پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          28 اردیبهشت 1391 - 17 May 2012





امواج تلفن همراه و تاثیر آن بر سلامت انسان

کاربرد زیاد تلفن همراه سرطان زا است

در حالی که امروزه زندگی بدون داشتن یک تلفن همراه برای اغلب افراد دشوار و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد ممکن است این پرسش به ذهن هر کسی خطور کرده باشد که آیا امواج تلفن همراه به علت تماس دایم با بدن سلامت انسان را به خطر می‌اندازند؟

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، زمانی که تلفن همراه به یک پدیده فراگیر تبدیل شده نگرانی‌ها نسبت به احتمال سرطان‌زا بودن آن روز به روز قوت بیش‌تری گرفته است.

در یک پژوهش گسترده بین‌المللی که در اواخر سال جاری میلادی صورت گرفته است معلوم شد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه می‌تواند با بروز برخی از سرطانها ارتباط داشته باشد.

در این پژوهش ۲۰ میلیون پوندی که طی یک دهه از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام گرفت، محققان دریافتند: کاربرانی که زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کنند در سالهای پیری و سالخوردگی بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می‌گیرند.

نتایج این پژوهش اطمینان‌های مقامات را نسبت به بی خطر بودن این وسیله ارتباطاتی زیر سوال می‌برد. روزنامه تلگراف چاپ انگلیس ضمن اعلام این مطلب آورده است که در چندین پژوهش قبل نیز رابطه استفاده از تلفن‌های همراه به میزان زیاد به مدت ۱۰ سال یا بیشتر با بروز تومورهای مغزی تایید شده است.

رییس مرکز تحقیقات اینترفون در انگلیس در این باره اظهار داشت که گزارش جدید ما را موظف می‌کند که یک «پیام هشدار بهداشت عمومی‌» در این زمینه برای مردم داشته باشیم و در این خصوص اطلاع رسانی لازم را انجام دهیم. این در حالی است که دپارتمان بهداشت انگلیس در این رابطه هیچ دستورالعمل تازه‌ای ارائه نکرده ضمن این که کاربرد تلفن همراه را برای بزرگسالان بی‌خطر دانسته و فقط توصیه می‌کند که کودکان باید از این وسیله کم و کوتاه مدت استفاده کنند.

در عوض در برخی از کشورها بویژه فرانسه هشدارهای جدی درباره خطرات کاربرد زیاد تلفن همراه ارایه شده است و در آمریکا نیز مقامات بر روی خطرات احتمالی این وسیله در حال انجام تحقیق‌های گسترده‌ای هستند.

در تحقیق اینترفون انگلیس تاثیر تماس با تلفن همراه بر روی سه نوع تومور مغزی و یک تومور غدد بزاقی بررسی شد. این مطالعات به صورت بین‌المللی و در ۱۳ کشور مختلف انجام گرفت.

با وجود این هنوز کارشناسان هر گونه تاثیر منفی کوتاه مدت امواج تلفن همراه را بر مغز و عملکرد سلول ها رد می کنند.

این گروه پژوهشی قصد دارد تحقیقات خود را تا ده سال ادامه دهد و این تحقیقات را بیشتر بر تاثیر امواج تلفن همراه بر کودکان متمرکز کند.

این پژوهش با حمایت دولت انگلیس و صنایع ارتباطی این کشور در بیست و سه بخش مجزا انجام شده است.
چند سالی است هشدارهایی در مورد خطرات امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه منتشر می‌شوند اما این گزارش‌ها چندان گسترده نبوده‌اند؛ به عقیده‌ی برخی این امر به دلیل تلاش برای پنهان کردن حقیقت از سوی کسانی است که منافع عمده‌ای دارند و مطمئنا سازندگان صنعت تلفن همراه هستند.
توجه به این امر که قرار گرفتن انسان در میدان های الکترومغناطیسی ممکن است پیامدهایی به‌دنبال داشته باشد به نگرانی‌ها دامن زده و پژوهش‌های زیادی را به‌دنبال داشته است.
تلفن‌های همراه نیرویی را ساطع می‌کنند که به امواج فرکانس رادیویی معروف‌اند و تا زمان ساخت تلفن‌های همراه بسیاری از محققان نسبت به آن‌ها نگران نبودند و تصور می‌رفت این امواج بی‌ضرر هستند زیرا نسبت به تشعشع یونیزه شده که توسط اشعه ایکس تولید می‌شود قدرت کم‌تری دارند.

کشورهای مختلف جهان نظرات متفاوتی در زمینه تاثیر امواج تلفن همراه بر روی انسان و ایجاد سرطان دارند. اکنون برخی از محققان اظهار می‌کنند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج تلفن موجب بروز تومور مغزی می‌شود درست مانند سیگار کشیدن که هیچ کس متوجه نمی‌شد به سلامتش آسیب وارد می‌شود تا زمانی که نشان داده شد ابتلا به سرطان ریه در اثر سیگار کشیدن مداوم صورت می‌گیرد.
کامل‌ترین مطالعه‌ای که تاکنون در مورد خطرات ناشی از تلفن همراه برروی سلامتی انجام گرفته نزدیک به تکمیل است اما این پژوهش که به مدت هشت سال در جریان بوده ممکن است نتواند این پرسش را حل و فصل کند.
این مطالعه معروف به Interphone از سوی سازمان بین‌المللی پژوهش برروی سرطان (International Agency for Research on Cancer) که دیده‌بان سازمان ملل است سازماندهی شده است و در مورد فراوانی چهار نوع سرطان در ناحیه‌ی سر و گردن برروی کاربران تلفن همراه در ۱۳ کشور جهان تحقیق می‌کند.
بر اساس برخی یافته‌های این مطالعه، افزایش احتمال بروز تومورهای مغزی در نزد افرادی که به مدت ۱۰ سال یا بیش‌تر از تلفن همراه استفاده کرده‌اند بیش‌تر است.
مطالعات بیش‌تری وجود دارند که هیچ خطری را نشان نمی‌دهند اما متاسفانه این مطالعات تلفن‌های همراه را به مدت ۱۰ سال یا بیش‌تر بررسی نکرده‌اند.
به گفته‌ی محققان، شکل‌گیری بیش‌تر سرطان‌های مغزی تقریبا ۱۰ سال طول می‌کشد. دانشمندان درباره خطرات تلفن‌های همراه به ویژه برای کودکان کمتر از ۱۲سال هشدار دادند زیرا در حالی که امواج الکترومغناطیسی در حدود دو اینچ در مغز بزرگسالان نفوذ می‌کند تا حدود وسط مغز یک کودک ۱۰ ساله و کاملا از مغز یک کودک پنج ساله می‌گذرد از این رو مغز کودکان که هنوز درحال رشد است از همه بیش‌تر آسیب‌پذیرتر است.
طبق خبرنامه ماه سپتامبر موسسه‌ی ملی سرطان، کودکان ممکن است نسبت به بزرگسالان تحت خطر بیش‌تری باشند زیرا سیستم‌های عصبی آن‌ها در زمانی که در معرض این امواج قرار می‌گیرند به طور کامل شکل نگرفته‌اند.
به علاوه در طول عمر خود سال‌های زیادی در معرض تشعشع قرار بگیرند. مقامات در کشورهای بریتانیا، فرانسه و هند احتیاط در استفاده‌ی تلفن همراه توسط کودکان را خواستار شده‌اند.
طبق اعلام این خبرنامه، مطالعات بزرگ‌تری لازم است تا به پرسش‌ها در مورد استفاده طولانی مدت از تلفن همراه پاسخ دهند اما این تمام ماجرا نیست. یافته‌های مقدماتی یک اپیدمیولوژیست سرشناس در سوئد که تلفن همراه را به مدت ۲۰ سال مورد استفاده بود، مورد نگران کننده‌ای یافته است.
بنا بر گفته‌ی وی، افرادی که از نوجوانی استفاده از تلفن همراه را آغاز می‌کنند تا زمان رسیدن به ۲۰ سالگی پنج برابر بیش‌تر در معرض ابتلا به گلایوما قرار دارند که نوعی سرطان مغزی است.
با وجود نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی دانشمندان از شرکت‌های تلفن همراه درخواست کرده‌اند آمار استفاده از آن‌ها را منتشر کنند و عنوان کرده‌اند پاسخ نهایی ممکن است در کمتر از چند سال یافته شود اما هیچ پاسخی از جانب صنعت تلفن همراه داده نشده است.
* اما چه باید کرد؟

آیا امکان دارد استفاده از تلفن همراه را متوقف کنیم؟ به نظر می‌رسد هیچ راهی وجود نداشته باشد؛ تلفن همراه به بخشی از زندگی ما تبدیل شده و به ما در مواقع اضطراری یا هنگام حضور در مکان‌هایی که دسترسی به وسایل ارتباطی ایمن دیگر مقدور نیست کمک می‌کند.
می‌توان برای به حداقل رساندن چنین خطری و به عهده گرفتن مسوولیت سلامت خود اقدام کرد. به دلیل این که نیروی امواج رادیویی با افزایش مسافت کاهش می‌یابد افرادی که از بابت قرار گرفتن درمعرض تشعشعات نگران هستند می‌توانند با استفاده از هدست یا هدفون، کاهش مدت مکالمه یا استفاده از تلفن ثابت از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات آن بپرهیزند.
به عقیده‌ی برخی همانند سیگار یا خوراکی‌های ورزشی باید یک قانون عمومی برای نظارت بر بازاریابی، فروش و استفاده از تلفن همراه وجود داشته باشد. قانونی که برچسب زدن پیام‌های هشدار برروی تمامی تلفن‌های همراه مانند «استفاده طولانی مدت از تلفن همراه سرطان زاست» را اجبار می‌کند.

همچنین نتیجه بررسی ها روی داوطلبانی که به مدت ۱۰ سال یا بیشتر از تلفن همراه استفاده می کنند، نشان داد این افراد با خطر بروز نوعی تومور بدخیم مغزی تا حدود ۶۰ درصد مواجه هستند.

قرار گرفتن در معرض اشعه تلفن همراه روی سیستم دفاعی بدن، غدد درون ریز، سیستم عصبی، رشد جنین و سوخت و ساز کلی بدن تاثیر می گذارد.

* در این بین برای کاهش خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه تلفن همراه، سازمان غیرانتفاعی «EWG» چند نکته را توصیه می کند که خواندن آن خالی از لطف نیست:

۱ – تلفن همراه با اشعه پایین تر خریداری کنید.

۲ – از اسپیکر یا هدفون استفاده کنید.

از آن جا که برخی از هدفون ها پیوسته اشعه منتشر می کند، بنابراین به هنگام استفاده نکردن از هدفون، آن را از گوشی جدا کنید.

۳ – گوشی را کنار گوش و در جیب قرار ندهید. در صورتی که مجبورید تلفن همراه را با خود حمل کنید، صفحه کلید آن را به طرف بدن قرار دهید تا میدان مغناطیسی پخش شده از بدن دور باشد.

۴ – ارسال پیامک را که انرژی کمتری مصرف و اشعه کمتری تولید می کند، به مکالمه تلفنی با تلفن همراه ترجیح دهید.

۵ – استفاده کودکان از تلفن همراه را محدود کنید زیرا که مغز کودکان نسبت به بزرگسالان اشعه تلفن همراه را دو برابر جذب می کند.



pezeshk . us




تگ ها تلفن همراه سلامت انسان

خبرنامه - شبکه های اجتماعی