پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 97 نتایج ارشد 97 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 97 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 97 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / شهر الكترونيك          29 فروردین 1388 - 18 April 2009

5. گزارش شهرهای مجازی مطالعه شهرهای مجازی مهم دنیا در دو سطح مطالعه کیفی و مطالعه کمی انجام شد. انتخاب بیست شهر، از بین شهرهای مجازی دنیا بر اساس سه عامل زیر صورت گرفت. پیمایش سازمان ملل متحد از آمادگی دولت‌الکترونیکی کشورهای جهان در سال 2008 میلادی : 80% شهرهای انتخاب شده در این تحلیل از کشورهایی هستند که بنا به آخرین آمار سازمان ملل در سال 2008 از رتبه‌ یک تا بیست این پیمایش برخوردار هستند. آسانی یافت در اینترنت: پس از اینکه کشورهای برتر در زمینه توانمندی‌ها و آمادگی وبی مشخص شدند، برای انتخاب شهرهای مورد نظر از این کشورها کلید واژگانی تعریف شد که بر این اساس آن دسته از شهرهایی که فعالیت‌ها و خدمات مناسب‌تری را ارائه می‌کردند بر اساس کلید واژه‌گانی چون درگاه رسمی شهر ، وبگاه رسمی شهر ، شهر مجازی ، شهر الکترونیک ، درگاه شهر یافت شدند. اساسا این عامل به این دلیل مورد توجه قرار گرفت که در نهایت شهرهای مجازی در صورتی موثر و کارا هستند که قابلیت دسترس‌پذیری بالایی را در فضای مجازی و نزد شهروندان و کاربران داشته باشند. بنابراین باید با کلید واژگان متداول در این حوزه امکان دسترسی به آن‌ها فراهم گردد. فراوانی مقولات تحت پوشش: پس از مشخص شدن کشورهای برتر در حوزه فعالیت‌های وبی و مشخص شدن شهرهای منتسب به این کشورها، بیش از پنجاه شهر لیست شد که برای انتخاب نهایی از بین این شهرها یک عامل دیگر به عنوان کمیت و کیفیت مقولات تحت پوشش مد نظر قرار گرفت. بر اساس این فاکتور آن دسته از شهرهایی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند که حداقل بیست مقوله اطلاعاتی و خدماتی را پوشش داده باشند و امکان مطالعه‌ لایه‌های شهری از طریق آن میسر باشد. در سطح کیفی، تمامی بیست شهر انتخاب شده، بر اساس لایه‌های در نظر گرفته شده برای شهر مجازی تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. این ارزیابی در هشت حوزه(فرهنگ، مسائل و امور اجتماعی، اقتصاد، مدیریت شهری، خدمات شهری، امور بنیادین شهری، روابط عمومی و اطلاع رسانی و توریسم و جاذبه‌های گردشگری) و شصت و هفت لایه انجام پذیرفته است. هدف از انجام این کار بررسی وضعیت لایه‌های مفروض برای شهر مجازی تهران در نمونه‌های موفق دنیا و مطالعه خدمات ارائه شده از این لایه‌ها در سطح شهرهای مجازی برتر دنیا بود. در نهایت و پس از انجام مطالعه کیفی شهرهای مجازی، آن دسته از خدمات ارائه شده در لایه‌های مختلف این شهرها که قابلیت بومی سازی و پرداختن به آن‌ها از طریق شهر مجازی تهران وجود داشت، به بخش خدمات لایه‌های شهر مجازی تهران افزوده شد. لازم به توضیح است که رابطه بین شهرهای مجازی مورد مطالعه با شهرهای فیزیکی‌ آن‌ها، تماما از رابطه XX1 برخوردار بودند. به این معنا که خدمات فیزیکی ارائه شده در سطح شهرها، تماما به شهر مجازی آن‌ها انتقال یافته است و طراحی این شهرها بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های مجازی بوده است؛ که البته این شکل از طراحی شهرهای مجازی‌(XY)، سطح پیشرفته شهرسازی مجازی و به عبارتی شهرسازی تکمیلی به حساب می‌آید. در سطح کمی نیز تمامی بیست شهر بر اساس آمار به دست آمده از وبگاه آلکسا مورد ارزیابی قرار گرفتند. در ارزیابی کمی مواردی چون، دسترسی روزانه کاربران به شهر مجازی، رتبه وبی ، میزان مشاهده از بخش‌های مختلف شهر و همین‌طور میزان مشاهده صورت گرفته از شهرهای مجازی توسط کاربران جهانی ، مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه کمی، بررسی جایگاه جهانی این شهرها و الگوگیری مناسب جهت طراحی شهر مجازی تهران بوده است. در ادامه جدول بیست شهر مجازی مورد مطالعه به همراه آدرس و اطلاعات دیگر آمده است. 5.5. گزارش هزینه / فایده شهر مجازی تهران یکی از مقایسه‌های کاربردی برای نشان دادن کارایی و قابلیت‌های یک درگاه الکترونیک در مقایسه با خدمات نوع فیزیکی واقعی یا مبتنی بر کاغذ، ارائه آمار از مجموع خدماتی که می‌توانند تماماً در وضعیت مجازی ارائه شوند و مقایسه آن با خدماتی است که می‌توانند صرفاً در کنار خدمات مبتنی بر کاغذ و جهان واقعی ارائه شوند، می‌باشد. با توجه به عدم امکان کمی کردن برخی اطلاعات مربوط به آینده، ضروری است به عنوان نخستین اقدام در تحلیل، این اطلاعات را به عنوان پیش فرض مورد تحلیل قرار دهیم: الف) میزان رویکرد شهروندان تهرانی به خدمات الکترونیک، ب) ضریب نفوذ اینترنت در بین خانوارهای تهرانی. بدیهی است، این مقایسه بدون در نظر گرفتن ضریب نفوذ اینترنت و با فرض ضریب نفوذ 100% انجام گرفته است. با این حال می‌توان ضریب نفوذ اینترنت زیر وضعیت ایده‌آل (100%) را به عنوان یک عامل در فرصت از دست رفته، از طریقِ اعمال کاهش ضریب نفوذ به نفع خدمات همنشین در نتایج تاثیر داد. به این معنا که هر اندازه ضریب نفوذ اینترنت کمتر باشد، درصد بیشتری از خدمات جایگزین بایستی به خدمات مبتنی بر کاغذ (خدمات همنشین) متمایل شوند و برعکس، با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت، درصد بیشتری از خدمات جایگزین، از وضعیتِ مبتنی بر کاغذ خارج می‌شوند. این عامل، رابطه مستقیمی با کاهش هزینه‌ها دارد. از مجموع 1952 مورد خدمت ذکر شده در لایه‌های مختلف، 1617 مورد از قابلیتِ جایگزینی کامل برخوردار است. لازم به ذکر است میزان تفاوت تعداد خدمات این جدول با خدمات پیشنهادی در انتهای لایه‌های شهر مجازی تهران، ناشی از تکراری است که در این جدول به آنها پرداخته نشده است. خدمات در اینجا به صورت واحد ارائه شده‌اند. از مجموع 1952 مورد، تنها 335 مورد خدمت بایستی با خدمات مبتنی بر کاغذ به طور همنشین ارائه شوند. 6.5. گزارش اثرات زیست محیطی با توجه به آمارهای ارائه شده در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، اگر میزان سفرهای روزانه در سال 1404 به صورت میانگین 18 میلیون سفر باشد، اگر 57/43 درصد از کل این سفرها در مناطق مرکزی تهران جذب شود بنابراین روزانه 7 میلیون 842 هزار و 600 سفر به 7 منطقۀ مرکزی تهران که بیشترین حجم خدمات اداری، شهری و مراکز خرید کالا و خدمات را دارند، جذب می‌شود. با فرض این مسأله که تمامی (100%) خدمات اداری، شهری و مراکز خرید کالا و خدمات در این مناطق قرار دارند و با فرض این مسأله که تمامی (100%) خدمات و نیازهای شهروندان تهرانی در چارچوب خدمات شهر مجازی تهران تعبیه شده است و همچنین با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در شهر تهران 100 درصد (100%) است، می‌توان این گونه برآورد کرد که با ایجاد شهر مجازی تهران و همچنین توسعه و گسترش آن تا سال 1404، با توجه به اینکه 83 درصد از خدمات شهر مجازی تهران قابلیت جایگزینی با خدمات اداری، شهری و تراکنشی شهر فیزیکی تهران را دارند، 6 میلیون 509 هزار 358 مورد از سفرهای روزانۀ شهروندان تهرانی به مناطق مرکزی تهران که بیشترین حجم ترافیک و آلودگی هوا را دارند، می‌تواند کاسته شود. این کاهش سفرهای روزانه معادل 16/36 درصد از کل 18 میلیون سفر روزانه در تهران در افق سال 1404 است. این میزان کاهش منجر به کاهش آلودگی هوا در شهر تهران به خصوص در مناطق مرکزی تهران و همچنین کاهش مصرف سوخت خواهد شد. اگر در سال 1404 میزان سفرهای روزانه با استفاده از وسایل نقلیۀ شخصی 25 درصد باشد – با توجه به طرح جامع حمل‌ونقل -، 1 میلیون 960 هزار 650 سفر در مناطق مرکزی شهر تهران با استفاده از این خودروها صورت می‌گیرد. با توجه به آمارهای آلودگی هوا اگر به صورت میانگین سهم آلایندگی خودروهای شخصی 83 درصد باشد، یعنی آلایندگی این خودروها حدوداً 5 برابر خودروهای حمل‌ونقل عمومی است. با فرض این مسأله که هر هزار سفر روزانه منجر به یک واحد آلودگی می‌شود و نسبت آلودگی وسایل شخصی به عمومی پنج به یک است، میزان آلایندگی 1 میلیون و 960 هزار و 650 سفر روزانه برابر با 65/1960 واحد آلودگی هوا است. این میزان برای وسایل نقلیۀ عمومی 95/5881 واحد است. اگر میزان آلودگی نسبی را محاسبه کنیم، میزان آلودگی 25 درصد سفرهای روزانه، یا همان 1 میلیون و 960 هزار و 650 سفر با خودروی شخصی، برابر با 25/9803 واحد خواهد بود که حدود 2 برابر آلایندگی 75 درصد از سفرهای روزانه با وسایل حمل‌ونقل عمومی است که برابر با 95/5881 واحد است. بنابراین اگر فرض کنیم تمام (100%) سفرهای روزانۀ با خودروهای شخصی به مناطق هفت‌گانۀ شهر تهران با ایجاد شهر مجازی تهران و ارائۀ خدمات آن از بین می‌روند، بنابراین حدود 9800 واحد آلودگی هوای تهران در مناطق مرکزی تهران کاسته می‌شود. باید توجه داشت که این تخمن با فرض گرفتن 100 درصد بودن پوشش خدمات شهری در مناطق هفت گانۀ مرکزی، پوشش تمام خدمات در شهر مجازی تهران و همچنین ضریب نفوذ اینترنت شهر تهران است. بنابراین با توجه به آمارهای دقیق‌تری که از ضریب نفوذ اینترنت و همچنین نقشۀ خدمات اداری و شهری و اهداف سفرهای روزانه به مناطق مرکزی تهران به دست می‌آید، این میزان کاهش سفرهای روزانه کمتر خواهد شد. 6. الگوی مدیریت شهر مجازی تهران شهر مجازی تهران از آنجا که با نگاه کلان دوفضایی طراحی شده و ساخته می‌شود، نیازمند سازمانی مجزا برای اداره و سازمان‌دهی نیست. نظام مدیریت شهر مجازی تهران را می‌توان در مجموعۀ یک ستاد مدیریتی تعریف کرد. این ستاد مدیریتی در سه سطح: (1) خدمات نقطه به نقطه سازمان‌ها و نهادهای رسمی شهری از طریق جایگاه فیزیکی و حضوری و فضای وبگاه‌های مستقل و یا وبگاه‌های وابسته؛ (2) فضاهای عمومی که در محیط لایه‌های شصت و هفت گانه شهر مجازی نمود پیدا می‌کنند؛ (3) فضاهای مربوط به بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی. مدیریت کلان این شهر مجازی می‌تواند با هماهنگی‌هایی، بدون نیاز به ایجاد سازمانی تازه، در قالب سازمانی ستادی که در تمامی مجموعه‌‌های دولتی، شهری، عمومی و خصوصی فعال است، به فعالیت بپردازد. مدیریت خدمات اداری نقطه به نقطه به این امر توجه دارد که هر یک از سازمان‌های شهری و دولتی شهر تهران، خدمات خاصی برای ارائه دارند که می‌توان با هماهنگی با نهادها و سازمان‌های مربوطه، با استفاده از زیرساخت‌های خود سازمان‌ها این خدمات را به صورت متمرکز در قالب بخش‌های مربوط به هر سازمان در شهر مجازی تهران ارائه کرد. به این معنا که هر سازمانی بخش مخصوص به خود را خواهد داشت که خدمات خود را مستقیماً در این بخش ارائه می‌کند. این سطح تنها نیازمند هماهنگی‌هایی برای عرضه خدمات در قالب رابط‌های کاربری شهر مجازی تهران هست تا بخش‌های مختلف شهر قالبی واحد برای خدمات داشته باشند. خدمات هر سازمان می‌تواند در خود سازمان و با استفاده از پایگاه‌های داده‌ای همان سازمان، مدیریت و پاسخ داده شود. نیازی به انتقال و یکپارچه‌سازی این پایگاه‌های اطلاعاتی نخواهد بود، چرا که خدمات به صورت مستقیم توسط خود سازمان‌ها ارائه می‌شود. همانطور که پیشتر گفته شد، در این سطح باید هماهنگی‌هایی برای عرضۀ خدمات و تعریف آنها در قالب الگوی رابط‌های کاربری شهر مجازی تهران انجام شود. در سطح مدیریت خدمات فضاهای عمومی، خدمات ممکن است ارتباط نزدیکی با خدمات دو سطح پیشین هم داشته باشند، در لایه‌های شصت و هفت گانۀ شهر مجازی تهران عرضه می‌شوند. این خدمات می‌توانند خدمات اطلاع‌رسانی، خدمات تعاملی، خدمات تراکُنِشی، خدمات شبیه‌سازی و خدماتی از این دست باشد که در قالب لایه‌ها و به صورت عام برای تمامی کاربران عرضه می‌شوند. مدیریت خدمات مربوط به بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی را می‌توان در دو سطح تعریف کرد: سطح خدمات برای کاربران و سطح ایجاد نرم‌افزارها و زیرساخت‌های فناورانه، اجتماعی و فرهنگی. در سطح اول بخش خصوصی همچون بخش دولتی و شهری، دارای بخشی مختص به خود است که خدمات خود را در آن عرضه می‌کند. این بخش از سطح مدیریت خدمات بخش خصوصی همانند سطح مدیریت خدمات اداری است. اما آنچه این سطح را از سطح خدمات اداری متفاوت می‌سازد، مشارکت بخش خصوصی در طراحی و توسعه شهر مجازی تهران است. به این معنا که می‌توان بخش‌هایی از شهر مجازی تهران را برای طراحی و توسعه در اختیار بخش خصوصی قرار داد. حال این طراحی و توسعه می‌تواند مباحث نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری را در برگیرد. 1.6. مدیریت تغییر نگرش واقعی- مجازی از الزامات ایجاد یک شهر مجازی کارآمد آن است که تفکر تمام افرادی که قرار است بنیان‌گذار، توسعه‌دهنده و استفاده کننده از شهر مجازی باشند، تفکری دوفضایی و مبتنی بر واقعیت و مجاز توأمان داشته باشند. چنانکه در الگوی پنج بخشی ارایه شده مشاهده می‌شود، شیوة مدیریتی متناسب با این الگو در خود الگو درج است که در اینجا مرور می‌شود: (1) آموزش عمومی در دو سطح کوتاه‌مدت و بلند‌مدت، (2) آموزش کارگزاران، (3) آموزش همگانی دایمی، (4) اطلاع‌رسانی و (5) فرهنگ‌سازی به وسیلة اجبار. 2.6. مدیریت ظرفیت‌سازی واقعی- مجازی شايد بتوان اصلي‌ترين و مهمترين ظرفيت‌هاي فضاي مجازي را در تقابل‌هايي متصور شد كه شهر فيزيكي را در برابر فضاي شهر مجازي يا به عبارتي محدوديت‌هاي شهر فیزیکی را در برابر ظرفيت‌هاي نامحدود شهر مجازي قرار مي‌دهد. این ظرفیت‌ها را در تبدیل‌هایی می‌توان دنبال کرد که ظرفیت‌های فیزیکی را تبدیل به ظرفیت‌های مجازی می‌کنند. تبديل شهر فاسد به شهر عادل، تبديل شهر سلسله مراتبي به شهر تک مرتبه‌اي، تبديل شهر مبتني بر ارتباطات حضوري به شهر مبتني بر ارتباطات غير حضوري و شهر اتوماتيک، تبديل شهر پرهزينه به شهر کم هزينه، تبديل شهر محلي به شهر جهاني، تبديل شهر آنالوگ شيئي به شهر دجيتالي، تبديل شهر تک عنصر به شهر الگوريتمي: شهر تغيير معطوف به همه عناصر، تبديل شهر مکان محور به شهر فضا محور، تبديل شهر آلوده به شهر پاک، شهر مبتنی بر زمان مجازی، تبدیل شهر مبتنی بر کار حضوری به شهر مبتنی بر کار از راه دور، انرژی مجازی، تبدیل شهر خستگی‌آفرین به شهر آرامش آفرین- تغییر منطق بوروکراسی انرژی‌کش به منطق بوروکراسی انرژی آفرین، تبديل شهر منزوي به شهر شبکه‌ای، از جمله این تبدیل‌ها هستند. 7. الگوهای پیاده‌سازی شهر مجازی تهران برنامه عمل بر مبنای وظایف شهرداری و یا اموری که برای شهرداری امکان هماهنگی آن فراهم باشد، تهیه شده است و هر برنامه عمل خدمت یا خدمات متعددی را در خود جمع کرده است. پیاده‌سازی شهر مجازی تهران در قالب سه مدل ذیل پیشنهاد شده است. 1.7. اولویت شهروندان و حوزۀ اجرایی شهرداری برنامه عمل اول بر مبنای اولویت‌های به دست آمده از داده‌های سامانۀ مدیریت شهری 137، سامانۀ نظارت همگانی 1888 و پژوهش‌های نیازسنجی، مشکل‌سنجی و اولویت‌سنجی کاربران و کارگزاران این پژوهش و همچنین اولویت اجرایی شهرداری تهران. 2.7. حلقه‌های پیاده‌سازی شهر مجازی تهران برنامه عمل بر مبنای شروع پیاده‌سازی برنامه عمل با اولویت خروجی‌های آسان تا پیچیده است که تابع هرم ذیل می‌باشد. در واقع پایه گستردۀ هرم در اولویت اول اجرا قرار می‌گیرد. در این مدل خدمات به ترتیب اولویت عبارتند از: اطلاع‌رسانی، ارتباطات تعاملی، خدمات اداری، تراکنشی و شبیه‌سازی. ایجاد و تکامل شهر مجازی تهران نیازمند شکل‌گیری کمیته‌ها و حلقه‌های چندگانه‌ای است که هر کدام وظیفه‌ای خاص را در قبال توسعه شهر مجازی تهران بر عهده خواهند داشت. منظور از حلقه‌های پیاده‌سازی، ستادهایی هستند که هر یک وظیفه‌ای مشخص را در راستای ایجاد، توسعه و نگهداری بخش‌های مختلف شهر بر عهده دارند. به این منظور، حلقه‌های چهار‌گانه‌ای با شرح وظایف مشخص برای پیاده‌سازی شهر مجازی تهران پیش‌بینی شده‌اند که به شرح زیر هستند: حلقه اجتماعی‌شدن؛ حلقه سازوکارهای فیزیکی؛ حلقه ساخت‌وسازهای مجازی؛ حلقه اجرایی (ستاد اجرایی). 3.7. اولویت‌بندی لایه‌ها بر اساس ضریب سلامت اجتماعی برنامه عمل بر مبنای فرمول چند متغیره است که هم به ضریب سلامت اجتماعی توجه می‌کند و هم به اولویت‌های اجتماعی و کارگزاران. در ارائه مدل اولویت پیاده‌سازی لایه‌های شهر مجازی، عامل سلامت اجتماعی به عنوان تعیین‌گر اصلی برنامه و عوامل دو‌گانه اولویت اجتماعی و اولویت مدیران به عنوان تعیین‌کننده‌های ثانویه در نظر گرفته می‌شوند. دو عامل دیگر در تعیین رتبه نهایی لایه، یعنی اولویت اجتماعی و اولویت مدیران (کارگزاران) به ترتیب از پیمایش‌های اولویت‌سنجی شهروندان و اولویت‌سنجی کارگزاران و بر مبنای رتبه‌های نسبی از تحلیل پیمایش، به دست آمده است. سه دسته اطلاعات فوق، یعنی متغیر‌های ثانوی اولویت مدیران و شهروندان و متغیر حاکم سلامت اجتماعی بر مبنای الگوی متناسب در همدیگر تاثیر داده می‌شوند. بر این اساس، برای هر کدام از لایه‌ها، رتبه‌های شهروندان و کارگزاران با ضرایب یکسان با یکدیگر جمع می‌شوند و بر عدد 2 تقسیم می‌شوند تا متوسط رتبه به دست آید. 8. جمع‌بندی شهر مجازی تهران در یک برنامۀ عمل 5 دوره کاری تدوین شده است که چشم‌اندازها، سیاست‌های کلان و راهبردی، مأموریت‌ها، لایه‌ها و خدمات آنها تبیین شده است. 5 دوره کاری می‌تواند پنج سال باشد و می‌تواند در صورت تأمین شرایط و الزامات در 5 دورۀ شش ماهه و یا حتی سه ماهه انجام شود. شهر مجازی تهران فضایی نیست که یک‌باره ساخته شود، بلکه ضمن داشتن تصویر روشن از برنامه عمل و ساختار کلی شهر، یک مسیر ساخت‌و‌ساز مجازی ادامه‌دار است. مزیت مطالعات شهر مجازی تهران را در نگرش دوفضایی، بهره‌برداری از تجربیات جهانی، توجه به مسائل محیطی و بومی، تبیین جزئیات در کنار کلیات شهر مجازی تهران، انجام مطالعات محیطی و میدانی و توجه همزمان به شهروندان و مدیران شهری، تبیین مأموریت‌ها، خطوط عمل و تبیین کاربردی برنامه عمل است. شهر مجازی تهران؛ صرفا به توسعه‌های مرتبط با محیط مجازی توجه نمی‌کند، بلکه مسیر جبران‌های مجازی را در جهت توسعه محیط‌های طبیعی و ایجاد زندگی آسان‌تر و سالم‌تر در طبیعت دنبال می‌کند.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت

    تندیس جشنواره

    pagerank