جهانی را بر سر ما می افکند. این هنوز عامل بزرگی در عدم قطعیت در پیش بینی دما است. در این پیش نویس آمده که تاثیر خنک کردن این آلاینده ها ۴۰ درصد کمتر از مقدار مطالعه شده در سال ۲۰۰۷/۱۳۸۶ است که نشان می دهد که تاثیر مثبت آلاینده های هوا گزاف بوده است.

گزارش می گوید که «به احتمال خیلی زیاد» سه دهه گذشته گرم تر از هر زمان دیگری در ۸۰۰ سال گذشته زمین بوده بوده است؛ که ما می توانیم شاهد گرمایش جهان به میزان تقریبا ۹ درجه سانتیگراد تا سال ۲۳۰۰ باشیم؛ و اینکه «در مقیاس های زمانی انسانی، کسر بزرگی از تغییرات آب و هوایی تا حد زیادی برگشت ناپذیر است».

شاید جزئیات تصویر تغییر کرده باشند، اما هنوز تا حد زیادی غم بار است.





تگ ها نجوم گاز گلخانه ای خورشید

خبرنامه - شبکه های اجتماعی