پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / فرهنگی مذهبی          04 تیر 1390 - 25 June 2011

تفاوت‌های نظام آموزشی حوزه با ديگر مراکز علمی


استاد حوزه علميه قم گفت: حوزه هاي علميه نسبت به ساير مراکز آموزشي دنيا برتري هايي با سابقه هزار ساله دارند.
به گزارش آريا به نقل ازمرکزحوزه،حجت الاسلام والمسلمين حسن عرفان امروز در جمع اساتيد و مربيان تربيت اخلاقي مدارس علميه کشور در مشهد، با بيان اين که مسأله راهکارهاي تقويت انگيزه ها يکي از مباحث علمي و کاربري در حوزه هاي علميه است، گفت : اگر اين اراده و انگيزه تقويت شود، موجب تمرکزيابي و در نتيجه موفقيت فرد مي شود که توانايي زايي، يکي ديگر از نتايج داشتن اراده و انگيزه قوي است.
وي مهمترين راه تقويت انگيزه را ايمان دانست و با بيان اين مطلب که اين عامل در طول تاريخ سازنده بوده است، اظهارداشت: بايد طلاب از اين موضوع که شکوهمندترين راه، مسير طلبگي است، آگاه شوند.
* ويژگي‌هاي نظام آموزشي حوزه
حجت الاسلام والمسلمين عرفان، در ادامه از سابقه هزار و چند ساله حوزه هاي علميه شيعي گفت و با اشاره به برتري نظام آموزشي حوزه در مقايسه با ساير نظام هاي آموزشي گفت: حوزه بيش از 20 امتياز و ويژگي نسبت به ساير نظام هاي آموزشي دارد.
* استقلال
اين استاد حوزه گفت: استقلال، اولين ويژگي نظام آموزشي حوزه علميه است که در مقايسه با ساير نظام هاي آموزشي به دولت وابستگي ندارد و عزل و نصب هايش مستقل است.
* عدم اختلاط زن و مرد
وي عدم اختلاط زن و مرد در حوزه را از افتخارات آن برشمرد و آن را خره نظام آموزشي غرب دانست و اظهارداشت: متأسفانه در نظام آموزشي کشور تا قبل از دوره دانشگاه، اين عدم اختلاط در مدارس رعايت مي شود اما در زماني که اوج شهوت و جواني فرد مي رسد، به اين نکته توجهي نمي شود.
* رابطه استاد و شاگرد
اين استاد حوزه و دانشگاه از رابطه زيباي استاد و شاگرد و احترام متقابل در حوزه گفت و تأکيد کرد: اگر نظام هاي آموزشي دنيا اين رابطه را بفهمند، آن را افسانه خواهند پنداشت.
* آزادي تحصيل
حجت الاسلام والمسلمين عرفان يکي ديگر از ويژگي هاي حوزه را نسبت به ساير مراکز و نظام هاي آموزشي در آزادي تحصيل و انتخاب استاد عنوان کرد و اظهارداشت: اين موضوع در هيچ نظام آموزشي ديده نمي شود.
* مباحثه
اين استاد حوزه مباحثه را موجب رشد علمي فرد دانست و آن را از امتيازات حوزويان برشمرد و خاطرنشان کرد: پيش مطالعه نيز يکي ديگر از اين ويژگي هاي باسابقه در حوزه علميه است.
* معنويت‌گرايي
وي توأم بودن معنويت با آموزش، اخلاق گرايي و تأکيد بر همراهي علم و اخلاق را از ديگر امتيازات حوزه برشمرد و ابرازداشت: متأسفانه امروز در نظام هاي آموزشي دنيا اخلاق وجود ندارد و فرد تنها دانش صرف را فرامي گيرد و هيچ تعهد اخلاقي اي نسبت به وظيفه علمي‌اش ندارد.
* پرورش ابزار يا انسان؟
حجت الاسلام  والمسلمين عرفان اذعان داشت: حوزه هاي علميه انسان تربيت مي کنند و ديگر نظام هاي آموزشي ابزار پرورش مي دهند بدون آن که به مسأله اخلاقي او توجه کنند.
وي در ادامه متن علوم حوزوي را الهي و متون دانشگاهي را انساني عنوان کرد و گفت: در نتيجه علوم دانشگاهي هميشه در معرض نقد، انتقاد و نفي است به همين دليل امروز دنيا به اين تيجه رسيده که براي آموختن علوم انساني بايد به منشأ علوم الهي مراجعه نمايد.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی