پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          15 امرداد 1391 - 05 August 2012



بهترين شيوه پخت موادغذايی چیست؟
به دلیل ارتباط نزدیک نوع تغذیه و بروز سرطان گوارش، افراد جامعه باید میزان استفاده از سبزیجات، غذاهای بخار پز و روغن‌های گیاهی را افزایش دهند و همچنین غذاهای آماده و کباب پز شده را به حداقل برسانند.

کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد ضمن بیان این مطلب گفت: امروزه استفاده از غذاهای کم چرب، کم کالری و روغن‌های گیاهی در عدم ابتلا به سرطان گوارش سودمند است.

ناهید برخورداری ادامه داد: در اثر کباب شدن، چربی‌ها شکسته و هیدروکربن ایجاد می‌شود و هرچه قدر زمان پخت گوشت به صورت کبابی بیشتر باشد، سرطان زا بودن آن بیشتر می‌شود.

وی با بیان این مطلب که استفاده ازسبزیجات، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل و مواد نگهدارنده باعث خنثی شدن مواد شیمیایی موجود در گوشت می‌شود و در ‌‌نهایت میزان سرطان زایی را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: از نظر پزشکی بهترین روش پخت، بخارپزکردن است.

با این حال در روش آب پز کردن تمام ویتامین و اسیدفولیک موجود در موادغذایی وارد آب می‌شود و ارزش غذایی آن کم می‌شود.

این کارشناس تغذیه عنوان داشت: در بخار پزکردن سبزیجات، بهترین کار این است که یک سبد فلزی را روی قابلمه قرار دهید، سبزیجات را داخل سبد بچینید و در قابلمه را ببندید و اجازه بدهید همراه با پخت غذا سبزیجات مورد نظر نیز پخته شوند یا یک ظرف آب روی گاز بگذارید و در یک فاصله بسیار کم غذا را روی این ظرف قرار دهید و در آن را هم ببندید تا با بخار آب مواد غذایی بپزند.

وی با اشاره به این مطلب که برخی از مواد غذایی را هم می‌ توان به وسیلهٔ آب خودشان تهیه کرد ولی باید حرارت اجاق را پایین آورد، افزود: در این مورد ابتدا  پیاز، هویج، بادمجان، کدو و انواع سبزیجات را می‌‌توان خرد کرد، در ظرف گذاشت و در آن را بست و با حرارت حداقل اجازه داد آن‌ها با آب خود بپزند. این شیوهٔ پخت بسیار بهتر از طبخ آن‌ها در روغن است.

این کارشناس متذکر شد: بعد از اینکه این سبزیجات به این روش بخارپز شدند، می‌‌توان مقداری روغن زیتون یا چاشنی‌های دیگر را به آن‌ها اضافه کرد تاآماده مصرف شوند.
برخورداری در پایان توصیه کرد: به دلیل ارتباط نزدیک نوع تغذیه و بروز سرطان گوارش، افراد جامعه باید میزان استفاده از سبزیجات، غذاهای بخار پزو روغن‌های گیاهی را افزایش دهند و همچنین غذاهای آماده و کباب پز شده را به حداقل برسانند.



تگ ها بهترين شيوه پخت موادغذايی بخارپز بهترین روش پخت مواد غذایی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی