تفاوتهای نظام آموزشی حوزه با ديگر مراکز علمی
استاد حوزه علميه قم گفت: حوزه هاي علميه نسبت به ساير مراکز آموزشي دنيا برتري هايي با سابقه هزار ساله دارند.
به گزارش آريا به نقل ازمرکزحوزه،حجت الاسلام والمسلمين حسن عرفان امروز در جمع اساتيد و مربيان تربيت اخلاقي مدارس علميه کشور در مشهد، با بيان اين که مسأله راهکارهاي تقويت انگيزه ها يکي از مباحث علمي و کاربري در حوزه هاي علميه است، گفت : اگر اين اراده و انگيزه تقويت شود، موجب تمرکزيابي و در نتيجه موفقيت فرد مي شود که توانايي زايي، يکي ديگر از نتايج داشتن اراده و انگيزه قوي است.
وي مهمترين راه تقويت انگيزه را ايمان دانست و با بيان اين مطلب که اين عامل در طول تاريخ سازنده بوده است، اظهارداشت: بايد طلاب از اين موضوع که شکوهمندترين راه، مسير طلبگي است، آگاه شوند.
* ويژگيهاي نظام آموزشي حوزه
حجت الاسلام والمسلمين عرفان، در ادامه از سابقه هزار و چند ساله حوزه هاي علميه شيعي گفت و با اشاره به برتري نظام آموزشي حوزه در مقايسه با ساير نظام هاي آموزشي گفت: حوزه بيش از 20 امتياز و ويژگي نسبت به ساير نظام هاي آموزشي دارد.
* استقلال
اين استاد حوزه گفت: استقلال، اولين ويژگي نظام آموزشي حوزه علميه است که در مقايسه با ساير نظام هاي آموزشي به دولت وابستگي ندارد و عزل و نصب هايش مستقل است.
* عدم اختلاط زن و مرد
وي عدم اختلاط زن و مرد در حوزه را از افتخارات آن برشمرد و آن را خره نظام آموزشي غرب دانست و اظهارداشت: متأسفانه در نظام آموزشي کشور تا قبل از دوره دانشگاه، اين عدم اختلاط در مدارس رعايت مي شود اما در زماني که اوج شهوت و جواني فرد مي رسد، به اين نکته توجهي نمي شود.
* رابطه استاد و شاگرد
اين استاد حوزه و دانشگاه از رابطه زيباي استاد و شاگرد و احترام متقابل در حوزه گفت و تأکيد کرد: اگر نظام هاي آموزشي دنيا اين رابطه را بفهمند، آن را افسانه خواهند پنداشت.
* آزادي تحصيل
حجت الاسلام والمسلمين عرفان يکي ديگر از ويژگي هاي حوزه را نسبت به ساير مراکز و نظام هاي آموزشي در آزادي تحصيل و انتخاب استاد عنوان کرد و اظهارداشت: اين موضوع در هيچ نظام آموزشي ديده نمي شود.
* مباحثه
اين استاد حوزه مباحثه را موجب رشد علمي فرد دانست و آن را از امتيازات حوزويان برشمرد و خاطرنشان کرد: پيش مطالعه نيز يکي ديگر از اين ويژگي هاي باسابقه در حوزه علميه است.
* معنويتگرايي
وي توأم بودن معنويت با آموزش، اخلاق گرايي و تأکيد بر همراهي علم و اخلاق را از ديگر امتيازات حوزه برشمرد و ابرازداشت: متأسفانه امروز در نظام هاي آموزشي دنيا اخلاق وجود ندارد و فرد تنها دانش صرف را فرامي گيرد و هيچ تعهد اخلاقي اي نسبت به وظيفه علمياش ندارد.
* پرورش ابزار يا انسان؟
حجت الاسلام والمسلمين عرفان اذعان داشت: حوزه هاي علميه انسان تربيت مي کنند و ديگر نظام هاي آموزشي ابزار پرورش مي دهند بدون آن که به مسأله اخلاقي او توجه کنند.
وي در ادامه متن علوم حوزوي را الهي و متون دانشگاهي را انساني عنوان کرد و گفت: در نتيجه علوم دانشگاهي هميشه در معرض نقد، انتقاد و نفي است به همين دليل امروز دنيا به اين تيجه رسيده که براي آموختن علوم انساني بايد به منشأ علوم الهي مراجعه نمايد.