پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / استخدام کاریابی          25 تیر 1390 - 16 July 2011

چگونه مهارت خود را در رزومه نويسی افزايش دهيم

براي آغاز فعاليت بايد مورد ارزيابي و سنجش قرارگرفت. براي اين كار از 2 روش متداول رزومه‌نويسي و مصاحبه استفاده مي‌شود. مهم نيست كه رزومه شما چقدر جذاب و تاثيرگذار باشد، بلكه نكته قابل تامل خود شما و مهارت شما است كه حرف اول و آخر را در اين رقابت مي‌زند.


امروزه با توجه به حجم بالاي مشغله كاري و كمبود وقت، مديران و كارفرمايان براي گزينش كارجويان، تنها به صفحات اول هر رزومه نگاهي اجمالي مي‌اندازند و با ارزيابي بخش تحصيلات و سوابق شغلي، كار خود را خاتمه مي‌دهند. اما چگونه مي‌توان تمام توجه آن‌ها را به خود معطوف كرد؟ رزومه چه جذابيت‌هايي بايد داشته باشد تا مورد قبول واقع شود؟ با استفاده از چه تكنيك‌هايي مي‌توان احتمال موفقيت را افزايش داد؟ چگونه مي‌توان از ميان متقاضيان مختلف با تحصيلات و مهارت‌هاي خاص برگزيده شد؟ براي آشنايي بيشتر با فنون رزومه‌نويسي و فراگيري مهارت‌هاي تخصصي، با ما در اين مقاله همراه شويد.

اهميت رزومه

بعضي از كارجويان رزومه را مانند يك بليط بخت‌آزمايي و يا شركت در قرعه‌كشي مي‌دانند. رزومه تنها عنوان كردن مهارت‌ها و تحصيلات نيست. بلكه اعتبار و هويت شما است. اهداف بايد در رزومه مشخص شوند. دلايل شما براي همكاري درهر شركتي براي كارفرما بسيار حائزاهميت است. دلايل شما براي فعاليت و سطح توانايي‌ها و مهارت‌هايتان بايد كارفرما را قانع كند. چگونه مي‌توانيد به بيان ويژگي‌هاي خود بپردازيد، هنگامي كه براي رزومه خود ارزشي قائل نيستيد؟
رزومه هویت و مدرکی از سوابق شغلی و تحصیلی است که گویای عملکرد و وضعیت شماست. درواقع اطلاعات و مشخصات شغلی و تحصیلی، نحوه و نوع فعالیت‌ها، مهارت‌ها و مهم‌تر از همه خصوصیات شما در برگه‌ای خلاصه و درج می‌شود و برای استخدام به ارگان مربوطه ارسال می‌گردد. رزومه نخستین گام برای معرفی و آمادگی کارجویان در تحقق به خواسته‌ها و اهداف است. بنابراین مهم‌ترین فعالیت‌های کاری و شرح تجربیات شما در رزومه ثبت می‌شود. به ترتیب اولویت‌ها سعی کنید مهم‌ترین مدارک تحصیلی و مراکزی که در آن‌ها مشغول به کار بوده‌اید، با ذکر جزئیات بنویسید. شاید درنگاه اول ارائه رزومه تنها لیستی بلند پایه از فعالیت‌های شما را نشان دهد، و کارفرما به مهارت عملی شما اکتفا کند. باید به همان اندازه که رزومه خود را مرتب و منظم ارائه می‌دهيد، مهارت‌تان هم فوق‌العاده و بی‌نقص باشد.


اختصاصي كردن

رزومه را به يك مهارت، اولويت و يا تخصص ويژه محدود نكنيد. برخلاف مصاحبه، در رزومه سوابق كاري، مهارت‌هاي مختلف و محل و موقعيت كاري مهم است. بنابراين اگر تنها در يك شركت بزرگ تجاري كار كرده‌ايد، آن را زياد برجسته و متمايز نشان ندهيد. در عوض به شركت‌هايي اشاره كنيد كه در آن‌ها مهارت‌هايتان را شكوفا كرده ايد.


ارزش و موقعيت خود را اثبات كنيد

مهم‌ترين نكته‌اي كه در رزومه مورد بررسي قرار مي‌گيرد مرحله اثبات آموخته‌ها، مهارت‌ها و دانش شما است. طبق ليستي كه از مهارت‌ها و فعاليت‌هاي خود در رزومه ذكر كرده‌ايد، كارفرما علاقمند است كه مهارت‌هاي شما را محك بزند. بنابراين در مصاحبه كتبي وعملي تا حدودي ويژگي‌هاي شما اثبات خواهد شد. هر متقاضي در رزومه خود ليستي از فعاليت‌هايي را نوشته كه در ظاهر بسيار قانع كننده است، اما براي اثبات مهارت‌ها حتما كارفرما با آزمون‌هاي عملي ميزان و صحت مهارت‌ها و آموخته‌ها را ارزيابي خواهد كرد. اين مرحله دقيقا به كارفرما و خود شما اثبات خواهد كرد كه در چه رتبه و جايگاهي قرار داريد و چه تصميمي براي ادامه همكاري و فعاليت شما در شركت مربوطه بايد انديشيده شود.

عنوان مهارت و رشته تحصيلي

مهم‌ترين بخش رزومه عنوان آن است. اغلب كارفرمايان ديدگاه ويژه‌اي به آن دارند. عنوان مهارت بايد دقيقا متناسب با نوع فعاليت، رشته تخصصي و خواست كارفرما باشد. كارفرمايان به دنبال افراد متخصص در رشته‌هاي مورد تقاضاي خود هستند. آن‌ها پس از مصاحبه، افرادي را انتخاب مي‌كنند كه داراي تخصص، مهارت و سابقه كاري در همان رشته باشند. بنابراين فقط در رشته‌اي كه مورد تقاضاي كارفرماست، شركت كنيد.


رزومه هاي دانشجويي

رزومه‌هاي دانشجويي برخلاف رزومه‌هاي ديگر، سوابق شغلي كمتري دارند و محتواي اكثر آنان را فعاليت در شركت‌ها به طور نيمه وقت، تدريس در موسسه‌هاي آموزشي، كلاس‌هاي خصوصي و بسياري از كارهاي ديگر تشكيل داده است. اما به لحاظ ميزان رشته تحصيلي و تخصص‌ها، بيشترين اولويت را به خود اختصاص مي‌دهند.

سبك نوشتاري اين نوع رزومه‌ها، قالب ساده و راحتي دارد. در بسياري از آنان دو يا سه مورد سابقه كاري ذكر مي‌شود. بنابراين نيازي به افزودن جزئيات اضافي نيست. سوابق حرفه‌اي در بسياري از آنان وجود ندارد. زيرا به جز درصد بسيار محدودي كه با استفاده از رشته مرتبط دانشگاهي خود جذب همان فعاليت مي‌شوند، افراد ديگر چنين موقعيتي به دست نمي‌آورند و اغلب در فروشگاه‌ها و شركت‌هاي ديگر، به فعاليت‌هايي غيرمرتبط با رشته دانشگاهي خود مي‌پردازند.


يك توصيه !

براي آن گروه از دانشجوياني كه به فعاليتي مرتبط با رشته دانشگاهي خود مي‌پردازند، اما سابقه كار كافي ندارند، توصيه مي‌شود كه در رزومه، مهارت‌ها و قابليت‌هاي ديگر و متمايزتر خود را ذكر كنند. مثلا پروژه‌هاي دانشجويي و تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي در محيط دانشگاه براي تحقيق و بررسي درباره موضوعات مختلف علمي، پايان‌نامه‌هاي مرتبط كه قابليت سرمايه‌گذاري و بازبيني داشته باشند، ازجمله راهكارهايي هستند كه مي‌توان براي رفع اين مشكل به كار برد. اهداف، نظرات و انگيزه خود را براي همكاري عنوان كنيد. همچنين مي‌توانيد درباره افتخارات، مقالات و يا حتي نشرياتي كه به چاپ رسانده‌ايد، توضيح دهيد.

رزومه‌هاي مديريتي

در رزومه‌هاي مديريتي سوابق كاري، پست‌ها و نام شركت‌ها و نمايندگي‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و بخش زيادي از رزومه را به خود اختصاص مي‌دهند. اغلب اين مديران، مسئولان اجرايي بخش‌هاي مختلف دولتي و خصوصي بوده‌اند و براي ترفيع كاري و انتقال به بخش‌ها و رتبه‌هاي بالاتر، رزومه خود را ارسال مي‌كنند.


بي‌شك مسئوليت‌هاي فراوان و افتخارات آنان طي سال‌هاي متوالي بيشتر در رزومه به چشم مي‌خورد.

رزومه مديران ارشد اجرايي

قالب اين رزومه‌ها را مديران ارشد شركت‌ها، وزيران، معاونان رئيس جمهور و بالاترين مقام اجرايي كشور، يعني رئيس جمهور تشكيل مي‌دهند. اغلب اين رزومه‌ها پر از جزئيات و شرح وظايف كاري، مسئوليت‌هاي داخلي و خارجي، دوره‌هاي آموزش عالي ضمن خدمت در داخل و خارج از كشور، ماموريت‌ها و بسياري از مطالبي است كه حتي رزومه را به بيش از سه صفحه افزايش مي‌هند. مسلما اين افراد منتخبان و نمايندگان مردم و گروه‌هاي مختلفي هستند كه چنين وظايف مهمي را به عهده دارند. درنتيجه رزومه‌هاي آنان مملو از سوابق كاري و عناوين و اطلاعات مختلفي است. اين رزومه‌ها اغلب به وسيله يك تيم منسجم، و با دقت فراوان خوانده و شرح مسئوليت‌ها طبقه‌بندي و ليست مي‌شوند.


ترجمه: سيد رسول ميرزايي موسوي

Sources :

Great Sample Resume

Resume Writing Styles

Build an Interesting Resume

خبرنامه - شبکه های اجتماعی