پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          24 دی 1392 - 14 January 2014


هشدار عوارض تاتو





گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی:
درحالی‌که کارشناسان و پزشکان از احتمال بروز انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها به‌دلیل انجام تاتو (خالکوبی) می‌گویند و هشدار می‌دهند که تاتو احتمال بروز هپاتیت و ایدز را افزایش می‌دهد و سبب بروز سایر بیماری‌های خطرناک نیز می‌شود اما گرایش به انجام خالکوبی و تاتو همچنان در جامعه رو به افزایش است و شاید هر روز پررنگ و پررنگ‌تر هم می‌شود.

وقتی در سالن‌های آرایش یا در شهر از کسانی که تاتو می‌کنند سؤال می‌شود که چرا سلامت‌تان را به خطر می‌اندازید و حاضر می‌شوید به‌راحتی مواد شیمیایی را به بدنتان تزریق می‌کنید، پاسخ اغلب آنها به این سؤال یاد‌آور این ضرب‌المثل معروف بود: «بکش و خوشگلم کن»؛ پاسخی که نشان از بی‌توجهی افراد به سلامت خود و اطرافیان‌شان دارد چرا که این یک واقعیت انکار‌ناپذیر است که خالکوبی و تاتو عوارض دارد، عوارض آن هم جدی است و تا آن حد هم جدی است که می‌تواند منجر به مرگ شود.

اما باید پذیرفت که گرایش به این به ظاهر زیبایی‌های افزودنی آنقدر افزایش یافته که دختران جوان و بانوانی که هر روز بخش جدیدی از اندام و صورت آنها طعمه سودجویانی می‌شود که طرحی جدید برای آن ریخته‌اند و ظاهر انسان را به صحنه جلوه‌نمایی نقوش رنگی خود تبدیل می‌کنند. نقوشی که به فراخور سلیقه‌‌اش انتخاب کرده است.

بیماری‌های در کمین

دکتر محمد مهدی گویا، مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خطرات بیماری‌زای اینگونه خودنمایی‌ها به همشهری گفت: توصیه جدی این است که افراد از انجام تاتو خودداری کنند چون انجام تاتو به‌صورت بالقوه خطرناک است و می‌تواند باعث انتقال هپاتیت و ایجاد ایدز شود. اگر کسی که عمل تاتو را برای افراد انجام می‌دهد نکات بهداشتی را رعایت نکند عفونت ایجاد می‌شود که به‌سادگی هم قابل درمان نیست.

بنابراین هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به‌طور جدی در معرض تهدید قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن را درصورتی که زیرنظر پزشک و مورد تأیید آنها نباشد ممنوع اعلام کرده است اما در کمتر سالن آرایش در تهران از انجام تاتو خبری نیست و این نمایانگر آن است که نحوه کنترل‌ها و نظارت‌ها جدی نیست. از سوی دیگر آموزش‌های پیشگیرانه و مستمر هم جدی نیست. شاید اگر بسیاری از پسران و دختران جوان بدانند که تاتو آنها را به خطر مرگ در جوانی نزدیک می‌کند اینگونه ظاهرنمایی‌ها را کاهش دهند یا حداقل خطرپذیری را پایین آورند.

یک متخصص پوست و زیبایی هم به همشهری درباره عوارض تاتو می‌گوید. خالکوبی عوارض مختلفی ازجمله آلرژیک وعفونی دارد.
دکتر شهرام سهرابی افزود: ازجمله عوارض عفونی خطرناک تاتو که افراد را تهدید می‌کند و زود هم خودش را نشان نمی‌دهد بیماری‌های هپاتیت و ایدز است. او به افرادی که تاتو می‌کنند هشدار داد به‌دلیل آنکه بسیاری از افرادی که عمل تاتو را برای مردم انجام می‌دهند این کار را در مراکز غیربهداشتی یا به‌طور مثال سالن‌های آرایش انجام می‌دهند و ممکن است به‌خاطر سودجویی از یک سوزن برای چند نفر به‌طور همزمان استفاده کنند، احتمال بروز عفونت‌های ایدز و هپاتیت جدی است.

این متخصص پوست و زیبایی علاوه بر احتمال بروز ایدز و هپاتیت بر اثر تاتو، از سایر عفونت‌ها هم گفت. زرد زخم و تبخال هم ازجمله عوارض تاتو است که خود آسیب‌های جدی به افراد وارد می‌کند.علی محرابیان متخصص پوست هم به ایرنا گفته است. در خالکوبی سوزن مستقیم به پوست و عمق بافت فرو‌می‌رود که به راحتی می‌تواند ویروس یا میکروب را وارد بدن کند. درصورت آلوده بودن سوزن‌ها و محیطی که خالکوبی در آن انجام می‌شود به راحتی امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت وجود دارد. پوست پوست و سفت شدن پوست، خارش و تورم از عوارض خالکوبی است که به راحتی نمی‌توان جای آن را درصورتی که فرد پشیمان شود، پاک کرد.


خبرنامه - شبکه های اجتماعی