پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          07 آبان 1392 - 29 October 2013

دانشمندان اعلام کردند با استفاده از فناوری سلول بنیادی، یک گام به ارائه درمان موثری برای پوسیدگی دندان و در نهایت احیای کل دندان نزدیک شده اند.

این درمان که توسط پژوهشگران ژاپنی ارائه شده است، می تواند جایگزین درمان کانال ریشه ، پر کردن و حتی روکش دندان شود.
در حال حاضر، درمان پوسیدگی های دندان با برداشتن هر گونه مغز دندانی(پالپ) ملتهب اطراف آن، پر کردن دندان و یا روکش کردن آن انجام می شود. اما این شیوه موفقیت محدودی دارد و مشکل به طور مداوم آن قدر پیشرفت می کند تا آنکه فرد مجبور شود کل دندان را بکشد.

دکتر میساکو ناکاشیما مجری این تحقیقات از مرکز ملی سالمندان و پیری شناسی اوبو در ژاپن گفت: پوسیدگی دندان و التهابات اطراف مغز دندانی یک مساله پرچالش بهداشت عمومی است چرا که پوسیدگی دندان نه تنها درد زیادی برای بیمار به همراه دارد بلکه می تواند به دیگر مشکلات جدی برای سلامتی او از جمله بیماریهای قلبی منجر شود.

پوسیدگی دندانی زمانی روی می دهد که باکتری ها یا عفونت ها به فرایند طبیعی ترمیم دندان، لطمه وارد کنند. اگر دندان فرسایش یابد، مینای سخت بیرونی به سمت داخل دندان نفوذ می کند؛ امری که می تواند موجب بروز عفونت و در نهایت از بین رفتن بافت نرم مغز دندان شده و نیاز به کانال کشی ریشه یا کشیدن دندان را ایجاد می کند.

مغز دندان برای تشخیص حس از جمله گرما، سرما و فشار لازم و حاوی سلول های بنیادی است که می توانند بافت دندان را احیا کند.

دکتر ناکاشیما با همکاری محققان دانشگاه ناگویا، درمانی بر پایه سلول بنیادی را آزمایش کردند که می تواند مغز دندان را باززایی کرده و در نتیجه به طور کلی ساختار سالم و پیشین دندان را احیا کند.

این پژوهشگران در تلاش برای ارزیای ایمنی پیوند سلول بنیادی مغز دندان در انسان به عنوان مقدمه برای کارآزمایی بالینی آینده، آزمایش هایی را بر روی سگها انجام دادند.

آنها کار خود را با کانال کشی ریشه دندان بر روی یک گروه 18 تایی از سگها آغاز و سلول های بنیادی مغز دندان را جمع آوری کرده و سپس آنها را در آزمایشگاه با عامل رشدی موسوم به G-CSF درمان کردند.

پژوهشگران در بررسی نتایج خود که شامل مقایسه سلول های درمان شده با G-CSF و یک گروه کنترل سلول درمانی نشده بود، دریافتند، سلول هایی که با G-CSF رشد داده شده اند بافت مغز دندان را باززایی کرده و به طور کامل کانال ریشه دندان را پر کرده اند.

این دانش پژوهان دریافته اند همچنین سلول های بنیادی مغز دندان که با عامل رشد G-CSF درمان شده اند میزان بیشتری مغز دندانی تولید کرده اند.

همچنین در این شیوه کاهش سلول های التهابی، کاهش مرگ سلول ها و افزایش چشمگیر در رشد اکسونی قابل توجه بود علاوه بر این هیچ شواهدی از سمیت یا عوارض جانبی مشاهده نشد.

بر اساس این نتایج پیش بالینی از تاثیر و بی خطری این شیوه، کارآزمایی بالینی احیای مغز دندان با مجوز وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن آغاز شده است.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی