پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مهندسی برق          30 اردیبهشت 1392 - 20 May 2013


منبع تغذيه چیست؟

* منبع تغذیه چیست ؟
همانطور كه می دانید هر وسیله الکترونیکی بنا به طراحی خاص خود ، به ولتاژ و آمپراژ مشخصی جهت راه اندازی و کارکرد نیاز دارد . منبع تغذیه دستگاهی است که قادر است از یک ورودی با ولتاژ وآمپراژ ثابت ( بنا به طراحی داخلی خود ) ، ولتاژ وآمپراژ مختلفی را تولید نماید .

* منبع تغذیه کامپیوتر چیست ؟
کامپیوتر های شخصی نیز مانند هر وسیله الکترونیکی جهت کار به منبع تغذیه خاص خود نیاز دارند، منبع تغذیه ای که بتواند ولتاژ های مورد نیاز بخش های داخلی یک کامپیوتر را تامین نماید.
همانطوریکه می دانید ولتاژهای مورد نیاز یک PC ، ثابت و شامل +12V , +5V , +3.3V , +5V/SB , -12V , -5V می باشد . اما در منبع تغذیه كامپیوتر پارامتر متغیر ی مانند آمپراژ و بالانس توان خروجی نیز وجود دارد.
در مورد آمپراژ خروجی منبع تغذیه ( که متناسب با توان آن می باشد ) می توان گفت كه منبع تغذیه های كامپیوتر بنا به موارد مصرف و سخت افزار های متصل به آن دارای توان های مختلفی می باشند به طور مثال در گذشته ای نه چندان دور یک سیستم پنتیوم 4 معمولی جهت کاركرد به منبع تغذیه ای با قدرت 200 وات نیازداشت ولی اکنون یک سیستم پنتیوم 4 معمولی به منبع تغذیه ای با قدرت حداقل 300 وات نیاز دارد و این به دلیل آن است که مصرف کلیه قطعات سخت افزاری جدیدبه طرز چشمگیری افزایش یافته است .
متغیر دیگری که درمنابع تغذیه کامپیوتری وجود دارد ، بالانس توان خروجی برروی شاخه های خروجی می باشد.
ساختارداخلی منابع تغذیه کامپیوتری دارای چند ویرایش یا ورژن مختلف می باشند . ویرایش 1.3 که هم اکنون نیز به اشتباه ، کاربرد دارد در بالانس خروجی خود +5 Vپر قدرت تری به نسبت +12 V دارد حال آنکه اکثر قطعات سخت افزاری جدید ، توان مصرفی اصلی خود را ازشاخه +12 V تامین می نمایند که تامین آمپراژ موردنیازشاخه +12 V این قطعات تنها از عهده منابع تغذیه جدید با ویرایش 2.0 به بالا تر برمی آید چرا که در بالانس خروجی این مدل ها ، +12 Vپرقدرت تری به نسبت +5 V وجود دارد و گاها دارای دو یا سه شاخه مجزا در خروجی +12 V خود می باشند ( DUAL LINE +12V ).

* آشنایی با اجزای داخلی منبع تغذیه :
در این مقاله سعی شده است که به صورت مختصر و با زبان ساده ، شما رابا اجزاء داخلی منبع تغذیه آشنا نماییم. بدیهی است که این ساختار ، همگانی و عمومی نبوده و در حدود 75 % ساختار داخلی منابع تغذیه استاندارد کنونی را در بر می گیرد .

EMI) Line ) : این بخش از دو عنصر القاگر و خازن تشکیل شده است که وظیفه ممانعت از خروج فركانس های اضافی محدوده كاری ( NOISE ) منبع تغذیه به بیرون ـ حاصل ازسیستم سوئیچینگ ـ و همچنین ممانعت از ورود فركانس های اضافی ـ حاصل ازدوران موتور های الكتریكی و یا سیستم های تولید كننده حرارت ـ به داخل منبع تغذیه را برعهده دارد.

Input Capacitor : این قسمت از دو خازن الکترولیت با ظرفیت متناسب توان منبع تغذیه تشکیل شده است که وظیفه كنترل سطح ولتاژ ورودی در هنگام كاركرد و همچنین ذخیره انرژی مورد نیاز مدار سوئیچینگ به هنگام وقفه های كوتاه انرژی را بر عهده دارد .

Power Switching : ‌این بخش از دو ترانزیستور قدرت ( MOSFET ) تشکیل شده است که وظیفه كنترل سطح ولتاژ خروجی از طریق زمان روشن و خاموش شدن (سوئیچ) را بر عهده دارد .

Transformer : این بخش بنا به نوع طراحی ، از دو تا سه ترانس ( Switching TR , Drive TR , Stand By TR ) تشکیل شده است ، که علاوه بر ایزولاسیون DC وظیفه تغییر سطح ولتاژ را بر عهده دارد. طراحی در این قسمت بسیار حساس می باشد زیرا اگر تعداد دور های اولیه و ثانویه متناسب با طراحی مدار PWM نباشد ، پایداری مدار و ضریب اطمینان نیمه هادی و در نهایت کارکرد منبع تغذیه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد .

Output Diodes :‌ این قسمت از دیودهای SHUTKEY , FAST , ZENER تشکیل شده است که وظیفه یکسو سازی ولتاژ خروجی را در حالات عادی و قطع کامل جریان خروجی در حالات خاص را بر عهده دارد .

Output : این قسمت از چند خازن الکترولیت و سلف های چند لایه تشکیل شده است ، که وظیفه ذخیره انرژی در زمان روشن و ارائه آن در زمان خاموشی ترانزیستور را بر عهده دارد .

Heat Sink : این قسمت از آلیاژهای مختلف آلومینیوم و مس ساخته می شود و به واسطه تعبیه شیارهایی برروی آن جهت عبور جریان هوا ،وظیفه انتقال دما از ترانزیستورهای سوئیچینگ و همچنین دیودهای SHUTKEY , FAST ، به محیط اطراف را بر عهده دارد .

FAN : این قسمت علی رقم اینكه معمولا اهمیتی برای آن ازطرف مصرف كنندگان قائل نمی شوند ، بسیار مهم و حیاتی می باشد ، چرا كه رابطه مستقیمی با راندمان و طول عمر منبع تغذیه دارد . هر چقدر تهویه هوای گرم ازمحیط داخلی منبع تغذیه به فضای بیرونی بهترانجام گیرد كاركرد منبع تغذیه افزایش می یابد. جدیدا تولید كنندگان از فن های 12cm * 12 در محصولات خود استفاده می نمایند كه این مورد باعث تهویه هوای گرماطراف پردازشگر و همچنین بی صدا شدن منبع تغذیه گردیده است .

PCB : برد اصلی منبع تغذیه می باشد كه كلیه قطعات بر روی آن نصب می شوند. رعایت استانداردهای مختلف از جمله آتش سوزی درساخت برد ، باعث افزایش ضریب ایمنی كاربر در موارد خاص می گردد.




تگ ها منبع تغذيه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی