پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          31 خرداد 1392 - 21 June 2013




کشف راه جدید برای تشخیص سریعتر سرطان توسط ایرانیان

پژوهشگران نانوبیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا موفق به طراحی سنتز و عامل دار کردن نانوذرات کوانتوم دات با قابلیت تشخیص زودهنگام سرطان شدند.

دکتر امیرحسین زرنانی، رییس پژوهشکده نانوبیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا در توضیح این طرح گفت: کوانتوم دات، نانوذرات کوانتومی با قدرت فلورسنت بالا در حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از رنگدانه های آلی هستند که اندازه ی آنها در حدود نانومتر است.

وی افزود: قدرت فلورسنت بالای نانو ذرات کوانتوم دات این امکان را به ما می دهد که نانو ذرات را به یک سری از بیومولکول ها مثل آنتی بادی ها متصل کرده و آنتی بادی ها سلول ها سرطانی را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: به دلیل آن که دم این بیومولکول ها مجهز به یک پک فلورسنت است سلول کاملا رنگی می شود و به رنگ سبز در می آید. هر چه قدرت فلورسنت بیشتر باشد، قدرت شناسایی سلول سرطانی افزایش پیدا می کند.

رونمایی از دستاورد های جدید محققان جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی

زرنانی با بیان این که این نانوذرات کوانتومی در تشخیص زودرس سرطان موثر واقع شده اند، خاطرنشان کرد: از این نانونقاط کوانتومی در حال حاضر در تشخیص زودهنگام سرطان استفاده کرده ایم و می توانیم این نانوذرات کوانتومی را در رنگ های مختلف که اختلاف این رنگ ها در طول موج آنهاست، تولید و در تشخیص دقیق و سریع سرطان از آنها استفاده کنیم.

به گفته رییس پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن سینا، فناوری ساخت این مواد پیشرفته(های تکنولوژی) است و حدود پنج سال است که در این پژوهشکده روی آن کار شده است.

زرنانی در پایان تصریح کرد: از دیگر ویژگی های مهم کوانتوم دات ها این است که تحت تاثیر نور رنگ شان را از دست نمی دهند؛ در حالی که رنگدانه های آلی اگر سه دقیقه در معرض نور قرار بگیرند رنگ خود را از دست می دهند. از دیگر موارد استفاده این نانو ذرات علاوه بر تشخیص سرطان در ساخت دیودهای نوری LED و مصارف فنی و اپتیکی است.

این طرح در نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی رونمایی شده است.




تگ ها سرطان تشخیص سریع سرطان راهی برای شناخت سرطان

خبرنامه - شبکه های اجتماعی