پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / استخدام کاریابی          25 اردیبهشت 1392 - 15 May 2013



نکات اساسی در مصاحبه استخدامی


نکات اساسی در مصاحبه استخدامی


آمــادگــی و حضـور ذهن در مصاحبه‌های شغلی عاملی است که تأثیر شگفت‌انگیزی در روند این جریان ایفا می‌کند. مصاحبه‌کننده‌ به واسطه پاسخ‌های صحیح و کامل مصاحبه‌شونده دیدگاه کاملاً مثبتی نسبت به وی پیدا خواهد کرد و به مهارت و دانش متقاضی پی خواهد برد. همین روند مثبت‌گرا احتمال موفقيت و پاسخ‌گويي پرسش‌ها و درصد پذیرش کارجویان را افزایش می‌دهد. اما نخستین گام برای رسیدن به آمادگی، شناختی جامع براساس عملکرد سازمان دعوت‌کننده برای همکاری و پی بردن به جایگاه اجتماعی و اقتصادی آن است. ارزیابی کارجویان از مهارت‌ها و تحصیلاتی که به واسطه حضوری مستمر در دانشگاه‌ها و یا دوره‌های آموزشی مختلف کسب شده، باید در میدان مصاحبه و با نخستین پرسش‌های کارفرما یا مصاحبه‌کننده تجلی یابد. این آمادگی به ظرفیت و استعداد افراد بستگی دارد تا با به کارگیری خلاقیت‌ها و توانمندی‌هایشان در آزمون‌های مصاحبه شغلی سربلند بیرون آیند. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای موفقیـــــت در آزمون‌های استخــدامی با مــــــا در این مقاله همراه شویـــــد.



تحقیق هدفمند در راستای انتخاب شغلی مناسب با توانمندی‌ها

در گام نخست باید به توانمندی‌ها و استعدادهای‌تان واقف باشید و با آمادگی کامل به لحاظ ذهنی و مهارتی بتوانید آزمون‌های مختلف را با موفقیت به اتمام برسانید. میان انتخاب رشته دانشگاهی و شغلی رابطه‌ای کاملاً متقابل، علمــــی و روانشناختی وجود دارد. افراد مختـلف برحســـب علایــــق و توانمندی‌هایی که دارند، رشته تحصیلی‌شان را انتخاب می‌کنند که همین انتخاب نیز به نحوه نگرش و محيط رشد و زندگی آنان بازمی‌گردد. طبق یک اصل روانشناختی همه ما به دنبال موضوعاتی هستیم که ریشه‌ای عمیق در ناخودآگاه‌مان دارند. تصاویر ذهنی، باورها، فرهنگ اجتماعی و نحوه تربیت هر کس زمینه‌های پیدایش استعدادها و خلاقیت‌هایش را فراهم می‌کند. اما آنچه در این میان بسیار حائزاهمیت است علایق و وابستگی‌های دوران کودکی است که به شکل خارق‌العاده‌ای همراه با افراد رشد می‌کنند و در مقاطع مختلف تحصیلی و يا شرکت در دوره‌های آموزشی و مهارتی به یک باره شکوفا می‌شوند.

انتخاب شغل نیز در جایگاه خود پروسه‌ای زمان‌بر و مقطعی حساس از زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد. به گونه‌ای که با این انتخاب تمام علاقه‌مندی‌ها و خلاقیت‌ها به یک باره در یک رشته خاص تجمیع می‌شوند و به بار می‌نشینند. قطعاً انتخاب شغل باید مطابق با مهارت‌ها و دانش هر فرد ارزیابی شود. زیرا اگر اشتباهی در این مرحله صورت گیرد، نارضایتی، فقدان تمرکز کافی، استرس و در نهایت افسردگی و بیکاری به همــــــراه خواهد داشت.



بازیابی اطلاعات و آمادگی برای مصاحبه

گام دوم در مصاحبه‌های شغلی، یافتن و کسب اطلاعات لازم درباره سازمان یا شرکت دعوت‌کننده است. کارجویان باید از طریق مختلف به صورت حضوری و یا جست‌وجوی اینترنتی کلیه شرایط، عملکرد و نحوه فعالیت شرکت را بررسی کنند و با دیدگاهی کاملاً حساب شده و تحقیقاتی جامع به ساختارها و ضوابط کار شرکت پی ببرند. ملاقات‌های حضوری با اعضای مجموعه نیز می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار متقاضیان قرار دهد. مطابق با سیاست‌های هر مدیر و کارفرما، اعضای سازمانی و نمودار هدف هر سازمان شکل می‌گیرد. مدیران هر مجمــــوعه نگـــــرش‌های خاص خودشان را دارند. بنابراین شرط پذیرش، سازگاری و اجرایی صحیح مطابق با دستورالعمل‌های سازمانی است.

پرسش‌های بخش تحقیق اغلب درباره نحوه فعالیت‌ها و شرایط آغاز همکــاری طرفین است اما مهم‌ترین نکاتی که بایــــد در این خصـــــوص در نظر گرفت عبارتند از:

1- هدف بلندمدت شرکت و روند توسعه آن به چه شکلی است؟

2- چه برنامه‌هایی در 5 سال آینده در شرف تحقق هستند و مدیر برای ارتقای آموزشی کارکنان چه تمهیداتی اندیشیده است؟

3- فرهنگ کار و قوانین سازمانی شرکت چگونه است؟

4- چه ایده‌ای برای توسعه برنامه‌های شرکت دارید؟

5- با توجه به تخصص و مهارت خودتان در چه سمتی و با چه افرادی همکاری خواهید کرد؟

6- مهم‌ترین مسئولیت‌ها    و وظایف شما شامل چه بخش‌هایی است؟

پرسش‌ها، ابتدایی‌ترین وضعیت‌ها و قالب‌های فعالیت را آشکار خواهند کرد. بنابراین با آگاهی از چنین شرایطی خودتان را برای همکاری بهتر آماده کنید. در واقع اطلاعــــــات، ابزارهــــای لازم برای مصاحبــــــه‌ای هدفمند و تا حدودی از پیش تعیین شده را در اختیار کارجویان قرار می‌دهد.

در آخرین مرحله باید با جمع‌آوری اطلاعات و تطبیق آموخته‌های دانشگاهی و مهارتی با شغل مورد نظر، بستری مناسب برای ارتقای خودتان ایجاد کنید و با آمادگی کامــــــل در جلسه مصاحبه حاضر شوید.



خودارزیابی

مهم‌ترین بخشی که به پذیرش و رد شما در مصاحبه‌های استخدامی اعتبار می‌بخشد؛ اعتماد به نفس و خودباوری است. در واقع تحلیلی درست از عملکردها و صلاحیت‌های افراد می‌تواند زمینه‌های حضوری موفق را در آزمون‌های مصاحبه‌کننده به وجود آورد. در واقع هنگامی که در لیست مشاغل مختلف در جست‌وجوی شغل ایده‌آل خودتان هستید؛ به نوعی مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان را ارزیابی می‌کنید.

مهم‌ترین مهارت‌ها و در واقع شاخص‌های توانمندی‌ عبارتند از:

1- مهارت: مهارت می‌تواند نسبت به یک حرفه و یا آموزش باشد.

2- گواهی‌نامه: مهم‌ترین مدرک اعتبار سنجش و مهـــــارت هر فرد برای تخصص داشتن در حوزه‌ای خاص.

3- توانمندی‌ها و قابلیت‌های حرفه‌ای: تخصص در رشته‌ای خاص و سوابقی در همین زمینه الگویی جامع از قابلیت‌ها و عملکردهای هر شخص را نشان خواهد داد.

4- مهارت‌های متفرقه: همیشه افرادی که در رشته‌های مختلف آمادگی و مهارت دارند از امتیازهای ویژه‌ای برای اشتغال برخوردارند.



پرسش و پاسخ در مصاحبه

همیشه در مصاحبه‌های استخدامی باید نگاه و توجه مصاحبه‌شونده کاملاً به مصاحبه‌کننده معطوف شود. همین دقت و توجه به مصاحبه‌کننده بازتاب‌های موثری به همراه خواهد داشت. باید شنونده خوبی باشید تا بتوانید به درستی پرسش‌های مصاحبه‌کننده را پاسخ دهید.

پرسش‌ها، اغلب درباره میزان سوابق تحصیلی و شغلی هستند. توانایی کارجو در پاسخ‌دهی به پرسش‌ها دیدگاه مصاحبه‌کننده را به شکل مثبتی تغییر می‌دهد.

هر سازمانی براساس ساختار خود از روش‌های مختلفی برای آزمون و ارزیابی استفاده می‌کند. اما مهم‌ترین شرط پذیرش، اجرایی مسلط و حرفه‌ای در مصاحبه است. به دنبال آن آزمون‌های کتبی، شفاهی و عملی اجرا می‌شوند و پس از سنجش مهارت‌ها، برترین داوطلبان استخدام خواهند شد.

مسائلي كه مصاحبه‌شونده حتما بايد بداند عبارتند از :

شغل و سمت ايده‌آل خود را عنوان كنيد؟

چرا اين شغل و شركت را براي همكاري انتخاب كرده‌ايد؟

تجربه‌ها، سوابق شغلي و تحصيلي خود را نام ببريد و اساسا چه ويژگي‌اي شما را از افراد ديگر متمايز مي‌كند؟

مهم‌ترين ويژگي‌ها و استعدادهاي خود را نام ببريد؟

مهم‌ترين دستاوردهای خود را عنوان كنيد؟

در كدام بخش شركت يا سازمان مي‌خواهيد همكاري كنيد؟

بحران‌ها و چالش‌هاي كاري را چگونه و با چه راهكاري رفع مي‌كنيد؟

براي همكاري چه میزان حقوق درخواستی، پيشنهاد مي‌كنيد؟

چگونه و از چه طريقي با شرکت، آشنا شديد؟

چه راهكاري براي توسعه فعاليت‌هاي شركت داريد؟

اکثر مدیران و مصاحبه‌كنندگان معتقدند که این پرسش‌ها، اغلب به منظور شناخت خصوصیات فردی كارجويان، شخصيت، عملكرد شغلي وشیوه‌های مدیریتی مطرح مي‌شوند تا در جلسه اول با ديدگاهي كلي، تمام ابعاد روحي و حرفه‌اي كارجويان سنجیده شود.

شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات فردی داوطلبان، کار بسیار دشواری است، اما این ویژگی‌ها، در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، حائز اهمیت هستند. این نوع پرسش‌ها باعث می‌شوند که داوطلب کمی بیشتر درباره خودش و ویژگی‌هایی به جز سوابق کاری خود، صحبت کند. روند مصاحبه ممکن است به کمی احتیاط نیاز داشته باشد. پرسش‌های مربوط به خصوصیــات فردی و اخلاقی داوطلب، مباحث آزاد و اظهار نظر درباره مسائل مختلف، فرصت بسیار مناسبی برای آشکاركردن خصوصیات فردی كارجويان ايجاد مي‌كند.



كلام آخر

مصاحبه‌هاي شغلي را جدي بگيريد. با آمادگي كامــــل در برابر مصاحبه‌كننده حاضر شويد. دقت در پاسخگويي به پرسش‌ها، نظم و آراستگي در پوشش و توجه به جريان مصاحبه شرايط اوليه براي موفقيت در مصاحبه را به وجود مي‌آورند. مصاحبه‌هاي شغلي را بخشي از جريان زندگي خودتان بدانيد. از تكرار و تمرين نهراسيد. انگيزه دست‌يابي به شغل ايده‌آل، موانع را از سر را برمي‌دارد. بنابراين با عزمي راسخ براي رسيدن به اهدافتان تلاش كنيد.




تگ ها مصاحبه کاری مصاحبه استخدامی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی