پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مشاهیر و نخبگان علمی          29 بهمن 1391 - 17 February 2013





نحوه مدیریت بر عملکرد کارمندان


تفاهم‌نامه و قراردادی که میان کارمندان و مدیران منعقد می‌شود به نحوی سیاست‌ها و قوانین شرکت را در قالب مشخصی برای همکاری‌ای دوجانبه تضمین می‌کند. مدیریت تنها به دستور دادن و نظاره کردن عملکرد کارمندان ختم نمی‌شود؛ بلکه مدیریت هنر هدایت، تصمیم‌گیری در شرایط بحران و همراهی با اعضای گروه تجاری است. هر کارمند با توجه به تخصص و پتانسیل والای خویش، ارکان اصلی کسب و کار مدیران را تشکیل می‌دهد.

اجراي الگوي رفتار مشارکتی، عادلانه، برخورداری کارمندان ازتسهیلات ویژه، رقابت سالم، ارتقا و امنیت شغلی، به کار گرفتن مهم‌ترین فناوری‌های نوین و به روز کردن اطلاعات، از جمله راهبردهایی است که باید مدیران در شرایط مقتضی با آموزش‌های به موقع آن‌ها را براي پيشبرد اهداف كسب‌و كارشان اجرايي كنند و با ایجاد انگیزه و تغییر سبک‌های مدیریت سنتی، از برترین روش‌های روان‌شناختی در هدایت كارمندان بهره جویند.



میان اعضای تیم تجاری تبعیض قائل نشوید

رفتاری عادلانه بین اعضای گروه همیشه بازتاب‌های بسیار تأثیرگذاری در روند پیشرفت طرح‌های کسب و کار به جــــا باقی خواهد گذاشت. کارمندان در تمام سطوح سازماني به توجه و تشویق نیاز دارند. مدیر با ایجاد انگیزه و رقابت میان کارمندان باید شرایط مناسبی برای ظهور خلاقیت‌ها و استعدادهای اعضای تیمش ایجاد کند. حاشیه‌پردازی و اختلاف میان کارمندان نه تنها بهره‌وری و راندمان کار را کاهش می‌دهد، طرح‌های کسب و کار و توسعه تولید را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.



ایجاد روحیه رقابت‌پذیری


اغلب طرح‌های موفق به واسطه ابتکار عمل و خلق ایده‌های نوین در کانون‌های اشـــــتغال و همفـکری میان اعضـــــــا به وجود می‌آیند. ایجاد طرح‌های تشویقی، افزایش حقوق و مزایا، ارتقای رتبه سازمانی، شرکت در مشاوره‌های ســـــازمانی و فرآهم‌آوردن بستری مناسب برای رشد فناوری می‌تواند زمینه‌های پیدایش افکار نوین در محیط کار و تبدیل ایـــده به محصــــول را ایجاد کند. در واقع مدیران با افزایش اعتماد به نفس و القای روحیه رقابت‌پذیری به کارمندان، موفقیت آینده‌ سازمان را تضمین می‌کنند.



هدایت کارمندان در مسیر تحقق اهداف سازمانی


سرپرستی و نظارت کارمندان، اصلی‌ترین وظیفه مدیران سازمان‌ها است که باید در مسیر درست هدایت شود.

براساس اولویت‌های کاری کارمندان، مدیران مسئولیت‌ها و اختیارات ویژه‌ای را به آنان محول می‌کنند. مسئولیت‌پذیری، صحت اجرای دستورات و حسن اجرای وظایف، مشخص‌ترین موضوعاتی هســتند که عملکرد کارمندان را طبق آن ارزیابی می‌کنند. اهداف سازمانی به دو صورت کوتاه و بلندمدت، با معيارها و دیدگاه مدیران هر سازمان تعیین می‌شوند. طرح‌ها، منابع انسانی متخصص، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، بررسی و ارزیابی موقعیت محصولات در بازارهای بین‌المللی و بســــیاری از موارد دیگر در راستای اولویت‌بندی‌های مدیران برای تحقق اهداف و ایده‌های توسعه شغلی و کسب و کار صورت می‌گیرند.



امنیت شغلی


مهم‌ترین معضل کارمندان، ثبات و حفظ جایگاه سازمانی است. اساساً سیاست مدیران سازمان نیز باید بر همین پایه شکل گیرد. طبق اصول مدیریت ژاپنی که بیشتر بر ساختار نظام کارمندمدار و مشارکتی بنیان نهاده شده است؛ مشارکت گروهي، مسئولیت‌ فردی و ثبات شغلی از مهم‌ترین خصوصیات این الگوی جهـانی هستند كه در اغلب ســـــازمان‌ها به دليل تجربه موفــق و نتيجه آن اعمال مي‌شوند.
همواره به وجود آوردن محیطی امن و به دور از هرگونه حاشیه‌پردازی، جزو دغدغه‌های اصلی کارمندان بوده است. امــا در این میان مدیران تنها کسانی هستند که با تدابیر و مدیریت خود باید علاوه بر حفظ امنیت شغلی کارمندان، بسترهای توسعه تولید و ارتقاي آموزشی کارکنان را نیز افزایش دهند.




به روز کردن اطلاعات کارمندان

همزمان با روند صعودی فناوری اطلاعات و افزایش سطح علمی مدیران، کارمندان نیز باید در معــــرض آموزش‌ها و تمرین‌های مختلف قرار گیرند تا با به روز شدن داده‌ها، دانش خودشان را ارتقا دهند. امروزه حجم وسیع اطلاعات و علوم مختلف در حوزه‌های فناوری اطلاعات به گونه‌ای است که هر شرکت و سازمانی برای رقابت با رقیبان و موسسه‌های دیگر به تغییر و تحول در اساسنامه خود و ارتقای نیروهای سازمانی نیازمند است.


توسعه کسب و کار

منابع مالی، انسانی، ظرفیت‌های تولید و میزان ســرمایه‌گذاری از جمله عواملی هستند که راهکارهای مناسبی را پیش روی مدیران قرار می‌دهند. در هر حوزه می‌توان کسب و کار را گسترش داد؛ اما باید شرایط و نحوه اجرای طرح‌های جدید را ارزیابی کرد. آگاهی، مدیریت بحران و اجرای سياست‌های منطقی، زمینه‌های اصلاح و تغییرات بزرگ را در سازمان‌های مختلف پدید می‌آورند. بنابراین در گام نخست باید طرح توسعه را با توجه به ظرفیت‌ها و منابع بررسی و در گام بعدی براساس اولویت‌ها اجرایی کرد. مهم‌ترین عوامل توسعه کسب و کار به شرح زیرند:



آغاز پروژه‌‌هاي جدید

با منابع انسانی متخصص

نخستین انگیزه‌هاي توسعه با راه‌اندازی شعبه جدید و واگذاری اختیارات به کارمندان شایسته ایجاد می‌شود. در همین رابطه کنترل و هدایت افراد ذی‌صلاح به منظور تحقق اهداف و گسترش ظرفیت‌‌های بخش تولید صورت می‌گیرد. اتخاذ تصمیم‌های مقتضی در شرایط حساس نیز، راهکاری است که مدیران باید به آن توجه کنند. در بخش منابع انسانی و مالی نیز باید تمام ابعاد سرمایه‌گذاری را در نظر گرفت. بنابراین طرح توسعه باید متناسب با پتانسیل هر فرد و میزان سرمایه شرکت، اجرایی شود.



استاندارد کردن محصولات شرکت

امروزه دارا بودن گواهی‌نامه‌های استاندارد و مهارت، نه تنها شرکت و تولیدات مدیران را به یک برند بین‌المللی تبدیل می‌کند، بر شمار مخاطبان و مشتریان نیز می‌افزاید. در واقع با رعایت اصول استاندارد، کیفیت بخش تولید افزایش می‌یابد و همین عامل موجب اعتماد‌پذیری، مشتری‌مداری و در نهایت افزایش میزان فروش خواهد شد. محصول دارای برند و استاندارد شده از دیدگاه مخاطبان و در مقایسه با محصولات دیگر کاملاً مناسب است و به همین منظور احتمال موفقیت بیشتری در مقایسه با شرکت‌های بدون برند را داراست.



تلفیق اهداف سازمانی

برای گسترش تولید

تجمیع برنامه تولید چند شرکت در قالب یک شعبه مرکزی و واگذاری اختیارات با هــــــدف گسترش تولید، می‌تواند اهداف مدیران را در یک زمینه و با یک هــــدف ارتقا بخشد. اجرای چنین سیاست‌های ساختاری‌ای، بنیان‌های رشد و شکوفایی اقتصادی و کسب و کار را تقویت می‌کند و با ترکیب و تلفیق ایده‌ها در فضایی رقابتی، طرح‌ها را با سرعت بیشتری به مقصود می‌رساند.

گسترش روابط و تعاملات تجـــــاری در شرکت‌های ترکیبی بسیار گسترده‌تر است. ایجاد رابطه‌ای دوسویه با رقیبان بین‌المللی و آغاز صادرات، درصـد فروش را بیش از پیش افزایش می‌دهد.



کارمندان در جایگاه

سرمایه‌های سازمان

کارمندان و اعضای هر سازمانی دقیقاً در جایگاه ارکان اصلی و پله‌های ترقی مدیران محسوب می‌شوند. آن‌ها باید به خوبی آموزش ببینند و در رویارویی با موانع و مشکلات تجربه‌های بسیار ارزشمندی را کسب کنند. تفویض اختیارات و شرکت دادن كارمندان در جلسه‌های کاربردی می‌تواند نخستین بسترهای ایجاد حس همکاری مشترک و اعتمــاد به نفس را در کارمندان به وجود آورد. طبق نظریه‌ قانون اثر، رفتار مثبت موجب تشویق و تکرار ؛ انگیزه و عملکرد منفی موجب تأخیر در روند پيشرفت و تنبیه می‌شود. بنابراین مدیران باید در همان نخستین مراحل استخدام با ارزیابی عملکرد کارمندان آتی، بررسی رزومه‌هــا و

در نهایت بازبینی مهارت‌های آنان در محیط واقعی کار، برترین‌های هر رشته را پس از مصاحبه استخدام می‌کنند.



کلام آخر

از نخستین مراحل برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت، مدیران مرحله به مرحله برای ارزیابی روند اجرای طرح‌ها، کلیه عملکردهای اعضای سازمان را بررسی می‌کنند تا تبدیل ایده‌ به هدف با موفقیت انجام شود.

عوامل زيادي در تحقق و ثبات طرح‌هاي كسب و كار دخيل هستند، اما درنهايت اتخاذ تصميمي مناسب در هدايت تيم كاري، مديري مدبر و باتجربه را مي‌طلبد تا در شرايط دشوار نيز توانمندي‌هايش را به اثبات برساند.

همواره به ياد داشته باشيد؛ موفقيت طرح‌هاي سازماني تنها در محيط واقعي و كار با اعضاي تيم و مشاوران تحقق مي‌يابد.



Written By: Robin Throckmorton

مترجم: سيد رسول ميرزايي موسوي







تگ ها مدیریت نحوه مدیریت در سازمانها مدیر موفق مدیر

خبرنامه - شبکه های اجتماعی